Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cum îşi fură unii căciula, chiar la simulare, absentând!

De vorbă cu generalul ISJ Bihor

Cum îşi fură unii căciula, chiar la simulare, absentând!

Stând de vorbă cu inspectorul şcolar general, dl prof. Nicolae Avram, despre simulările care au avut loc luni şi marţi (23 şi 24 februarie 2015) la română şi matematică, aveam să aflăm că unii au absentat, absolut nejustificat, de la aceste simulări susţinute de elevii clasei a VIII-a la Evaluarea naţională.

Luni, la Limba română, au absentat 373, la nivel de judeţ, iar marţi, 403, la Matematică.
„Simulările au fost bine organizate, desfăşurându-se în cele mai bune condiţii şi fără evenimente nedorite. Comisiile şi-au făcut datoria, totul a decurs firesc şi normal. Nu au fost semnalate fraude, dar numărul celor care nu s-au prezentat la simulări a fost de ordinul sutelor la nivel de judeţ, absolut nejustificat. Cum îşi fură unii căciula, chiar la simulări, absentând, e greu de explicat. Când se ştie că rezultatele nu se trec în catalog, doar dacă elevul doreşte acest lucru. Cum să absentezi de la un prim test în care poţi să-ţi verifici, oficial, forţele şi cunoştinţele?", conchide dl inspector şcolar general.
Aruncând o privire peste cifrele înregistrate în tabele, aveam să constatăm că cele mai mult absenţe s-au înregistrat la Tinca - 53 (la română) şi 51 (la mate), din 215; la Aleşd - 39 (la română) din 315 şi 36 (la mate) din 312; la Salonta - 24 (la română, la CN. „Teodor Neş") şi  29 (la mate) din 237; la Valea lui Mihai - 23 (la română) din 225 şi 22 (la mate) din 226.
Din cele 57 de centre (unităţi de învăţământ), doar la 19 centre nu s-au înregistrat absenţi (0) la română şi 17 centre la mate, cele mai multe fiind în Oradea, Şuncuiuş, Beiuş (la „Nicolae Bolcaş") şi Borş.
Ovidiu Dan

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:48:37 Ora standard a Europei de Est