Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Au marcat deschiderea Anului Internaţional al Luminii

Printre stele şi constelaţii

Au marcat deschiderea Anului Internaţional al Luminii

Elevii clasei a IV-a B Step by Step de la Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu" din Oradea participă la atractive activităţi teoretice şi practice în cadrul proiectului educativ transdisciplinar „Printre stele şi constelaţii", sub îndrumarea d-nei prof. Pazmany Nicoleta, preşedintele Astroclub Meridian 0 Oradea şi a învăţătoarelor Baidoc Laura şi Isdrailă Veronica.

În 27 şi 28 ianuarie 2015 a fost  marcată deschiderea Anului Internaţional al Luminii.
Elevii au aflat că Adunarea Generală a Naţiunilor Unite a proclamat anul 2015 „Anul Internaţional al Luminii". 
Lumina Soarelui este originea vieţii, de aceea sigla evenimentului are reprezentări grafice cu o simbolistică aparte: Soarele (originea vieţii, universalitatea), steagurile (dimensiunea internaţională) şi culorile (spectrul luminii).
 În acest an se celebrează evenimente sau momente din istoria ştiinţei care au adus inovaţii în domeniul studierii luminii. Astfel, în urmă cu peste 1.000 de ani, înţeleptul persan Ibn Al Haytham a scris primele cărţi de optică. După 600 de ani de la acel eveniment, savantul Isaac Newton a demonstrat cum se poate descompune lumina într-un spectru de culori şi recompune în lumina albă. În 1815, Fresnel arăta că lumina este de natură ondulatorie, iar în 1865, Maxwell a afirmat că lumina face parte din undele electromagnetice. În 1905,  Einstein a emis teoria conform căreia viteza luminii este de 300.000 km/secundă, deci lumina ar putea înconjura Pământul pe la Ecuator de 7 ori într-o secundă. Viteza luminii este viteza limită, ceea ce înseamnă că niciun alt corp nu se poate deplasa mai repede decât lumina.  Mai târziu s-au descoperit microundele şi fibrele optice.
Toate aceste informaţii despre lumină au revoluţionat domenii ca medicina, economia, comunicaţiile, protejarea mediului înconjurător şi au avut un impact social deosebit.
Noi ne-am propus să înţelegem câteva dintre fenomenele legate de propagarea luminii, cum ar fi reflexia, descompunerea luminii şi obţinerea curcubeului, natura ondulatorie a luminii şi faptul că ochiul uman nu poate percepe întreaga gamă de radiaţii electromagnetice. Au fost, însă, construite diverse aparate care ne ajută să folosim aceste radiaţii (microundele, undele radio, radiaţiile infraroşii sau ultraviolete, precum şi radiaţiile X sau Roentgen) în diverse domenii de activitate, de la medicină, vedere pe timp de noapte, securitatea aeroporturilor, observarea componentelor din Sistemul Solar sau din Galaxie şi chiar dincolo de aceasta.
Pentru că informaţiile despre Univers le primim tot prin intermediul luminii, ne-am propus să realizăm şi o parte practică, pe lângă experienţele pe care copiii le-au efectuat.
Partea practică a proiectului a constat în realizarea unor panouri cu constelaţiile învăţate. Pe baza schiţelor realizate de d-na prof. Pazmany Nicoleta, elevii au marcat poziţia stelelor, au trasat conturul constelaţiilor, au căutat informaţii despre culoarea şi mărimea stelelor şi le-au notat denumirile. 
Viitorul aparţine copiilor, iar cei care de mici se apropie cu pasiune de astronomie au şansa să păşească pe o poartă firească spre alte domenii ale ştiinţei.
Cunoscând mai bine Universul ajung să se cunoască mai bine pe ei înşişi, să devină mai încrezători în posibilităţile oferite de ştiinţa şi tehnologia bazată pe lumină, în găsirea unor soluţii la provocările globale din domeniul energiei, agriculturii, sănătăţii sau educaţiei pentru un viitor mai bun.
Baidoc Laura & Isdrailă Veronica
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: Au marcat deschiderea Anului Internaţional al Luminii.

Trimite email
vineri, 7 noiembrie 2025, 04:08:17 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Concert Phoenix la Hard Rock Cafe, București,
miercuri, 12 noiembrie 2025, ora 21.00...