Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Campania preventivă „ Şcoala fără violenţă”

În perioada 18-20 martie

Campania preventivă „ Şcoala fără violenţă”

Poliţiştii de prevenire bihoreni organizează cea de-a VIII-a ediţie a concursului preventiv „Şcoala fără violenţă" - la care sunt invitaţi să participe elevii bihoreni de gimnaziu şi liceu!

În perioada 18 - 20 martie 2015, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bihor prin Compartimentul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii organizează, împreună cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor şi Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu" din Municipiul Oradea, concursul preventiv „Şcoala fără violenţă".
Prin intermediul acestui proiect educaţional, aflat în acest an la cea de-a VIII-a ediţie, organizatorii îşi propun să sporească nivelul de siguranţă a elevilor în spaţiul public şi privat, provocându-i să înveţe în mod creativ. Elevii participanţi se vor implica activ în elaborarea unor piese de teatru cu mesaj preventiv, pe care, ulterior, le vor transpune pe scenă, în spectacole destinate propriilor colegi.
Iniţiativa urmăreşte prevenirea delincvenţei juvenile şi a victimizării minorilor, domeniu care reprezintă o prioritate permanentă a poliţiştilor bihoreni.
Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bihor, co-organizator al proiectului, are o experienţă bogată în derularea de proiecte şi campanii centrate pe informarea minorilor pentru evitarea comportamentelor delictuale, dar şi pentru adoptarea unor măsuri de autoprotecţie. Cele mai bune rezultate au fost înregistrate după acţiuni în care mesajele preventive au fost transmise prin metode atractive, interactive şi cu puternic impact vizual. Tocmai de aceea, concursul implică un număr mare de tineri care au libertatea de a-şi alege mesajele şi forma în care transmit recomandările specialiştilor în prevenirea criminalităţii.
În cadrul concursului „Şcoala fără violenţă", elevii vor avea posibilitatea să abordeze într-un mod original recomandările poliţiştilor, prin combinarea educaţiei cu arta teatrală, pentru a transmite un mesaj de impact vizavi de prevenirea manifestărilor violente.
Încurajarea elevilor de a aborda problematici specifice generaţiei lor este benefică, aceştia devenind astfel mai conştienţi şi mai responsabili, atât faţă de propria conduită, cât şi relativ la comportamentul colegilor sau prietenilor lor, fiind capabili să discearnă şi, astfel, să evite anumite riscuri.
În anul 2015, concursul „Şcoala fără violenţă", secţiunea destinată liceenilor, se va desfăşura în 20 martie, la ora 11.00, în incinta Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu" din Municipiul Oradea.
Fiecare liceu care se va înscrie în concurs va putea participa cu un echipaj format din  maximum 6 elevi din respectiva unitate şcolară.
Fiecare şcoală va desemna prin activităţi proprii echipa participantă, care va fi însoţită, obligatoriu, de un cadru didactic din unitatea de învăţământ pe care o reprezintă.
Concursul pentru liceeni va fi organizat pe trei probe:
1.Momentul artistic;
2.Proba teoretică - dezlegarea unui rebus, exerciţiu de cuvinte încrucişate cu tematică preventivă; 
3.Concurs de eseuri, intitulat „Mesajul meu antiviolentă".
Proba teoretică va consta în dezlegarea unui rebus, cuvinte încrucişate din domeniul prevenirii criminalităţii, probă pentru care elevii vor avea la dispoziţie 30 de minute.
Pentru dezlegarea rebusului, concurenţii vor avea la dispoziţie definiţii des utilizate de poliţiştii de prevenire, care, odată înţelese, vor conduce la descifrarea cuvântului „cheie". Această probă va fi realizată în parteneriat cu Asociaţia „Logic Club"- România.
În acest sens, în momentul înscrierii, echipajele concurente vor primi de la organizatori un set de materiale cu noţiuni generale din domeniul prevenirii
criminalităţii, care vor constitui punct de plecare în găsirea cuvintelor „cheie" din rebus.
