Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Simpozion interjudeţean „Autoeducaţia şi educaţia permanentă”

Joi, la CCD Bihor

Simpozion interjudeţean „Autoeducaţia şi educaţia permanentă”

Joi, 26.03.2015, la Casa Corpului Didactic a Judeţului Bihor, a avut loc simpozionul interjudeţean cu tema „Autoeducaţia şi educaţia permanentă".

În deschiderea sesiunii, dna director Carmen Bodiu a adresat un cuvânt de bun venit invitaţilor, evidenţiind importanţa şi actualitatea temei propuse şi salutând participarea cadrelor didactice din mai multe judeţe: Cluj, Maramureş, Satu Mare, Timiş, Arad.
Deschiderea festivă a lucrărilor a fost continuată de un moment artistic susţinut de elevii Liceului de Arte din Oradea, moment care a constituit o punte de legătură spre pledoaria pentru autoeducaţie.
Ne-am simţit onoraţi de prezenţa doamnei profesor universitar, doctor Elena Bonchiş, care a susţinut prelegerea cu tema: „De la cunoaşterea de sine, la autoeducaţia bazată pe principiul inteligenţei emoţionale". Dna profesor subliniază frumuseţea meseriei de profesor, având ca punct de plecare „Povestea înaltului turn", Augusto Cury (2005), din volumul „Părinţi străluciţi, profesori fascinanţi. Apelând la cea mai completă definiţie dată autocunoaşterii, care aparţine lui V. Pavelcu (1970,1982) şi conform căreia „cunoaşterea de sine este cheia apropierii de cei din jur", doamna profesor oferă câteva metode eficiente de autocunoaştere: autoobservarea, meditaţia, rugăciunea.
 Autoeducaţia este un deziderat al zilelor noastre, pentru că nicicând omul nu s-a întrebat atât de mult şi atât de îngrijorat „Educaţia încotro"? „Quo vadis paedagogia"? Dna prof. Elena Bonchiş evidenţiază ideea conform căreia omul este responsabil de propria sa devenire, fericită sau nefericită. Sintagma „arta de a te educa" trebuie privită prin prisma unui act al conducerii de sine, care poate deveni ştiinţă şi artă.
Omenirea are astăzi nevoie mai mult ca oricând de cele patru virtuţi ale antichităţii: curaj, cumpătare, dreptate şi prudenţă.
Ne punem întrebarea: suntem sau nu capabili să învăţăm, să deprindem aceste calităţi? Răspunsul trebuie să fie afirmativ, nu e uşor, dar e posibil, prin autopersuasiune, autoconstrângere, exerciţiu,  jurnal intim.
Un alt concept despre care invitaţii au solicitat mai multe informaţii este acela de „inteligenţă emoţională". Studiile care analizează dezvoltarea inteligenţei emoţionale la copii sunt foarte numeroase, aplicaţiile practice sunt însă mai puţine, din cauza schismei dintre lumea academică şi cadrele didactice, care lucrează efectiv cu copii şi adolescenţi. Modelul SATGIAPO  este utilizat în dezvoltarea inteligenţei/competenţei emoţionale prin asumarea unor acţiuni responsabile. SATGIAPO reprezintă un model pe care îl pot folosi părinţii şi cadrele didactice pentru dezvoltarea socio-emoţională a copiilor. Numele reprezintă un acronim al etapelor necesare pentru abordarea acestor probleme.
În continuare, dna prof. metodist dr. Rodica Popa, moderator al simpozionului, dă cuvântul cadrelor didactice pentru a-şi susţine lucrările. Lucrările prezentate sunt de calitate şi respectă tematica propusă. Este susţinută teoria conform căreia personalităţile de seamă şi geniile nu se nasc şi nu se creează, ci se autocreează. Dna prof. Chira Ana, de la Şcoala Gimnazială Mireşu Mare, Maramureş, evidenţiază felul în care poezia se îmbină cu momente ale comunicării artistice. Dna prof.  Nuţă Angela, de la Şcoala Gimnazială Nr. 11 Oradea prezintă etapele parcurse de un profesor debutant spre o carieră de succes, prin autoeducaţie. Dna prof. Hercuţ Otilia, de la Liceul „Ady Endre" Oradea, susţine lucrarea intitulată „Heutagogy", insistând pe capabilitatea de a învăţa a adulţilor.
Evenimentul a prilejuit dialogul cadrelor didactice din zone diferite ale ţării, care au venit în sprijinul ideii de necesitate a întregirii operei de autoformare şi automodelare.
Simpozionul interjudeţean, organizat de CCD Bihor, a fost o demonstraţie de succes a felului în care cadrele didactice din învăţământul preuniversitar au înţeles că succesul în cariera didactică este asigurat de permanenta preocupare pentru educaţie şi autoeducaţie, iar asigurarea calităţii actului instructiv-educativ este direct legată de preocuparea pentru dezvoltarea personală şi profesională.
Prof. metodist Popa Diana

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 10:27:27 Ora standard a Europei de Est