Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cu Comenius în ţara Micului Prinţ

Din Câmpani pe urmele lui Saint-Exupéry

Cu Comenius în ţara Micului Prinţ

Collège Le Grand Champ din localitatea Pont-de-Chéruy, Departamentul Isère, regiunea Ron-Alpi, în Sud-Estul Franţei, a fost gazda celei de-a şasea reuniuni din cadrul Proiectului şcolar multilateral european Comenius „Culture and Environment" al Şcolii Gimnaziale „Georgiu Popa", Cîmpani în perioada 2-6 martie 2015.

Elevele Anamaria Ambruş, Lidia Popa (clasa a VII-a) şi Niculina Popa Butişcă (clasa a VI-a), alături de doamnele profesoare Denisa Lucuţa (responsabil proiect) şi Anca Boldor (membru) s-au deplasat în Republica Franceză pentru a se alătura celor şase instituţii partenere din Turcia, Germania, Letonia, Spania, Franţa şi Grecia.
Invitaţii au fost întâmpinaţi la primărie de către primarul oraşului Pont-de-Chéruy, M. Tuduri, directoarea şcolii gazdă, Sylvie Sbaffe, de profesori, şi de familiile care urmau să-i găzduiască pe elevi. A urmat un program artistic pregătit de elevii instituţiei gazdă şi o explorare a instituţiei de învăţământ. Ca de fiecare dată, am avut atât activităţi în afara şcolii, cât şi în şcoală. Fiecare partener a prezentat materialele în  PowerPoint şi video realizate de elevii lor, coordonaţi de dascăli, cu tema Oraşe prietenoase cu mediul şi Comportamentul eco-responsabil acasă. Totodată, copiii au participat la activităţile Clasei Europene: ateliere tehnologice de confecţionare de brelocuri, de identificare şi ordonare a instrumentelor de filtrare a apei şi de gătit.
În Parcul Natural Chartreuse din masivul cu acelaşi nume, unde stratul de zăpadă atingea un metru grosime, am participat la un atelier de nivologie. Am fost iniţiaţi în tehnici de supravieţuire montană, de depistare a victimelor în caz de avalanşă cu ajutorul aparatului DVA, copiii înşişi căutând victime ascunse în zăpadă, şi, de asemenea, am identificat diferite densităţi ale zăpezii.
Am învăţat să recunoaştem diverse urme de animale şi am aflat despre vieţuitoarele care trăiesc în pădurile Munţilor Chartreuse.
Am încercat pentru prima oară snowshoeing.
O altă zi ne-a dus în oraşul medieval Crémieu vechi din secolul al XII-lea care păstrează mărturii arhitecturale încă de atunci.
În itinerariul nostru a fost inclus şi oraşul lui Saint-Exupéry, al fraţilor Lumière şi a lui Rabelais, Lyon, capitala regiunii Ron-Alpi, oraş gastronomic şi cultural, al treilea mare oraş al Franţei cu Oraşul Vechi înscris pe Lista Patrimoniului Mondial UNESCO.
În cea din urmă zi ne-am aşezat în jurul mesei „rotunde" şi am discutat despre parcursul proiectului, fapte şi aşteptări şi am stabilit sarcinile de lucru pentru ultima mobilitate din cadrul proiectului nostru Comenius finanţat de Comisia Europeană prin intermediul ANPCDEFP, cea din Grecia, programată pentru luna mai.
Denisa Lucuţa
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: Cu Comenius în ţara Micului Prinţ.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:50 Ora standard a Europei de Est