Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Copilărie fără delincvenţă”

Campania preventivă

„Copilărie fără delincvenţă”

Peste 150 de elevi orădeni au fost implicaţi de poliţiştii de prevenire bihoreni în Campania preventivă „Copilărie fără delincvenţă".

În perioada octombrie 2014 - aprilie 2015, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bihor, prin Compartimentul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii, în parteneriat cu Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Bihor şi cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor, a derulat Campania preventivă ,,Copilărie fără delincvenţă".
Campania a fost derulată în cadrul Proiectului naţional ,,Copilărie fără delincvenţă", iniţiat de Institutul pentru Cercetarea şi Prevenirea Criminalităţii din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, în colaborare cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie din cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, cu sprijinul Minsterului de Interne din Cehia şi Bulgaria, finanţarea fiind asigurată prin programul de granturi al Comisiei Europene - „Prevenirea şi lupta împotriva criminalităţii" (ISEC).
 Proiectul şi-a propus creşterea eficienţei programelor de prevenire a delincvenţei juvenile la minorii cu vârsta sub 14 ani (clasele V-VII), acesta fiind iniţiat în urma identificării nevoii de a intensifica activităţile de prevenire a criminalităţii în rândul minorilor din această categorie de vârstă.
Pilonii pe care s-a sprijinit proiectul au fost reprezentaţi, pe de o parte, de consolidarea capacităţii instituţionale, respectiv  îmbunătăţirea cooperării dintre Poliţie şi Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, şi pe de altă parte, de creşterea gradului de informare a grupurilor ţintă (minorii cu vârsta de până la 14 ani, părinţi, profesori, asistenţi sociali etc.) cu privire la prevenirea
delincvenţei juvenile şi la serviciile de care pot beneficia copiii cu comportament delincvent şi predelincvent.
Atât datele statistice, cât şi constatările din teren ale poliţiştilor şi asistenţilor sociali au condus la concluzia că aceşti minori reprezintă un grup vulnerabil din punct de vedere comportamental. În acest context, proiectul şi-a propus creşterea eficienţei programelor de prevenire a delincvenţei juvenile la minorii cu vârsta sub 14 ani.
Campania şi-a propus creşterea gradului de informare şi conştientizare în rândul copiilor, părinţilor şi profesorilor cu privire la comportamentele predelincvente şi delincvente, modalităţi de prevenire, gestionare a situaţiilor conflictuale sau cu privire la consecinţele legale şi sociale în cazul unor comportamente deviante.
La nivelul judeţului Bihor, campania a fost implementată în cadrul Şcolii Gimnaziale Nr.11 din Municipiul Oradea, iar activităţile propriu-zise au constat în întâlniri ale poliţiştilor de prevenire şi ale partenerilor de campanie cu cele trei categorii sus-menţionate.
În vederea identificării nevoilor concrete de informare a beneficiarilor, la începutul campaniei preventive a fost realizat un sondaj de opinie în cadrul căruia a fost evaluat gradul de cunoaştere a principalelor modalităţi de prevenire a delicnvenţei juvenile, iar la finalul campaniei preventive a fost realizat un alt sondaj de opinie care a evaluat gradul de îmbunătăţire a cunoştinţelor preventive în urma implicării în campania preventivă.
Poliţiştii de prevenire bihoreni în colaborare cu asistenţii sociali au purtat discuţii cu elevii pe tema delincvenţei juvenile şi a prevenirii victimizării şi au organizat concursuri şi expoziţii tematice. Un element inedit, ce ilustrează metodele moderne de prevenire a criminalităţii, a fost implicarea directă a elevilor în activităţi, nu numai în calitate de beneficiari, ci şi de organizatori ai unor
activităţi. Astfel, a fost creat ,,Consiliul de Prevenire a Criminalităţii', constituit din 14 elevi din clasele V - VII ai respectivei instituţii şcolare.
Aceştia au participat la o sesiune de informare pe teme de prevenire a delincvenţei juvenile şi a victimizării minorilor, răspunderea penală, prezentarea unor prevederi ale Codului Penal şi a măsurilor ce pot fi luate faţă de minori, a riscurilor la care se expun cei care săvârşesc fapte constravenţionale sau penale, modalităţi de gestionare non-violentă a conflictelor.
De asemenea, elevii din clasele V - VII au fost implicaţi în jocuri tematice în cadrul cărora au jucat diverse roluri (inculpat, martor, complice etc.). Totodată, participanţii au încercat să identifice în jurul lor, în clasă, la locul de joacă sau acasă, diverse situaţii conflictuale. Acestea au fost ulterior analizate împreună cu poliţiştii de prevenire bihoreni, identificându-se împrejurările care au condus la escaladarea conflictelor, motivele pentru care s-a recurs la violenţă şi modalităţile de rezolvare non-violentă a respectivelor conflicte.
Totodată, poliţiştii de prevenire şi reprezentanţii Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Bihor au participat la şedinţe cu părinţii organizate la şcoală, în cadrul cărora au fost discutate aspecte referitoare la fenomenul delincvenţei juvenile, modalităţile de gestionare a conflictelor, rolul părinţilor în creştrea şi educarea părinţilor, la instituţiile care oferă servicii minorilor delincvenţi şi la colaborarea familiei şi şcolii cu acestea.
De asemenea, au fost organizate trei concursuri preventive, respectiv un  concurs de mesaje preventive, concursul de eseu-ri „Alegerea mea - eseuri antiviolenţă" şi un concurs de compuneri intitulat „Prietenul meu poliţistul". În urma jurizării, 20 din elevii implicaţi în concursurile organizate pe şcoală au fost premiaţi de organizatori cu premii constând în materiale promoţionale cu însemnele campaniei (insigne, şepci, pixuri, rucsacuri, memory stick-uri, tricouri, DVD-uri etc.).
Totodată, şi cei 14 elevi cooptaţi în cadrul „Consiliului de Prevenire a Delincvenţei Juvenile" au fost recompensaţi de organizatori cu materiale promoţionale inscripţionate cu titlul campaniei, mape, insigne, rigle, penare, instrumente de scris, agende, etc..
Comisar-şef de poliţie Ioana INDRIEŞ,
Compartimentul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto:

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 07:14:33 Ora standard a Europei de Est