Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Miracolul copilăriei prin sunet şi culoare”

Primele trei activităţi în cadrul proiectului

„Miracolul copilăriei prin sunet şi culoare”

În contextul integrării României în Uniunea Europeană se impune conservarea identităţii naţionale, menită să demonstreze unitatea în diversitate a popoarelor Europei, schimburile şi relaţiile care au existat şi există între aceste ţări partenere.

Acesta este şi scopul proiectului european de parteneriat, intitulat „Miracolul copilăriei prin sunet şi culoare" pe care în derulează trei şcoli orădene, în parteneriat cu o şcoală din Berettyóújfalu (Ungaria).
Este vorba despre Colegiul Naţional „Iosif Vulcan" Oradea, reprezentat de: doamna  director, prof. Adriana Savu, directorii adjuncţi, prof. Mihaela Miron - Avram şi Nagy Eniko; coordonatorii: prof. Duma  Maria, Dronca  Maria şi Felicia Dima şi colaboratorii: insp. şcolar Sânziana Neşiu, prof. Daniela Ganea, Petru Bălaj, Angela Clonda, Maria Donca, Rodica Ghenţ, Andrei Ionuţ, Anca Marincean, Rodica Meza, Emilia Nagy, Rodica Panti, Adriana Puie, Lavinia Sabău, Aurelia Susan, Georgeta Tifor, Lazăr Cătălin, Horga Anamaria şi Huszar Ioana; Liceul  de Arte Oradea, reprezentat de: doamna director, prof. Mihaela Bondor şi directorul adjunct, prof. Monika Tiponuţ, coordonator proiect: prof. Valeria Bunica şi colaboratorii: prof. Schneider Arnold, Nagy Viola, Ţâmpu Nicoleta, Midoschi Narcisa, Janko Szep Noemi, Dat Liana, Panait Nada, Ujvárossy Gyöngy, Damaschin Dorin, David Maria, Costea Mihaela, Racz Eliza, Racz Ervin, Bratu Sebastian, Mircescu  Ariadna, Mircescu Georgiana, Bonţu Aurica, Hercuţ Sebastian, Peter Isabela, Galan Lucia, Ilea Maria, Borbely Eva, Mare Floare şi Marinău Sanda; Şcoala Gimnazială „Oltea Doamna" din Oradea, reprezentată de dl director, prof.  Mitran Mircea, directorul adjunct, prof. dr. Bocoi Liliana şi coordonatorul de proiect, prof. Pavel Elena; cea de-a patra şcoală este ,, József Attila" Általános Iskola din Berettyóújfalu - Ungaria, reprezentată de doamna director Kurtan Monika. 
Din noiembrie 2014 şi până în prezent am derulat trei activităţi comune, având ca obiective operaţionale: promovarea bunelor relaţiilor de colaborare statornicite în timp între instituţiile noastre, prin implicarea cadrelor didactice în realizarea schimburilor de experienţă, proiecte şi simpozioane internaţionale; promovarea exemplelor de bune practici; organizarea de evenimente cu impact transfrontalier privind păstrarea tradiţiilor şi prezentarea specificului Euroregiunii, cu accent pe evenimente care cimentează relaţiile dintre şcolile noastre.
Prima întâlnire de proiect, din luna noiembrie 2014, s-a desfăşurat la şcoala parteneră din Ungaria, atunci a avut loc o întâlnire a coordonatorilor de proiect din şcolile partenere.
În luna decembrie au fost organizate activităţi în cadrul atelierelor de ceramică, design, pictură, modelaj, precum şi programul artistic „Miracolul copilăriei prin sunet şi culoare", la Liceul de Arte şi la Colegiul Naţional „Iosif Vulcan" Oradea, cu participarea a 18 elevi şi 2 cadre didactice de la şcoala parteneră din Ungaria.
În ianuarie 2015 - reuniune la Berettyóújfalu
Luna trecută, am avut programată cea de-a treia activitate din cadrul proiectului, un schimb de experienţă, cu activitate didactică demonstrativă şi workshop în Ungaria.
Activitate didactică la clasa I ,,A néma és hangos olvasás gyakorlásának módjai   1. Osztályban („Citirea în gând şi citirea cu voce tare la clasa I) şi activitate de mentorat-workshop: ,,Az olvasási készség hatása a többi tantárgy tanulására" (,,Rolul actului citirii în însuşirea cunoştinţelor la celelalte discipline de învăţământ").
La această activitate au participat 10 cadre didactice de la Colegiul Naţional „Iosif Vulcan" Oradea: prof. Duma Maria, Dronca Maria, Felicia Dima, Daniela Ganea, Rodica Ghenţ, Rodica Panti, Adriana Puie, Lazăr Cătălin, Horga Anamaria şi Huszar Ioana; 3 cadre didactice de la Liceul de Arte Oradea:  prof. Bunica Valeria, Borbely Eva şi Galan Lucia; precum şi 3 cadre didactice de la Şcoala Gimnazială „Oltea Doamna" Oradea: prof. Pavel Elena, prof. dr. Bocoi Liliana şi prof. Juhasz Elizabeta.
Următoarea activitate se va desfăşura în luna martie, pe tema „Tradiţii şi obiceiuri de primăvară".
Prof. Maria Duma
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: Miracolul copilăriei prin sunet şi culoare”.

Trimite email
marți, 23 decembrie 2025 la 08:21:26 Ora standard a Europei de Est