Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Salvați Pământul!”

Joi, de Ziua mediului, la Școala „Dacia”a fost lansat un S.O.S.

„Salvați Pământul!”

Elevii claselor a II-a A (inst. Simona Cobe) și a II-a C (înv. Ana Cuc) au marcat, joi, 5 iunie 2008, Ziua mondială a mediului, lansând, prin cuvântul lor scris, dar și rostit răspicat, un S.O.S. – „Salvați Pământul!”
Mesajul lor a fost cuprins în imagini și texte, expuse pe tablă.

Tonul l-a dat Iulia Zaha:
 SALVAÞI  PĂMÂNTUL!
 Mă numesc Pământ, dar unii îmi zic Terra. Când m-am născut eu, m-au asistat stelele, iar luna mi-a ursit să trăiesc o veșnicie. De voi depinde dacă acest lucru se va împlini!
 OCROTIÞI-MĂ PENTRU VEȘNICIE!
 Alexandra Dudaș (din a II-a A) și Melissa Mateaș (din a II-a C) au recitat (pe un fundal muzical adecvat) „Glasul pădurii”.
 Printr-o activitate interactivă, condusă de inst. Simona Cobe, au fost subliniate semnificația și importanța acțiunii mondiale, discuția plecând chiar de la interpretarea sloganului ales pentru ediția din acest an a Zilei mondiale a mediului, slogan care sună astfel: ”Schimbǎ-ți obiceiurile! Și tu poți contribui la reducerea emisiilor de CO2”.
 Bine-nțeles, totul a fost tradus (și adaptat) la nivelul lor de înțelegere, iar imaginile și exemplele concrete din mediul lor de viață au constituit suportul mesajelor transmise.
 Prin metode și mijloace activ- participative, s-a reușit antrenarea elevilor și menținerea trează a atenției și interesului pentru un subiect care ar putea părea deloc interesant pentru un elev de clasa a II-a. Mulți adulți însă nu știu cât sunt de înflăcărați copiii la această vârstă, cât de mult le place să se implice în treburi serioase care îi privesc pe cei mari (adulți), cât suflet pun copiii în tot ce fac, convinși fiind că acțiunile lor nu vor rămâne fără ecou. Ei cred foarte serios în schimbarea în bine a omenirii, ceea ce nu poate decât să ne bucure, pentru că, nu-i așa, soarta planetei e (de-acum) în mâinile lor! (Ov. D.)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:32:08 Ora standard a Europei de Est