Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Cercurile pedagogice ale cadrelor didactice (din Bihor)

Vineri, s-au desfăşurat

Cercurile pedagogice ale cadrelor didactice (din Bihor)

Învăţătorii, institutorii şi profesorii din ciclul primar, aparţinând şcolilor arondate la Centrul metodic Oradea Est şi-au desfăşurat, vineri, 27 martie 2015, activităţile metodice la Eco Şcoala „Oltea Doamna".

Directorii şcolii, dl prof. Mircea Mitran şi directorul adjunct, d-na prof. dr. Liliana Bocoi, împreună cu responsabilii comisiilor  metodice, respectiv responsabilii de cerc pe nivel de clase, s-au preocupat pentru asigurarea condiţiilor şi materialelor necesare pentru buna desfăşurare a activităţilor metodice.
Invitaţii de onoare ai cercului au fost d-na inspector şcolar de specialitate, prof. Felicia Ianţa şi d-na conf. univ. dr. Delia Bîrle, care au supervizat, dar au şi participat la dezbaterea celor două teme ale cercului: Valorificarea mijloacelor didactice în procesul de învăţământ, respectiv Metode şi tehnici de abordare a elevilor cu ADHD cu dificultăţi de învăţare şi adaptare.
Gazdele au pregătit un frumos plian, cuprinzând activităţile speciale (aplicaţiile)  oferite drept suport pentru acest eveniment şi au prezentat, în premieră, două auxiliare utile: „O călătorie misterioasă prin lumea florilor", auxiliar didactic realizat de Johana Florentina Păscar, în parteneriat cu Violeta Taichiş şi Elena Pavel. Mapa conţine o poveste şi 30 de planşe frumos colorate cu ajutorul cărora, printr-un joc logico-matematic, elevii îşi vor însuşi, cu uşurinţă, într-un mod creativ, tabla înmulţirii şi nu numai, după cum ne asigură autorii.
Cel de-al doilea auxiliar se numeşte „File de poveste" (lectură adaptată pentru ciclul primar) şi a fost realizat de Elena Viorica Brege şi Doina Victoria Sabău, sub coordonarea lect. univ. drd. Gheorghe Lazăr Erdeli. Mapa conţine fişe alb-negru, cu texte adaptate din basme şi poveşti îndrăgite, însoţite de câteva desene, reprezentând scene importante din poveştile îndrăgite.
La cercul pedagogic al învăţătorilor de la clasa pregătitoare, condus de prof. Simona Lucaciu, s-a oferit cadrelor didactice spre completare şi câte un chestionar; prof. Ioana Jula a prezentat în PPT un material cu trimitere la temele cercului, iar prof. Gabriela Codoreanu ne-a surprins cu secvenţe dintr-un  film care prezenta trupa Albinuţelor la Ziua Mondială a Teatrului de Păpuşi; au mai prezentat materiale: prof. Laura Vonea, Laura Pavel, Ramona Bireş, iar la dezbateri au participat, alături de Simona Lucaciu, Liana Sabo şi Daniela Pece. Au mai prezentat referate şi au avut intervenţii: prof. Ioana Cabău, Daniela Mureşan, Ioana Negruţ, Cristiţa Luca şi Alina Duma.
În intervenţia sa, conf. univ. dr. Delia Bîrle avea să sublinieze că un elev cu ADHD „nu are empatie, trebuie lăudat, vrea acceptare şi iubire, necesită ajutor din partea unei echipe şi aşteaptă o soluţie favorabilă".
La clasele I şi a II-a, activităţile au fost coordonate de prof. metodist Simona Vancea. Aici aveam să consemnăm un moment festiv, susţinut de un grup de elevi din clasa I, îndrumaţi de prof. Romelia Ciarnău; ei au prezentat „Buchetul de primăvară". În prezentarea funcţiilor mijloacelor de învăţământ, doamna Romelia a exemplificat făcând trimiteri şi la activităţile celorlalţi colegi: Luminiţa Petca, Diana Borz, Viorica Mitran şi Pamela Pop. În abordarea celeilalte teme, s-a plecat de la materialul oferit de prof. Rodica Foltuţ „Educarea emoţională şi comportamentală a copilului cu ADHD -metode de autocontrol, management (auto-observare, auto-evaluare, auto-întărire)". După activităţile Clubului Albinuţelor, prof. Luminiţa Petca ne-a reţinut atenţia cu o activitate interactivă. Au mai prezentat referate: Popuş Florica, Manoliu Camelia, Barbonţa Lavinia şi Coşereanu Mihaiela. La dezbaterea celei de-a doua teme s-au remarcat: prof. Adriana Popa, Kocsis Iuliana, Mariana Tiriteu, Maria Hoca şi Maria Martin. În intervenţia sa, d-na Delia Bîrle s-a referit la: secretul actului medical, colaborarea între şcoală, familie şi specialist, empatizarea cu familia, găsirea unor modalităţi de gestionare a comportamentului, formarea echipei de lucru şi terapia centrată pe elev, şcoală şi familie. Pentru o mai bună înţelegere a problemelor, d-na inspector şcolar Felicia Ianţa a oferit exemple din activitatea didactică a unor colegi care au găsit soluţii la situaţiile ivite.
