Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Mihaela Dindelegan îşi lansează două noi volume de poezii: „Sfredelind tăcerea” şi „Lumină în apus”

Miercuri, la Biblioteca judeţeană, în cadrul „Şcolii altfel”

Mihaela Dindelegan îşi lansează două noi volume de poezii: „Sfredelind tăcerea” şi „Lumină în apus”

La început de lună aprilie, dar şi în prag de sărbătoare a Învierii Mântuitorului, autoarea Mihaela Dindelegan vine cu o nouă provocare lirică şi cu o chemare la meditaţie profundă asupra vieţii şi asupra valorilor ei ascunse.

Dezvoltând idei complementare, cele aproape  250 de poezii noi reunite în volumele de versuri „Sfredelind tăcerea" şi „Lumină în apus" ne proiectează în universul interior al gândurilor şi simţămintelor. De aici începe de fapt să curgă orice izvor al acţiunilor noastre, iar poeta ţinteşte să ajungă la însăşi rădăcina vieţii, la trăirile cele mai adânci care pun în mişcare fiinţa umană. Ea merge pe firul acţiunilor, ca un degustător de vinuri care pleacă de la gustul licorii care îi încântă papilele gustative până ajunge să deosebească soiul de struguri storşi în teasc, terenul în care a fost semănată viţa şi condiţiile meteo de care a avut parte până când au rodit.
„Sfredelind tăcerea" este o carte dedicată în special celor sensibili, fini şi tăcuţi, care s-au lăsat deseori învinuiţi pe nedrept fără a riposta şi fără a-şi susţine dreptatea, mergând până acolo încât în timp peste ei s-au cimentat ca un munte de granit păreri eronate ale altora. Modelul cel mai profund al acestui stil de comportament este, în mod paradoxal, însuşi Dumnezeu, cel care s-a adâncit în tăcere ca într-o criptă de mormânt, în timp ce milioane şi miliarde de oameni vorbesc despre El, exprimând păreri contradictorii şi neavizate, învinuindu-l pentru lucruri nefăcute şi punând pe seama sa acţiuni care nu îi aparţin.
Din acel adânc al tăcerii de mormânt unde pare că l-a întâlnit în profunzimea sa pe Dumnezeu, poeta lansează un îndemn tuturor celor aflaţi în situaţii similare de a se ridica şi de a proclama adevărul care aduce lumină asupra propriei lor existenţe interioare. În fapt, ce este Învierea, decât o astfel de străpungere a tăcerii, decât ridicarea din moarte a Adevărului, începând cu Iisus Adevărul, şi continuând cu toţi cei care deţin frânturi din adevărurile vieţii? Şi ce este de fapt lumina decât clarificarea adusă asupra lucrurilor prin adevărul exprimat limpede? În Cuvântul introductiv al cărţii, autoarea prezintă şi motivul pentru care tăcerea a reuşit să se impună:
 
Teama tăcerea a controlat,
De aceea forţă în gând a avut
Aşa semeaţă să fi stat
În timp ce noaptea s-a aşternut
 
De adevăr netulburată,
De dreptate neîmprejmuită,
De bine nedeterminată
Să accepte o lumină slăvită.
 
O vezi în gând şi te uimeşti
Cum de durerea ai acceptat,
Cum poţi să taci când te găseşti
Drept, dar pe nedrept condamnat!
 
Dar ţi-a pierit din gând puterea
De-a riposta că-n nedreptate
Se înalţă vocile ce au vrerea
Şi pretenţia a fi ascultate.
 
Astfel granitul s-a aşezat
Morman peste a ta curăţie
Şi un munte falnic s-a înălţat
În timp ce nimenea nu ştie
 
Ce se ascunde în fiinţa ta,
Căci te-ai retras în închisoare
Adânc, tăcut, dorind a sta
Doar sub granit în strâmtorare.
 
Cine eşti tu eu n-am aflat.
Poţi să fii asprul Dumnezeu
Care în tăcere S-a îngropat
Fiindcă a fost condamnat mereu,
 
Sau un copil neluat în seamă
De cei ce dreptatea au uitat
Chiar şi ca nume cum o cheamă
De cât timp nu o-au aplicat.
 
Dar te invit în gând cu mine
Să sfredeleşti tăcerea ta,
Să-ţi ridici capul din ruine,
Pentru a putea în picioare sta
 
Şi a chema în fapt dreptatea
Bazându-te pe un adevăr
Pe care a vrut umanitatea
Să îl îngroape adânc sub văl.
(Sfredelind tăcerea)
Cea de-a doua carte, „Lumină în apus", poate constitui un îndreptar de viaţă pentru cei care doresc să regăsească drumul spre valorile copilăriei: inocenţă, simplitate, iubire candidă şi armonie. Pline de metafore debordante, dar şi de imagini şocant de reale, poeziile din această carte au ca scop să arunce o rază de lumină asupra vieţii tumultuoase a lumii. Titlul volumului, extrem de sugestiv, arată însă că această rază se ridică în apus, ca o privire în urmă aruncată asupra unei vieţi consumate deja. Conţinutul poeziilor este extrem de diversificat, iar versurile sunt foarte nuanţate, după cum sunt şi aspectele vieţii asupra căreia face referire autoarea. Obiectivul poetei prin această carte este exprimat foarte clar în poezia de debut a volumului, „De-am bea grandoarea inocenţei!":
 
... Niciun copil ce simplu s-a jucat
Pe cei din jurul lui n-a înnebunit
De ură, şi mânie n-au aflat
Acei ce aproape de el au venit.
 
De-am bea a inocenţei lor grandoare
Otrava celor mari poate am uita
Şi am porni să credem în schimbare,
Căci prin copii noi ne putem schimba.
 
În cartea mea nu despre ei vorbesc,
Fiindcă distanţa în gând e prea mare
De ţinta mea care în ei o zăresc
Şi amalgamul de trăiri amare
 
Care pe om în gând l-a acaparat,
Apoi pe o cale aspră l-a condus
Până de tot viaţa şi-a uitat
Şi înainte de mormânt a apus.
 
Doar să-l întorc din gând doresc
Spre acea curată a lui copilărie
În care inocenţa limpede zăresc
Că a putut şi în el să fie vie.
 
Acesta este cel dintâi volum de poezii în care Mihaela Dindelegan inserează şi sonete, dar fără a le oferi o atenţie specială, ele fiind prezentate în ordinea firească a inspiraţiei. Ceea ce impresionează însă ochiul cititorului încă de la prima vedere este multitudinea de metafore conţinute în titlurile poeziilor. Dintre acestea, amintim doar câteva: „Pe răsucirile de falduri" (sonet), „Ferestrele uitării", „Chermeze la masa de cristal" „Lacrimi în creuzet", „Liberi în lanţuri", „În adierea vorbei", „Se zgribulesc căderile de valuri", „În pajiştea decenţei", „S-a rupt veşmântul nopţilor", „Desişul anvergurilor uitate", „S-a îmbătat târziul de plăcere",  „Crâmpeie din visarea năruită",  „Sămânţă de frustrare", „Balustrade spre trăire".
Cele două cărţi vor fi lansate în cadrul unei festivităţi care va avea loc miercuri, 8 aprilie 2015, începând cu ora 11:00, cu prilejul „Şcolii altfel", la Biblioteca Judeţeană „Gheorghe Şincai".
Roxana Popescu

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 13:08:37 Ora standard a Europei de Est