Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul Educația pentru (prin) teatru

Ieri, actorii gojdiști au ieșit la rampă (cu)

Proiectul Educația pentru (prin) teatru

Ieri (marți,10 iunie 2008), la Colegiul Național „Emanuil Gojdu”, s-a jucat teatru, din dramaturgia lui Caragiale, în cinstea olimpicilor școlii care urmau să fie premiați, în cadrul unui careu festiv.

Caragiale, în actualitate
În cadrul proiectului Educația pentru (prin) teatru, derulat de Teatrul de Stat din Oradea și Colegiul Național ”Emanuil Gojdu”, sâmbătă de sâmbătă, nouă elevi gojdiști (din clasele a VIII-a și a IX-a) și un elev din clasa a VII-a, de la Școala cu clasele I-VIII „Nicolae Bălcescu” au jucat teatru, au făcut actorie, îndrumați de Ioana Gajdo și Lucia Rogoz (actori ai Tetrului de Stat din Oradea), după cum aveam să aflăm de la Victoria Balint, secretar literar.
După cele 127 de ore de muncă, actorii au ieșit (din nou) la rampă cu monumente de-ale lui nenea Iancu, piese din schițele și dramaturgia maestrului, adevărate monumente (după cum spuneam), interpretate cu profesionalism de micii actori (gojdiști: Andrei Ignat, din clasa a VIII-a A, Laura Lascău, a IX-a A, Sara Ionescu, Ruxandra Marina Liștea, Lăcrămioara Mihaela Maghiar și Alice Sfâra, a IX-a B, Adelina Noge, Denisa Romina Vescan, a IX-a G, și Isaac Ionescu, clasa a VII-a, de la Școala „Nicolae Bălcescu”).
Actorii orădeni derulează asemenea proiecte și în alte școli orădene, iar pentru anul școlar viitor și-au propus să cuprindă în proiect cât mai multe școli, dar și mai mulți actori dintr-o școală. (Ov. D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto:  Proiectul Educația pentru (prin) teatru.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 11:44:48 Ora standard a Europei de Est