Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul educaţional naţional „Cunoaşte şi protejează patrimoniul cultural naţional”

Tot marţi,

Proiectul educaţional naţional „Cunoaşte şi protejează patrimoniul cultural naţional”

Elevii bihoreni au învăţat de la poliţişti cum să cunoască şi să protejeze valorile patrimoniului cultural naţional şi universal.

Marţi, 7 aprilie 2015, la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu" din Municipiul Oradea, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bihor a organizat proiectul educaţional naţional „Cunoaşte şi protejează patrimoniul cultural naţional".
Proiectul, implementat de către Inspectoratul General al Poliţiei Române - Direcţia de Investigaţii Criminale, în parteneriat cu Fundaţia „Collegium XXI", organizat în cadrul programului „Şcoala Altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!", se adresează elevilor din clasele I - XII şi are ca obiectiv educarea copiilor în spiritul cunoaşterii şi protejării valorilor ce fac parte din patrimoniul cultural naţional şi universal.
În acest sens, elevii Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu" au fost informaţi de poliţiştii Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii şi de poliţiştii Serviciului de Investigaţii Criminale din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bihor cu privire la tezaurul cultural naţional, drepturile şi obligaţiile care le revin în ceea ce priveşte protejarea acestuia şi importanţa cooperării dintre membrii societăţii civile şi autorităţile statului competente, în vederea diminuării fenomenului infracţional în acest domeniu.
Totodată, ofiţerii de poliţie au prezentat elevilor noţiuni generale despre patrimoniul cultural naţional, monumentele istorice din România care sunt incluse în patrimoniul mondial UNESCO şi despre monumentele care fac parte din Patrimoniul European.
De asemenea, elevii au fost familiarizaţi cu bunurile care fac parte din tezaurul cultural naţional, respectiv bunurile cu valoare artistică, arheologică, documentară, bunurile cu semnificaţie etnografică şi cele cu valoare ştiinţifică.
Sarcinile şi atribuţiile poliţiştilor care răspund de protejarea patrimoniului cultural naţional, bunurile naţionale recuperate de poliţiştii românii de-a lungul timpului şi rolul fiecărui membru al societăţii în protejarea bunurilor de patrimoniu cultural au costituit teme dezbătute interactiv cu elevii de gimnaziu.
Elevii participanţi au fost răspălătiţi de organizatori cu diplome de participare şi premii.
Derularea proiectului educaţional naţional „Cunoaşte şi Protejează Patrimoniul Cultural Naţional" continuă miercuri, 8 aprilie, la Şcoala Gimnazială „Dacia" din Municipiul Oradea.
De asemenea, joi, 9 aprilie, elevii celor două instituţii de învăţământ orădene implicate în proiectul educaţional naţional „Cunoaşte şi Protejează Patrimoniul Cultural Naţional" vor participa, alături de poliţiştii Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii şi de cei ai Serviciului de Investigaţii Criminale din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bihor la o vizită organizată la Muzeul Militar Naţional „Regele Ferdinand I" din Municipiul Oradea.
Comisar-şef de poliţie Ioana INDRIEŞ,
Compartimentul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: Proiectul educaţional naţional „Cunoaşte şi protejează patrimoniul cultural naţional”.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 07:11:15 Ora standard a Europei de Est