La clasa a III-a, activităţile au fost coordonate de prof. Domnica Nan. Responsabilul comisiei metodice pe şcoală, dna prof. Cristina Anton, avea să sublinieze faptul că materialele realizate de membrii comisiei au fost inserate în cadrul unei prezentări PPT care va fi pusă în undă de prof. Ana Curpaş. Au fost evidenţiate fişele de lucru reunite în „Cărticica cu probleme", iar Daniela Oros a prezentat macheta „Pădurea". În intervenţia sa, dna prof. Laura Ienei-David a arătat avantajele şi eficienţa utilizării PPT la lecţia de ecologie despre plantele medicinale, a vorbit despre proiectul Eco-şcoala, finalizat în chip fericit cu obţinerea Steagului Verde şi a titlului de Eco-şcoală de către Şcoala Gimnazială „Oltea Doamna"; nu în ultimul rând s-a referit la proiectele de parteneriat pe care le derulează cu Şcoala Gimnazială Internaţională „Agora". Au urmat Ilinca Tămaş şi Ana Curpaş. Conducătoarea comisiei a subliniat valoarea auxiliarului „O călătorie misterioasă în lumea florilor". Despre eficienţa folosirii acestui auxiliar a vorbit şi d-na prof. Stela Tăut. Revenind la auxiliarul în cauză, d-na Ana Curpaş a exemplificat cu un proiect de lecţie întocmit de d-na prof. Elena Pavel (unul dintre autorii auxiliarului, plecată vineri în judeţ, la Toboliu, în calitate de responsabil de cerc în Centrul metodic din sectorul Oradea Vest), o activitate integrată în care s-a utilizat cu succes softul educaţional. Au prezentat referate şi au luat parte la discuţii: prof. Mirela Bara, Alina Firtean, Mariana Pinţa, d-na bibliotecar Maria Dana Teşedan şi prof. Domnica Nan. D-na inspector Felicia Ianţa a punctat rolul echipei dascăl-psiholog-părinte în ajutorarea elevilor cu ADHD, iar d-na Delia Bîrle a prezentat câteva informaţii legate de ADHD. D-na prof. Crina Miere, de la Şcoala Gimnazială Internaţională „Agora" a vorbit despre teoria inteligenţelor multiple în viziunea şcolii „Agora", făcând trimitere şi la proiectele de parteneriat derulate cu clasa d-nei prof. Laura Ienei-David.
La cercul pedagogic de la clasa a IV-a, dna prof. Luciana Morlocan s-a referit la evoluţia şi clasificarea mijloacelor didactice (prima temă a cercului), exemplificând folosirea lor la o lecţie de matematică, iar d-na prof. Doina Sabău a arătat cum a îmbinat mijloacele tradiţionale cu cele moderne la o lecţie de lectură şi la activitatea extracurriculară „Terra - planetă activă", desfăşurată în parteneriat cu Şcoala Gimnazială Internaţională „Agora". După intervenţia responsabilului de cerc, prof. Doina Lung, care s-a referit la cele două teme ale cercului, prof. Tatiana Coşarcă şi Daniela Oros au făcut vorbire despre cele două subiecte privite prin prisma activităţii didactice la clasă. D-na prof. Rodica Fechete ne-a lansat o invitaţie plastică în lumea gândurilor şi emoţiilor prin intermediul unui filmuleţ realizat în sala de clasă cu elevii săi, care şi-au exprimat gânduri şi simţăminte faţă de colegul lor aflat la tratament în străinătate. După chestionarul completat şi aprecierile făcute de prof. Monica Igna şi Daniela Oros, responsabilul de cerc, prof. Doina Lung, d-na inspector şcolar Felicia Ianţa şi d-na conf. univ. dr. Delia Bîrle au tras concluziile.
Referatele şi discuţiile au reliefat accentul care se pune pe identificarea, recunoaşterea şi tratarea corespunzătoare a elevilor cu tulburări de hiperactivitate şi deficienţe de atenţie, oferindu-se soluţii pentru ajutorarea lor şi îndemn pentru consilierea lor psihologică.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: Cercurile pedagogice ale cadrelor didactice (din Bihor).  

Trimite email
miercuri, 5 noiembrie 2025, 19:07:46 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Concert Phoenix la Hard Rock Cafe, București,
miercuri, 12 noiembrie 2025, ora 21.00...