Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Planeta activă – Vulcani şi cutremure”

Parteneriat cu „Oltea Doamna”

„Planeta activă – Vulcani şi cutremure”

„The real difficulty about vulcanism is not to see how it can start, but how it can stop". Sir Harold Jeffreys - Earthquakes and Mountains, 2nd edition (1950) „Adevărata problemă legată de vulcanism trebuie înţeleasă nu cum poate izbucni, ci cum poate fi oprită".

Luni, 16 februarie 2015, Şcoala Gimnazială Internaţională Agora în parteneriat cu Centrul de informare europeană EUROPE DIRECT Agora Oradea și Şcoala Gimnazială „Oltea Doamna", a derulat proiectul cu titlul „Planeta activă - vulcani şi cutremure", o temă ce a fost filtrată prin Geografie, Tehnologie, Ştiinţe, Muzică, Istorie, Artă, Societate, Educaţie fizică şi Teme internaţionale.
La Geografie, copiii au adus informaţii despre cei mai importanţi vulcani din lume, despre plăcile tectonice şi mişcările lor, despre straturile pământului, despre gheizere şi despre puterea devastatoare a unui Tsunami. Copiii au realizat o secţiune printr-un vulcan având posibilitatea să facă diferenţa dintre magmă şi lavă.
La Tehnologie, ei au învăţat ce înseamnă să porţi un costum de protecţie atunci când te afli în preajma unui vulcan activ pentru a derula o cercetare. Aici, ei şi-au folosit imaginaţia şi au creat un robot salvator ce ar putea fi utilizat în timpul unor dezastre naturale.
La Ştiinţe, au participat la câteva demonstraţii experimentale (la scară redusă) privind erupţiile unor tipuri de vulcani realizaţi din diferite materiale de copiii de la cele două şcoli. Erupţiile au fost realizate utilizând oţet, bicarbonat şi diferite substanţe (cacao, boia, tempera) pentru a scoate în evidenţă culoarea lavei.
La Muzică, copiii au folosit diferite instrumente muzicale pentru a realiza sunetele cutremurătoare ale unui vulcan în erupţie.
La Istorie, au aflat istoria oraşului Pompei şi povestea erupţiei Vulcanului Vezuviu, care a fost devastatoare şi care a îngropat sub straturi de lavă, cenuşă şi piatră ponce, oraşul fiind descoperit aproape după 17 secole.
La Artă, elevii au studiat diferite tehnici de pictat utilizate de Jackson Pollock, încercând să redea în lucrările lor nişte picturi abstracte utilizând cuţite, beţişoare şi mistrii la fel ca marele pictor. Tehnica folosită adesea de artist poartă numele de drip painting (pictura prin picurare), iar tablourile lui nu primeau un titlu anume, ci purtau un număr.
La Educaţie fizică, elevii au simulat diferite mişcări pentru a scoate în evidenţă forţa unei erupţii vulcanice.
La Societate, ei au aflat diferite legende legate de anumiţi vulcani din lume.
Proiectul şi-a propus să stimuleze şi să satisfacă curiozitatea ştiinţifică a copiilor despre fenomenele naturale, parte din ele observabile numai prin efectele produse. Modul de abordare al subiectelor studiate, în cadrul proiectului, le-a oferit copiilor posibilitatea de a descoperi relaţiile dintre cauze şi efecte şi motorul fenomenelor.
Activitatea a reprezentat o cale de cunoaştere activă a lumii înconjurătoare, valorificând experienţa de viaţă a elevilor şi a venit în completarea programei şcolare.
Coordonatori:
Prof. Agape Maria, Miere Crina şi Sabău Doina
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: Planeta activă – Vulcani şi cutremure”.

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:30:57 Ora standard a Europei de Est