Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concursul de eseuri „În ce societate aţi dori să trăiţi?”

Fii şi tu voluntar!

Concursul de eseuri „În ce societate aţi dori să trăiţi?”

Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret Bihor a organizat în cadrul proiectului „Fii şi tu voluntar" un concurs de eseuri cu tema „În ce societate aţi dori să trăiţi?", adresat liceenilor din judeţul Bihor.

Proiectul şi-a propus stimularea voluntariatului în rândul tinerilor, în general, dar şi a creativităţii şi imaginaţiei acestora.
Concursul a fost organizat în parteneriat cu Departamentul de Sociologie şi Asistenţă Socială din cadrul Facultăţii de Ştiinţe Socio-Umane  de la Universitatea Oradea. Tematica abordată în eseu a trebuit să reflecte concepţia tinerilor asupra societăţii viitoare, fiecare participant a putut trimite o singură lucrare.
Priorităţile avute în vedere de acest proiect au fost dezvoltarea şi diversificarea acţiunilor privind implicarea tinerilor în viaţa comunităţii, stimularea creativităţii tinerilor şi a participării civice, sprijinirea de acţiuni specifice de voluntariat.
Mottoul concursului a fost „Dacă vrei să schimbi lumea şi ştii cum s-o faci, dacă crezi că prezentul înseamnă prea puţin, că trecutul e o povară, iar viitorul o ameninţare, dacă prea multe lucruri în viaţa ta sunt stabilite de alţii, dacă crezi că prea mulţi oameni trăiesc o viaţă care nu le aparţine, scrie-ţi propria versiune a viitorului şi împărtăşeşte-o cu ceilalţi, participând la concursul de eseuri pentru liceeni „În ce societate aţi dori să trăiţi?"
La competiţie s-au înscris cu eseuri 50 de elevi, de la Colegiul Naţional „Iosif Vulcan", Colegiul Naţional „Emanuil Gojdu", Liceul Teoretic „Aurel Lazăr", Colegiul Naţional „Mihai Eminescu", Liceul Teoretic „Lucian Blaga", Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu", Colegiul Economic „Partenie Cosma", Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaş" din Beiuş, Colegiul Naţional „Octavian Goga" din Marghita, Liceul Tehnologic din Popeşti, Colegiul Naţional „Samuil Vulcan" din Beiuş, Colegiul Naţional „Avram Iancu" din Ştei, Colegiul Tehnic „Traian Vuia" din Oradea, Liceul Vocaţional Pedagogic „Nicolae Bolcaş" din Beiuş şi Colegiul Naţional „Teodor Neş" din Salonta.
Premierea participantilor a avut loc  la Departamentul de Sociologie şi Asistenţă Socială din cadrul Facultăţii de Ştiinţe Socio-Umane  de la Universitatea Oradea Au fost acordate 20 de premii şi menţiuni, jurizarea fiind făcută de către Ionel Cioară, lector universitar doctor la Departamentul de Sociologie şi Asistenţă Socială din cadrul Facultăţii de Ştiinţe Socio-Umane  de la Universitatea Oradea, Daniela Băltăţescu, consilier la  Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret Bihor şi un student de la Facultatea de Ştiinţe Socio-Umane. 
Proiectul a fost organizat şi derulat de Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret Bihor, în parteneriat cu Departamentul de Sociologie şi Asistenţă Socială din cadrul Facultăţii de Ştiinţe Socio-Umane  de la Universitatea Oradea, fiind finanţat de Ministerul Tineretului si Sportului, prin Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret Bihor, făcând parte din Programul de susţinere a acţiunilor de tineret P2/ cultură şi educaţie nonformală/dezvoltarea proiectelor de educaţie nonformală adresate tinerilor.
Consilier de tineret
Daniela Băltăţescu
 Câştigătorii concursului
Premiul I:
Petra Melisa Benchiş, cls. a IX-a D, CN „Avram Iancu" Ştei
Premiul II:
Eliza Bogdan, cls. a X-a, Lic.T. „Aurel Lazăr" Oradea
Premiul III:
 Amalia Trifan, cls. a XII-a D, CN „Octavian Goga" Marghita
Menţiuni (în ordine alfabetică):
Gianina Larisa Bozga, cls. a XI-a D, CN „Octavian Goga" Marghita
Bianca Gorbe, cls. a X-a, CN „Iosif Vulcan" Oradea
Rebeca Daniela Gruie, cls. a XII-a B, Lic.Vocaţional Ped. „N. Bolcaş" Beiuş
Laura Halasz, cls. a XII-a E, CN „Samuil Vulcan" Beiuş
Dennisa-Maria Ismă, cls. a XII-a B, Lic. Tehnologic Nr. 1 Popeşti
Florina Adina Lezeu, cls. a XI-a C, CN „Teodor Neş" Salonta
Gabriel-Ilie Luncan, cls a XI-a C, CN „Teodor Neş" Salonta
Paula Măncilă, cls. a XI-a E, CN „Octavian Goga" Marghita
Teodora Nastea, cls a X-a, CN „Octavian Goga" Marghita
Carmen-Elena Păcală, cls. a XI-a C, CN „Teodor Neş" Salonta
Maria-Petra Popa cls a XII-a, Lic. Greco-Catolic „Iuliu Maniu"
Iulia-Cristina Roşca, cls a IX-a A, CN „Mihai Eminescu" Oradea
Daiana- Patricia Scurt , cls a XI-a C, Lic.T. „Lucian Blaga"
Teodora Ţoc cls. a X-a B, CN „Emanuil Gojdu" Oradea.
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: Concursul de eseuri „În ce societate aţi dori să trăiţi?”

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 01:31:15 Ora standard a Europei de Est