Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Şedinţa Senatului Universităţii din Oradea de luni, 30 martie

De-ale senatorilor universitari

Şedinţa Senatului Universităţii din Oradea de luni, 30 martie

Comisia de Relaţii Interne şi Internaţionale vă informează despre subiectele discutate în şedinţa Senatului Universităţii din Oradea de luni, 30 martie 2015.

Reunit în şedinţă ordinară, Senatul Universităţii din Oradea a dezbătut şi aprobat luni (30 martie 2015) un pachet de documente cu impact în plan economico-financiar: variante previzionate ale Bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul în curs; Procedura privind elaborarea şi execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli pentru activităţi de cercetare ştiinţifică; Normativele şi organigrama pentru funcţionarea Biroului Programe şi Proiecte de Cercetare - Dezvoltare - Inovare; Programul de dezvoltare a sistemului de control managerial intern la nivel de instituţie. Totodată, au primit girul Senatului universitar Regulamentul de organizare şi desfăşurare a examenelor de finalizare a studiilor universitare de licenţă şi masterat, Metodologia de admitere 2015, Regulamentul Centrului de Consiliere şi Servicii pentru Carieră, Procedura pentru înfiinţarea, evaluarea şi ierarhizarea centrelor de cercetare, Regulamentul de organizare şi funcţionare a Departamentului de Relaţii Internaţionale ş.a.
Parcul dendrologic din Gurahonţ, prea costisitor pentru o singură universitate
Universitatea din Oradea se află în imposibilitatea de a susţine în continuare, de una singură, finanţarea cheltuielilor de administrare a Parcului dendrologic din Gurahonţ (Arad). Opţiunea Consiliului de administraţie al Universităţii este de a co-administra acest obiectiv alături de Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară a Banatului „Regele Mihai I al României" din Timişoara şi Universitatea de Vest din acelaşi municipiu. În virtutea noului statut, instituţia orădeană de învăţământ superior ar beneficia, asemenea celorlalţi doi parteneri, de cofolosinţa gratuită a parcului. Fără a respinge ideea acestei asocieri, Senatul universitar a solicitat Consiliului de administraţie argumente suplimentare de natură să estimeze efortul financiar al Universităţii, deopotrivă să precizeze din ce sursă se vor asigura fondurile respective, amânând adoptarea unei hotărâri atât în ceea ce priveşte renunţarea la dreptul de administrare pe care Universitatea din Oradea îl are în prezent asupra întregului imobil din Gurahonţ, cât şi aprobarea asocierii menţionate.
Consorţiul universitar „Academica +"
Membrii Senatului universitar au aprobat - cu unele amendamente care vizează îndeosebi aspecte legate de patrimoniu şi participarea studenţilor în noile structuri de conducere - contractul de parteneriat pentru constituirea Consorţiului universitar Academica +. Astfel, Senatul solicită Consiliului de administraţie al Universităţii din Oradea să nu participe cu bunuri de patrimoniu şi să evidenţieze distinct în bugetul universităţii cheltuielile generate de participarea în Consorţiu. Acesta va reuni: Universitatea „Ştefan cel Mare" din Suceava, Universitatea „Lucian Blaga" din Sibiu, Universitatea Petrol şi Gaze din Ploieşti, Universitatea „1 Decembrie1918" din Alba-Iulia, Universitatea din Piteşti, Universitatea din Oradea şi Universitatea „Valahia" din Târgovişte. Scopul constituirii consorţiului este realizarea excelenţei în formare şi cercetare, optimizarea folosirii în comun a resurselor umane, materiale şi financiare, cu un mare potenţial de dezvoltare în aria europeană a educaţiei şi cercetării, precum şi identificarea şi exploatarea unor noi domenii de educaţie -formare în care universităţile partenere prezintă complementaritate.
Noi conducători de doctorat
Legislativul universitar orădean a aprobat afilierea prof. univ. dr. Simona Daniela Cavalu de la Facultatea de Medicină şi Farmacie la Şcoala doctorală din domeniul Medicină, existentă la Universitatea din Oradea. Senatul a aprobat, în acelaşi timp, solicitarea prof. univ. dr. Nicu Dumitraşcu, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Episcop dr. Vasile Coman", de a desfăşura activitatea de conducător de doctorat în cadrul Şcolii doctorale a Universităţii „1Decembrie 1918" din Alba-Iulia, domeniul Teologie.
Prof. univ. dr. Lia Pop,
preşedintele C.R.I.I.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:30:56 Ora standard a Europei de Est