Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Programul „Să ştii mai multe, să fii mai bun!” la Şcoala Gimnazială Nr. 1 Rieni

În săptămâna 6-10 aprilie

Programul „Să ştii mai multe, să fii mai bun!” la Şcoala Gimnazială Nr. 1 Rieni

„Şcoala să nu fie nimic altceva, decât ateliere pline de activitate. Numai astfel vor putea să probeze toţi, în propria lor practică, adevărul că: învăţând pe alţii ne învăţăm pe noi înşine.John Amos Comenius

În săptămâna 6-10 aprilie 2015, elevii şi preşcolarii au  participat la activităţi educative extraşcolare şi extracurriculare în cadrul programului numit „Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!"
Scopul acestui program este implicarea tuturor copiilor preşcolari/elevi şi a cadrelor didactice în activităţi care să răspundă intereselor şi preocupărilor diverse ale copiilor, dar şi punerea în valoare a talentelor şi capacităţilor acestora în diferite domenii, nu neapărat în cele prezente în curriculumul naţional şi să stimuleze participarea lor la acţiuni variate, în contexte nonformale.
Modalitatea de selecţie a activităţilor propuse s-a decis la nivelul unităţii de învăţământ şi presupune implicarea, în egală măsură, a elevilor, a cadrelor didactice, a părinţilor, astfel încât proiectele şi activităţile selectate să corespundă obiectivelor educaţionale specifice comunităţii şcolare, fiind un rezultat al opţiunilor acesteia.
Săptămâna „Şcoala altfel" a fost o săptămână benefică atât pentru cadrele didactice, cât şi pentru elevii din şcolile şi grădiniţele din comuna Rieni. A fost o săptămână în care educaţia şi timpul liber s-au îmbinat, o săptămână în care elevii-părinţii-profesorii s-au  cunoscut mai bine, şi-au consolidat relaţia dintre ei.
Din numărul mare de activităţi derulate la nivelul PJ-ului putem aminti: excursia  la Ţebea-Deva-Castelul  Corvinilor-Mănăstirea Prislop - Mănăstirea Crişan; activităţi sportive - „Cel mai bun dansator", Bal mascat - coordonate de prof. Bodin Simona; activităţi de educaţie pentru sănătate şi stil de viaţă sănătos „Să ne hrănim sănătos!" activităţi pentru promovarea valorilor umanitare şi de voluntariat; activităţi de educaţie ecologică şi de protecţie a mediului „O floare la monumentul eroilor" - Biserica Rieni şi Şcoala Ghighişeni; activităţi culturale şi recreative: şah, remi, concursuri „În lumea poveştilor şi a poeziilor" şi „Spune Nu violenţei", vizionare  de film; participarea la proiectul „Obiceiuri şi tradiţii pascale din Ţara Beiuşului", desfăşurat la  CN  „Samuil Vulcan" din Beiuş, unde s-a obţinut premiul I de elevii Degău Crina, Voiţ Nicoleta, Sere Miruna şi Florincuţa Denis.
În organizarea şi desfăşurarea acestor activităţi s-au implicat toate cadrele didactice din comună: Loredana Marge, Adela Dobra, Corina Florincuţa, Corina Popa, Marcela Terme, Ramona Ţigan, Valentina Raţ, Florica Paşca, Laura Pirtea, Ancuţa Bota, Ioana Chiorean, Corina Costea,  Ioana Jurj, Laura Nagy-Panda, Angela Ilieş, Ancuţa Paşca, Loredana Boc, Marius Mihuţa, Simona Tirla, Roxana Moldovan, Diana Muţiu, Ioana Boc, Andrei Benchiş, Cornelia Bălan, Oana Moraru, Marţian Dudaş, Ioan Mocan, sprjinite fiind de conducerea şcolii.
S-a urmărit ca prin desfăşurarea acestor activităţi să se realizeze următoarele obiective: valorizarea abilităţilor  sociale şi a comportamentelor moral-civice şi religioase; conservarea unor valori ale artei tradiţionale - populare - încondeiatul ouălor, vopsitul ouălor şi a altor obiceiuri de Paşti.
Prof. Liliana Balint & Laura Nagy-Panda
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: Programul „Să ştii mai multe, să fii mai bun!” la Şcoala Gimnazială Nr. 1 Rieni .  

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:10 Ora standard a Europei de Est