Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

“Ferestre deschise spre natură”

Proiectul ecologic județean

“Ferestre deschise spre natură”

“Natura îl iubește pe cel care o îngrijește!” “Iubește visul și speranța căci una este viața!” “Salvându-ne pe noi, salvezi viața!” Briga(da) “Eco” noi suntem, mediul vrem să-l salvăm!”

Aceste sloganuri au fost lansate, joi, 5 iunie 2008, de Ziua mondială a mediului, în parcul Petofi din Oradea, de mai multe grupe de copii de la grădinițele 34 și 48 din Oradea (care alcătuiesc aceeași unitate cu personalitate juridică – Grădinița nr. 34). Toți copiii s-au prins de mâini, împreună cu educatoarele, formând un lanț viu. Prin aceste sloganuri, și prin gestul lor de a înconjura rondul cu flori, ei au dorit să adreseze comunității, omenirii, îndemnul de a salva mediul de la distrugere.
Înainte să pornească în parc, copiii s-au adunat în curte, pe grupe, unde au prezentat un moment artistic adecvat evenimentului – Ziua mondială a mediului -, în vers și cânt, dar și printr-o propagandă vizuală vie, “agresivă”.
“Acțiunea se înscrie în seria manifestărilor pe care le-am derulat timp de patru luni în cadrul proiectului ecologic județean “Ferestre deschise spre natură”, grădinițele 34 și 48 din Oradea și nr. 2 din Marghita”, ne-a  declarat inst. Tamara Nicolae, coordonatorul de proiect.
Activitățile s-au desfășurat lunar. După elaborarea unui cod de conduită ecologică pentru preșcolari, s-a trecut la lucrări de îngrijire a plantelor (florilor), iar apoi, la coplectarea de deșeuri (aproape două tone de hârtie, după cum ne spunea doamna Tamara). Manifestul de joi, cu lanțul viu, se vrea un nou semnal de alarmă pentru sensibilizarea comunității.
La final de proiect, dna Tamara Nicolae dorește să mulțumească doamnei directoare, inst. Cornelia Borz, pentru sprijin, și să felicite colegele din echipa de proiect: Maria Meșter, Mihaela Lup, Ana Modog, Daniela Lezeu, Geta Fălcușan și Florica Soran. (Ovi Dan)

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 22:12:04 Ora standard a Europei de Est