Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Nu sunt adeptul schimbărilor în interiorul anului şcolar”

Ministrul Educaţiei, Sorin Mihai Cîmpeanu:

„Nu sunt adeptul schimbărilor în interiorul anului şcolar”

Urmare a diverselor informaţii apărute în mass-media în legătură cu demersurile Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, vă transmitem declaraţia de presă a ministrului Sorin Mihai Cîmpeanu pe această temă:

„Nu sunt adeptul schimbărilor insuficient analizate, cu atât mai puţin al schimbărilor care să afecteze desfăşurarea unui an şcolar. Sistemul de învăţământ trebuie să fie predictibil, iar acesta e un principiu după care mă ghidez.
Resping cu fermitate teza conform căreia vor fi reduse peste 4.000 de posturi în învăţământul preuniversitar. E falsă! Numai anul trecut au fost angajate 4.600 de noi persoane (personal didactic, auxiliar şi nedidactic), cu circa 1.700 peste numărul iniţial de posturi aprobate. Sunt depăşiri, justificate în unele cazuri, dar sunt înregistrate ca depăşiri din cauza metodologiei de normare a personalului didactic auxiliar şi nedidactic, neactualizată din anul 1998! După intrarea în vigoare a Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011 se impune modificarea sistemului de normare a personalului didactic auxiliar şi nedidactic din învăţământul preuniversitar în vederea armonizării acestuia cu noile prevederi legale, însă acest lucru va fi reglat fără bulversarea sistemului.
Guvernul din care fac parte a tratat de fiecare dată cu respect cadrele didactice şi a susţinut educaţia, venind în întâmpinarea nevoilor elevilor şi profesorilor. Îi asigur, deci, pe toţi cei implicaţi în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar că orice modificare va fi introdusă numai dacă este absolut necesară şi dacă este cerută de sistem. Orice demers de acest tip va avea şi girul dialogului cu toţi partenerii sociali.  Dialogul social este un instrument eminamente necesar într-un domeniu complex şi vital precum educaţia, iar Ministerul Educaţiei va ţine întotdeauna cont de acesta.
Am retras proiectul/documentul intern care a generat neînţelegeri. Începând de săptămâna viitoare vom relua dialogul cu sindicatele, cu directorii de şcoli, cu asociaţiile profesionale şi de elevi, pentru a găsi cele mai bune soluţii, dar fără a afecta în vreun fel actualul status quo".
Biroul de presă
Foto Agerpres

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 12:38:26 Ora standard a Europei de Est