Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Mihaela Dindelegan îşi lansează două noi volume de poezii: „Sfredelind tăcerea” şi „Lumină în apus”

Miercuri, la Biblioteca judeţeană, în cadrul „Şcolii altfel”

Mihaela Dindelegan îşi lansează două noi volume de poezii: „Sfredelind tăcerea” şi „Lumină în apus”

La început de lună aprilie, dar şi în prag de sărbătoare a Învierii Mântuitorului, autoarea Mihaela Dindelegan vine cu o nouă provocare lirică şi cu o chemare la meditaţie profundă asupra vieţii şi asupra valorilor ei ascunse.

Dezvoltând idei complementare, cele aproape  250 de poezii noi reunite în volumele de versuri „Sfredelind tăcerea" şi „Lumină în apus" ne proiectează în universul interior al gândurilor şi simţămintelor. De aici începe de fapt să curgă orice izvor al acţiunilor noastre, iar poeta ţinteşte să ajungă la însăşi rădăcina vieţii, la trăirile cele mai adânci care pun în mişcare fiinţa umană. Ea merge pe firul acţiunilor, ca un degustător de vinuri care pleacă de la gustul licorii care îi încântă papilele gustative până ajunge să deosebească soiul de struguri storşi în teasc, terenul în care a fost semănată viţa şi condiţiile meteo de care a avut parte până când au rodit.
„Sfredelind tăcerea" este o carte dedicată în special celor sensibili, fini şi tăcuţi, care s-au lăsat deseori învinuiţi pe nedrept fără a riposta şi fără a-şi susţine dreptatea, mergând până acolo încât în timp peste ei s-au cimentat ca un munte de granit păreri eronate ale altora. Modelul cel mai profund al acestui stil de comportament este, în mod paradoxal, însuşi Dumnezeu, cel care s-a adâncit în tăcere ca într-o criptă de mormânt, în timp ce milioane şi miliarde de oameni vorbesc despre El, exprimând păreri contradictorii şi neavizate, învinuindu-l pentru lucruri nefăcute şi punând pe seama sa acţiuni care nu îi aparţin.
Din acel adânc al tăcerii de mormânt unde pare că l-a întâlnit în profunzimea sa pe Dumnezeu, poeta lansează un îndemn tuturor celor aflaţi în situaţii similare de a se ridica şi de a proclama adevărul care aduce lumină asupra propriei lor existenţe interioare. În fapt, ce este Învierea, decât o astfel de străpungere a tăcerii, decât ridicarea din moarte a Adevărului, începând cu Iisus Adevărul, şi continuând cu toţi cei care deţin frânturi din adevărurile vieţii? Şi ce este de fapt lumina decât clarificarea adusă asupra lucrurilor prin adevărul exprimat limpede? În Cuvântul introductiv al cărţii, autoarea prezintă şi motivul pentru care tăcerea a reuşit să se impună:
 
Teama tăcerea a controlat,
De aceea forţă în gând a avut
Aşa semeaţă să fi stat
În timp ce noaptea s-a aşternut
 
De adevăr netulburată,
De dreptate neîmprejmuită,
De bine nedeterminată
Să accepte o lumină slăvită.
 
O vezi în gând şi te uimeşti
Cum de durerea ai acceptat,
Cum poţi să taci când te găseşti
Drept, dar pe nedrept condamnat!
 
Dar ţi-a pierit din gând puterea
De-a riposta că-n nedreptate
Se înalţă vocile ce au vrerea
Şi pretenţia a fi ascultate.
 
Astfel granitul s-a aşezat
Morman peste a ta curăţie
Şi un munte falnic s-a înălţat
În timp ce nimenea nu ştie
 
Ce se ascunde în fiinţa ta,
Căci te-ai retras în închisoare
Adânc, tăcut, dorind a sta
Doar sub granit în strâmtorare.
 
Cine eşti tu eu n-am aflat.
Poţi să fii asprul Dumnezeu
Care în tăcere S-a îngropat
Fiindcă a fost condamnat mereu,
 
Sau un copil neluat în seamă
De cei ce dreptatea au uitat
Chiar şi ca nume cum o cheamă
De cât timp nu o-au aplicat.
 
Dar te invit în gând cu mine
Să sfredeleşti tăcerea ta,
Să-ţi ridici capul din ruine,
Pentru a putea în picioare sta
 
Şi a chema în fapt dreptatea
Bazându-te pe un adevăr
Pe care a vrut umanitatea
Să îl îngroape adânc sub văl.
(Sfredelind tăcerea)
Cea de-a doua carte, „Lumină în apus", poate constitui un îndreptar de viaţă pentru cei care doresc să regăsească drumul spre valorile copilăriei: inocenţă, simplitate, iubire candidă şi armonie. Pline de metafore debordante, dar şi de imagini şocant de reale, poeziile din această carte au ca scop să arunce o rază de lumină asupra vieţii tumultuoase a lumii. Titlul volumului, extrem de sugestiv, arată însă că această rază se ridică în apus, ca o privire în urmă aruncată asupra unei vieţi consumate deja. Conţinutul poeziilor este extrem de diversificat, iar versurile sunt foarte nuanţate, după cum sunt şi aspectele vieţii asupra căreia face referire autoarea. Obiectivul poetei prin această carte este exprimat foarte clar în poezia de debut a volumului, „De-am bea grandoarea inocenţei!":
 
... Niciun copil ce simplu s-a jucat
Pe cei din jurul lui n-a înnebunit
De ură, şi mânie n-au aflat
Acei ce aproape de el au venit.
 
De-am bea a inocenţei lor grandoare
Otrava celor mari poate am uita
Şi am porni să credem în schimbare,
Căci prin copii noi ne putem schimba.
 
În cartea mea nu despre ei vorbesc,
Fiindcă distanţa în gând e prea mare
De ţinta mea care în ei o zăresc
Şi amalgamul de trăiri amare
 
Care pe om în gând l-a acaparat,
Apoi pe o cale aspră l-a condus
Până de tot viaţa şi-a uitat
Şi înainte de mormânt a apus.
 
Doar să-l întorc din gând doresc
Spre acea curată a lui copilărie
În care inocenţa limpede zăresc
Că a putut şi în el să fie vie.
 
Acesta este cel dintâi volum de poezii în care Mihaela Dindelegan inserează şi sonete, dar fără a le oferi o atenţie specială, ele fiind prezentate în ordinea firească a inspiraţiei. Ceea ce impresionează însă ochiul cititorului încă de la prima vedere este multitudinea de metafore conţinute în titlurile poeziilor. Dintre acestea, amintim doar câteva: „Pe răsucirile de falduri" (sonet), „Ferestrele uitării", „Chermeze la masa de cristal" „Lacrimi în creuzet", „Liberi în lanţuri", „În adierea vorbei", „Se zgribulesc căderile de valuri", „În pajiştea decenţei", „S-a rupt veşmântul nopţilor", „Desişul anvergurilor uitate", „S-a îmbătat târziul de plăcere",  „Crâmpeie din visarea năruită",  „Sămânţă de frustrare", „Balustrade spre trăire".
Cele două cărţi vor fi lansate în cadrul unei festivităţi care va avea loc miercuri, 8 aprilie 2015, începând cu ora 11:00, cu prilejul „Şcolii altfel", la Biblioteca Judeţeană „Gheorghe Şincai".
Roxana Popescu

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 21:10:51 Ora standard a Europei de Est