Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Un gest mic, o mare bucurie!

Grădinița nr. 22 - Oradea și nr. 1 – Șimleu Silvaniei

Un gest mic, o mare bucurie!

Marți (10 iunie 2008), Grădinița nr. 22 din Oradea a găzduit cea de-a treia întâlnire de proiect, intitulat “Un gest mic, o mare bucurie!”, proiect pe care îl derulează în parteneriat cu Grădinița nr. 1 din Șimleu Silvaniei (județul Sălaj).

“Prima întâlnire s-a desfășurat tot la noi, în februarie 2008, și a fost intitulată “Parteneriatul – o șansă pentru un învățământ de calitate”. De fapt, atunci s-a implementat proiectul, cu participarea directorilor celor două unități de învățământ și educatoarele echipei de proiect, eu și educatoarele Tamara Ciocan și Dorina Ințe, din partea Grădiniței nr. 22, directoarea Lucia Bodea și educatoarea Lucza Aurica, din partea Grădiniței nr. 1 din Șimleu Silvaniei”, ne-a declarat prof. Lidia Șandor-Costea, directorul Grădiniței nr. 22 din Oradea.
Proiectul și-a propus realizarea unui experiment din nevoia de diversificare și extindere a ofertei educaționale, dezvoltarea capacității de a genera în mod eficient valoarea și progresul educațional, încurajarea  parteneriatelor locale, județene și interjudețene.
În luna mai, când a vizitat Șimleu Silvaniei, echipa orădeană a făcut un prim gest (mic), a întins o mână copiilor de la grădinița de pe lângă mănăstirea Bic, cărora le-a dăruit pachete conținând rechizite, obiecte de igienă personală, dulciuri și jucării.
Reuniunea de proiect de marți s-a desfășurat sub genericul “Educatoarea zilei de azi, amenințări și oportunități” și a cuprins o masă rotundă și un schimb  de materiale didactice, portofolii de proiect și lucrări ale elevilor. Apoi, oaspeții au vizitat cele trei clădiri ale Grădiniței nr. 22, prilej cu care au dialogat cu educatoarele și copiii.
În cinstea partenerilor de proiect, artiștii grădiniței au prezentat un program artistic.
“În anul școlar viitor, urmează să-l prelungim cu alte acțiuni, cu finanțare proprie. Proiectul se derulează sub directa îndrumare a doamnei inspectoare Voichița Vancu”, a conchis directoarea grădiniței, prof. Lidia Șandor-Costea. (Ov. D.)

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:21:54 Ora standard a Europei de Est