Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Tradiţii culinare româneşti”

Parteneriat judeţean în gastronomie la C. T. „Andrei Şaguna”

„Tradiţii culinare româneşti”

În cadrul proiectului judeţean „Tradiţii culinare româneşti", Colegiul Tehnic „Andrei Şaguna" a găzduit parteneri din instituţia şcolară omoloagă din Beiuş, Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaş".

Tradiţional ca la mama acasă
Zece elevi beiuşeni coordonaţi de profesorii diriginţi Gabor Tabita şi Mihaela Hane, precum şi de profesor maistru Matica Ana s-au alăturat elevilor şoguni de la specializarea turism şi alimentaţie, coordonaţi de profesorii Virginia Ciurez şi Curpaş Anca pentru a desfăşura cea dintâi activitate de proiect, Tradiţional ca la mama acasă. Obiectivul proiectului este ca, în spaţiul cu dotări performante de laborator gastronomic pe care îl deţine colegiul orădean, elevii să exploreze la modul cel mai concret şi însoţiţi de expertiza profesorilor de la profilul de alimentaţie, specificul culinar din zona transilvăneană.
Cea dintâi activitate s-a desfăşurat în continuarea primelor zile din luna martie, când sărbătorim prezenţa femeii şi a mamelor în familie, ca un omagiu şi exerciţiu de reiterare a gesturilor prin care gospodinele ştiu să aştearnă rapid şi gustos o masă de cină pentru familie. Antrenaţi într-un concurs gastronomic, elevii au format patru echipe care, într-un timp de execuţie prestabilit, au parcurs cu rigoare paşii de analiză calitativă şi procesare a ingredientelor, de prezentare şi examinare a produselor realizate conform criteriilor impuse de tehnica industriei alimentare şi de servire a clientului. Tradiţionalele  clătite pufoase cu dulceaţă, precum şi reţeta de mămăligă „taci-şi-înghite" cu brânză şi smântână au fost transformate cu măiestrie în cele mai gustoase şi apetisant prezentate meniuri.
În Beiuş, în cadrul celei de a doua activităţi a proiectului, participanţii îşi propun să realizeze bucate pascale transilvănene, iar la C.T. „Traian Vuia" din Oradea, cel de al treilea colegiu tehnic partener, elevii şi profesorii lor vor etala meniuri estivale din târgurile transilvănene. Urăm mult succes acestui proiect extrem de practic şi relevant pentru pregătirea viitorilor tehnicieni şi profesionişti în industria alimentară românească şi europeană.
Prof. Anca Florentina Curpaş

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 02:47:16 Ora standard a Europei de Est