Momentul artistic va consta în realizarea unor scenete prin care echipajul şcolii, format din maximum şase elevi, să îşi transmită mesajul preventiv împotriva violenţei. Durata momentului artistic va fi de maximum opt minute.
La proba artistică se urmăresc următoarele:
*adaptarea momentului la tema concursului;
*impactul general al prezentării;
*mesajul preventiv transmis, cu promovarea ideii de nonviolenţă;
*forma şi originalitatea în prezentare;
*sugestivitatea motto-ului şi adecvarea lui la momentul artistic ales;
*colaborarea în cadrul echipei.
Se pot utiliza orice fel de accesorii pentru a îmbogăţi prezentarea scenică a echipajului. Cadrele didactice însoţitoare vor prezenta eventualele materiale pe suport digital (CD, DVD) cu numele unităţii de învăţământ inscripţionat pe CD şi cu numele cadrelor didactice însoţitoare notat pe plic sau carcasă.
Se va ţine cont ca timpul rezervat prezentării, respectiv cele opt minute să nu fie depăşite, criteriu de care juriul va ţine cont.
Echipajul care nu se încadrează în timp va fi depunctat de către juriu cu un punct.
Secţiunea de eseuri „Mesajul meu antiviolenţă"- fiecare unitate şcolară va participa cu un eseu realizat de către un elev sau mai mulţi, care trebuie să se încadreze în maximum două pagini A4, redactat în format electronic.
Eseul trebuie să conţină pe prima pagină titlul sau mesajul, iar în colţul din dreapta, sub titlu, numele elevului, profesorul coordonator şi unitatea şcolară.
Regulament de organizare pentru concurenţii din clasele V- VIII:
Concursul pentru clasele gimnaziale va avea loc în 18 martie, la ora 11.00, în incinta Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu", din Municipiul Oradea.
Concursul va fi organizat pe trei probe:
1.Proba teoretică: labirint;
2.Momentul artistic; 
3.Concursul de eseuri, intitulat „Mesajul meu antiviolenţă".
Proba teoretică va consta în parcurgerea unui labirint în interiorul căruia elevii vor trebui să aleagă traseul corect pe care trebuie să-l parcurgă în siguranţă de la şcoală - acasă, iar pe traseu vor descoperi cuvinte sau litere „cheie", care să-i sprijine în alegerea traseului corect.
Totodată, cuvintele „cheie" sau litere recuperate în timpul parcurgerii traseului din labirint vor compune, la final, un mesaj preventiv.
La această probă vor participa trei elevi, iar timpul alocat va fi de 30 minute.
Această probă va fi realizată în parteneriat cu Asociaţia „Logic Club" - România.
Momentul artistic va consta în realizarea unor scenete prin intermediul cărora echipajul şcolii, format din maximum şase elevi, să îşi transmită mesajul preventiv împotriva violenţei. Durata momentului artistic va fi de maximum opt minute. La proba artistică se urmăresc următoarele:
*adaptarea momentului la tema concursului;
*impactul general al prezentării;
*mesajul preventiv transmis, cu promovarea ideii de nonviolenţă;
*forma şi originalitatea în prezentare;
*sugestivitatea moto-ului şi adecvarea lui la momentul artistic ales;
*colaborarea în cadrul echipei.
Se pot utiliza orice fel de accesorii pentru a îmbogăţi prezentarea scenică a echipajului.
Cadrele didactice însoţitoare vor prezenta eventualele materiale pe suport digital (CD, DVD) cu numele unităţii de învăţământ inscripţionat pe CD şi cu numele cadrelor didactice însoţitoare notat pe plic sau carcasă.
Se va ţine cont ca timpul rezervat prezentării, respectiv cele opt minute să nu fie depăşite, criteriu de care juriul va ţine cont.
Echipajul care nu se încadrează în timp va fi depunctat de către juriu.
Secţiunea de eseuri „Mesajul meu antiviolent" - fiecare unitate şcolară va participa cu un eseu realizat de către un elev sau mai mulţi, care trebuie să se încadreze în maximum două pagini de caiet.
Eseul trebuie să conţină pe prima pagină titlul, iar în colţul din dreapta, sub titlu, numele elevului, profesorul coordonator şi unitatea şcolară.
Mult succes tuturor participanţilor!
Comisar-şef de poliţie Ioana INDRIEŞ,
Compartimentul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii - I.P.J. Bihor

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 07:13:40 Ora standard a Europei de Est