Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Dezbatere pe tema utilităţii Programului ,,Şcoala altfel - Să ştii mai multe, să fii mai bun!”

Eveniment marca „TopFormalis”

Dezbatere pe tema utilităţii Programului ,,Şcoala altfel - Să ştii mai multe, să fii mai bun!”

Miercuri, 28 ianuarie 2015, a avut loc la Colegiul Tehnic „Traian Vuia” din Oradea o dezbatere pe tema utilităţii Programului ,,Şcoala altfel - Să ştii mai multe, să fii mai bun!”, eveniment iniţiat de Asociaţia pentru Educaţie şi Formare „TopFormalis” din Oradea şi având ca parteneri inspectoratele şcolare judeţene din Argeş, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Caraş-Severin, Sălaj şi Hunedoara, respectiv Şcoala Gimnazială „Ion Agârbiceanu” din Alba Iulia.

Acţiunea a fost cuprinsă în proiectul „Şcoala altfel - Campionii!", ediţia a II-a 2015, inclus în CAER 2015. De fapt, nu a fost vorba despre o „masa rotundă", cum foarte mulţi au fost tentaţi să creadă, ci chiar despre 4 meciuri de „debate" organizate pentru elevi, studenţi, părinţi şi profesori, care au dezbătut moţiunea ,,Activităţile cuprinse în Săptămâna Şcoala altfel sunt utile pentru ...". La meciuri au participat 24 de persoane (organizaţi în câte două echipe pentru fiecare categorie, echipele având câte 3 membri fiecare) la care s-au adăugat încă aproximativ 30 de audienţi/susţinători ai competitorilor. În urma tragerii la sorţi s-a stabilit atât ordinea de intrare la ,,debate" a echipelor cât şi poziţia acestora: în „guvern" şi în „opoziţie". Prima echipă ce a intrat la dezbatere a fost cea a elevilor. „Guvernul" a fost format din elevi ai Colegiului Tehnic „Traian Vuia" (Holonec Casian, Bara Laurenţiu şi Bodea Alex), iar „opoziţia" din elevi ai Liceului Tehnologic Sanitar „Vasile Voiculescu" (Tufan Andreea, Iancuş Tudor şi Toader Francesca). După elevi, la duel au urmat studenţii, „guvernul" fiind format din studenţi ai Facultăţii de Ştiinţe Economice, Universitatea din Oradea (Negruţ Emma, Ţopa Mădălina şi Toia Andrei), iar „opoziţia" a fost reprezentată de studente ale Facultăţii de Litere a Universităţii „Emanuel" din Oradea (Minciună Flavia, Părpăuţ Ana şi Voichescu Ioana). După elevi şi studenţi a venit rândul părinţilor să dezbată „problema spinoasă a Şcolii altfel"; în acest caz, rolurile au fost împărţite astfel: „guvernul" a fost format din Dorina Ştefea, Diana Panda şi Sanda Buboi; pe când „opoziţia" a constituit-o Ioana Ciorna, Monica Bar şi Constantin Popa. Este de menţionat aici faptul că o parte din părinţi sunt şi cadre didactice în acelaşi timp deci, cunosc problema ,,Şcolii altfel" din ambele perspective! Ultimii la dezbatere (dar, nu cei din urmă!) au fost cei cărora le revine iniţierea programelor pentru elevi în cadrul săptămânii ,,Să ştii mai multe, să fii mai bun!" şi anume, cadrele didactice. S-au „duelat" profesorii de la Liceul Tehnologic Sanitar „Vasile Voiculescu" (Crina Crăciun, Sergiu Ciurea şi Traian Nistor), reprezentând „guvernul", cu profesorii de la două dintre colegiile tehnice din Oradea, Colegiul Tehnic „Traian Vuia" (Vasile Bidiliţă şi Andreea Roşu), respectiv Colegiul Tehnic „Transilvania" (Angela Pop). Întreaga dezbatere a durat nu mai puţin de 4 ore, semn că problematica programului „Să ştii mai multe, să fii mai bun!" este una de actualitate şi interes pentru toate categoriile implicate: de la elevi, la părinţi, profesori până la viitorii dascăli: studenţii. Argumentele vehiculate cu prilejul dezbaterilor au fost evaluate de un juriu format din conf. univ. dr. Dorin Cristian Coita de la Universitatea din Oradea, prof. Şandor Lilla de la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu" şi pr. prof. inspector Florin Negruţiu din partea ISJ Bihor. În urma jurizării s-au stabilit următorii câştigători: în cazul elevilor a ieşit învingătoare „opoziţia", iar în cazul studenţilor, părinţilor şi profesorilor, „guvernul" a rămas în picioare. Câştigătorii de la fiecare categorie au fost răsplătiţi simbolic, cu ceva dulce, pentru efortul cu care şi-au prezentat şi susţinut argumentele.
Următoarea activitate cuprinsă în cadrul proiectului este reprezentată de concursul propriu-zis „Şcoala altfel - Campionii!". La această activitate vor fi solicitaţi şi colegii, reprezentanţi ai partenerilor să sprijine atât pe partea de promovare a evenimentului, cât şi cu evaluarea activităţilor participante la concurs.
Prof. drd. Anamaria Liana Giurău

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:55:51 Ora standard a Europei de Est