Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul „INTERCULTURAL COMPETENCE IN BUSINESS”

Ieri, a fost diseminată mobilitatea OWIDS - POLONIA

Proiectul „INTERCULTURAL COMPETENCE IN BUSINESS”

Reuniţi sub emblema parteneriatului multilateral Comenius, un grup de elevi de la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul" din Oradea (Gheorghe Anca-Denisa, Molnar Alex-Robert, Pintea Aurel-Dumitru, Sabadâş Vasile-Casian, Sabău Ileana-Andreea din clasa a X-a B şi Coita Otilia-Vetuţa din clasa a XII-a B, însoţiţi de prof. Mariana Bara şi Camelia Pop, coordonator naţional al proiectului) au participat la cea de-a patra reuniune de proiect.

Reuniunea s-a desfăşurat la şcoala parteneră din Polonia, Zespoł Skoł Ponadgimnazjalnych, Technicum im. gen. Jozefa Hallera, Owidz, în perioada 9-13.03.2015, în cadrul Proiectului Şcolar Multilateral Comenius, „INTERCULTURAL COMPETENCE IN BUSINESS", finanţat de Uniunea Europeană în cadrul Programului „Învăţare pe tot parcursul vieţii" (Lifelong  Learning Programme).
 Partenerii în cadrul proiectului sunt: Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul" Oradea, România, Berufskolleg der Stadt Bottrop din Germania, YBC - Young Business Creatives din Suedia, Obchodna akademia, Nevadzova3 din Slovacia, Kirimli Fazilet Olcay Anadolu Lisesi din Turcia, Zespoł Skoł Ponadgimnazjalnych, Technicum im. gen. Jozefa Hallera din Polonia.
Calendarul activităţilor propuse de organizatori a cuprins: un concurs -quiz programme- la care elevii, împărţiţi pe echipe internaţionale, au fost solicitaţi să răspundă la o serie de întrebări, pregătite dinainte de către elevii din fiecare ţară membră, care vizau şapte domenii alese de comun acord de profesorii din echipa de proiect, respectiv: preparate culinare şi băuturi specifice fiecărei ţări, atracţii turistice, reguli de comportament în societate, comportament în mediul de afaceri, economie, sport şi divertisment. Dimensiunea culturală a Voievodatului  Pomerania, având capitala la Gdansk, este cunoscută datorită unor monumente istorice emblematice pentru Polonia şi nu numai, cum este Castelul Ordinului Teutonic din Malbork, cel mai mare castel din lume după suprafaţă şi una dintre cele mai mari construcţii din cărămidă din Europa, patrimoniu mondial UNESCO, aşezământul Owidz utilizat de unităţile de învăţământ pentru activităţi de team building, fabrica de porţelan din Lubiana, care funcţionează din 1969, centrul educaţional  Szymbark, dar şi aglomeraţia urbană cunoscută sub denumirea Tricity: Gdansk, Sopot, Gdynia aşezate de-a lungul coastei Mării Baltice, Centrul European „Solidaritatea" din Gdansk, strâns legat de perioada comunismului din Polonia, muzeul Chihlimbarului. 
 Activităţile de prezentare a ţării, regiunii, oraşului şi şcolii au creat mediul propice în care elevii au interacţionat cu un mediu cultural şi istoric foarte bine reprezentat, dar şi un sistem educaţional nu foarte diferit de al nostru, însă bine organizat, oferind participanţilor o perspectivă asupra dimensiunii culturale şi mediului şcolar specific polonez.
Elevii au lucrat pe echipe multinaţionale, au socializat, au comunicat foarte bine în limba engleză, limba de comunicare în cadrul parteneriatului, iar profesorii au monitorizat activităţile elevilor, oferind sprijin tehnic, de asemenea, au participat la un workshop pe tema produsului final şi s-a redactat raportul de activitate al mobilităţii. Valoarea adăugată în cadrul acestor proiecte o reprezintă oportunitatea de a interacţiona direct cu o diversitate multiculturală, adevărate lecţii de viaţă care îşi pun amprenta asupra personalităţii fiecăruia. 
A fost o săptămână foarte încărcată, derulată în ritm alert, dar frumoasă prin atmosfera deosebit de plăcută creată de colegii din şcoala organizatoare, elevii şi profesorii participanţi.
Experienţa se înscrie în dorinţa de a  descoperi şi a valorifica patrimoniul european, de a conştientiza importanţa învăţării limbilor străine şi rolul muncii în echipă în dezvoltarea personală,  îmbunătăţind, în mod real, abilităţile de relaţionare în context intercultural.
Prof. Camelia Pop,
coordonator naţional al proiectului
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: Proiectul „INTERCULTURAL COMPETENCE IN BUSINESS”.   

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:15:15 Ora standard a Europei de Est