Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Respingerea iniţiativei legislative privind siguranţa în şcoli

Poziţia Consiliului Naţional al Elevilor referitor la

Respingerea iniţiativei legislative privind siguranţa în şcoli

Consiliul Naţional al Elevilor, unica structură reprezentativă a elevilor la nivel naţional salută decizia Senatului României de a respinge iniţiativa legislativă nr. 258/2015 privind siguranţa în şcoli şi se poziţionează împotriva propunerii în cauză.

Dorinţa de a desemna un lucrător de poliţie responsabil cu siguranţa şcolară pentru fiecare unitate de învăţământ situată în raza de competenţă teritorială, împreună cu constituirea Comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar şi redactarea unui raport lunar privind disciplina în incinta unităţii şcolare ar putea creşte într-o măsură siguranţa în şcoli şi ar aduce o contribuţie la diminuarea violenţei în şcoli.
Altă iniţiativă demnă de luat în considerare este dorinţa de a obliga unităţile de învăţământ să încheie un contract cu o societate de pază autorizată.
În schimb, anumite măsuri propuse au ca finalitate directă privarea dreptului la libertate al elevului, garantat prin Constituţie, mai mult decât educarea, formarea şi asigurarea siguranţei elevului în şcoală.
Consiliul Naţional al Elevilor consideră că delimitarea condiţiilor de acces pentru profesori şi elevi, precum se constată din articolul 3 alineatul 2 al textului propus, pe lângă faptul că este o acţiune discriminatorie, ar reprezenta o măsură retrogradă ce se îndepărtează de la valorile europene pe care sistemul de învăţământ românesc şi-a propus să le promoveze în procesul de educare al elevilor. Profesorul şi elevul reprezintă doi actori parteneri ai sistemului de învăţământ a căror relaţie se bazează pe respect reciproc şi nu pe subordonare.  
Decizie contestată şi în cadrul Regulamentului de Organizare şi Funcţionare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar (ROFUIP), iniţiativa ar propune obligativitatea purtării uniformei şcolare. Consiliul Naţional al Elevilor se simte obligat să readucă la cunoştinţă articolul 9 alineatul 3 din Legea Educaţiei Naţionale: ,, Învăţământul de stat este gratuit", iar astfel impunerea achiziţionării unei uniforme cu un preţ ce întrece în multe cazuri suma de 300 de RON nu poate decât să oblige părinţii la cheltuieli neasumate şi fără intenţia expresă a acestora.
Prin interzicerea dreptului de a părăsi incinta unităţii de învăţământ a elevilor minori decât cu încuviinţarea scrisă a părinţilor, articolul 8 nu ia în considerare prevederile Codului Civil care diferenţiază drepturile şi discernământul elevilor de peste 14 ani faţă de ceilalţi minori. Astfel, actul are intenţia de a priva de libertate elevi care în baza legilor în vigoare au dreptul de a părăsi incinta unităţii de învăţământ în orice moment doresc.
Un pas important spre evoluţia sistemului de învăţământ din România se va realiza în momentul în care se va înţelege în mare măsură faptul că educaţia se realizează prin exemple, prin stârnirea curiozităţii şi a interesului pentru cunoaştere şi nu prin impunerea anumitor standarde sau circumstanţe.
Eusebiu-Mihail TUDOROIU

Trimite email
vineri, 12 decembrie 2025 la 21:05:09 Ora standard a Europei de Est