Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Unirea principatelor, eveniment istoric marcat de Colegiul Naţional „Avram Iancu” Ştei

Vizita lui Cuza la Istanbul

Unirea principatelor, eveniment istoric marcat de Colegiul Naţional „Avram Iancu” Ştei

Vineri, 23 ianuarie 2015, elevii Colegiului Naţional „Avram Iancu" Ştei s-au adunat pentru a comemora 156 de ani de la Unirea Moldovei cu Ţara Românească.

Evenimentul a debutat cu intonarea Imnului „Deşteaptă-te române" şi a Imnului Colegiului de către Corul „Armonia", îndrumat de dnul profesor de muzică,Vasile Buhaş, cei doi prezentatori, Raul Fritea şi Camelia Haneş, prezentând, mai apoi, contextul în care a avut loc „Mica Unire". Despre semnificaţia istorică a Unirii Principatelor Române a vorbit dşoara profesoară de istorie, Mihaela Zaha, aceasta menţionând că unirea este strâns legată de personalitatea lui Alexandru Ioan Cuza şi de alegerea sa ca domnitor în ambele principate. Momentul a fost urmat de interpretarea cântecului patriotic „Pe-al nostru steag e scris Unire", de acelaşi cor al elevilor, iar eleva Camelia Haneş din clasa a XI-a A a recitat poezia „Cuza", de Victor Eftimiu. Pentru a pătrunde şi mai bine în atmosfera istorică, elevii clasei a X-a C au realizat o prezentare PowerPoint despre Domnitorul Alexandru Ioan Cuza şi realizările lui, despre activitatea sa politică şi diplomatică, despre căsătoria cu Doamna Elena, dar şi despre nefericitul moment în care acesta a fost obligat să abdice. Eleva Mihaela Bogan din clasa a VI-a a continuat programul artistic cu intonarea cântecului „Foaie verde, foi de cimbru", momentul fiind urmat de interpretarea unei scenete cu temă istorică de elevii clasei a V-a, sub îndrumarea dşoarei profesoare Mihaela Zaha. În continuare a fost recitată poezia „Gânduri" de Bianca Lazăr din clasa a IX-a C, versurile acesteia aparţinând elevului Cătălin Cocoş. Daria Baria, clasa a IX-a C, a dat citire unei legende populare care a prezentat într-un mod inedit vizita lui Cuza la Istanbul în vederea recunoaşterii Unirii. În încheierea evenimentului, Mihaela Bogan ne-a invitat pe toţi să reflectăm încă o dată asupra semnificaţiei istorice a acestei zile de 24 ianuarie, interpretând cântecul „Hai să dăm mână cu mână". Mulţumiri au fost aduse de cei doi prezentatori, profesoarei de istorie Mihaela Zaha pentru organizarea evenimentului, elevilor pentru participare şi implicare şi d-lor directori, prof. Cristian Andru şi prof. Emanuel Coroiu, pentru sprijinul acordat.
Niculae Alina

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 12:35:47 Ora standard a Europei de Est