Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Comenius în ţara zeilor

De la Cîmpani în Grecia, reuniune de proiect

Comenius în ţara zeilor

5th Gymnasium of Larisa din localitatea Larisa, regiunea Tessalia, a fost gazda celei de-a şaptea reuniuni, şi ultima, din cadrul Proiectului şcolar multilateral european Comenius „Culture and Environment" al Şcolii Gimnaziale „Georgiu Popa", Cîmpani în perioada 4-8 mai 2015.

Elevele Rebeca Boldor, Radu Chiş, Olivia Crişan (clasa a VI-a) şi Emanuela Boldor (clasa a VII-a), alături de doamnele profesoare Denisa Lucuţa (responsabil proiect), Anca Boldor şi Elena Rengle (membre) s-au deplasat în Republica Elenă pentru a se alătura celor şase instituţii partenere din Turcia, Germania, Letonia, Spania, Franţa şi Grecia.
Invitaţii au fost întâmpinaţi la primărie de către primarul oraşului Larisa, domnul Kalogiannis, de viceprimarul pentru educaţie, domnul Batzanoulis, de directoarea şcolii gazdă, Delizona Zoi şi de profesori.
La şcoală am fost primiţi cu bucurie de elevi şi părinţii acestora, după care copiii noştri s-au îndreptat spre casele unde aveau să locuiască pe timpul şederii acolo.
Următoarele zile, arzătoare, aveau să ne introducă în stilul de viaţă elen şi să ne facă o incursiune în cultura şi civilizaţia greacă.
Am participat la programul intitulat „Cursuri de prezentare a bogăţiilor naturale şi culturale ale Olimpului" de la Centrul Ecologic Elassona, apoi am luat-o la pas pe Muntele Olimp pentru a investiga elementele ecologice ale regiunii. De asemenea, ne-am plimbat prin sătucul de aromâni Kokkinopilos, întemeiat în secolul al XII-lea de fermieri aromâni, în care mai locuiesc în prezent aproximativ 150 de suflete, şi am observat arhitectura tradiţională. Am prins în eternitate şi localul numit în aromână atât de românesc  „La Noi".
Una din zile ne-a purtat către Meteora, cel mai important centru monahal ortodox al grecilor, după Sfântul Munte Athos, înscris pe Lista Patrimoniului Mondial UNESCO. Aici am vizitat mănăstirea Marele Meteor, cea mai mare dintre mănăstirile situate în Meteora. De acolo ne-am îndreptat spre lacul Plastira, un lac artificial „hrănit de râul Tavropos" şi unul dintre cele mai mari lacuri artificiale de pe teritoriul Eladei.
Am ajuns şi în satul Velika de pe coasta Mării Egee unde copiii au făcut o baie în apa înviorătoare şi au cules pietre albe pure cu forme uimitor de rotunde.
Nu în ultimul rând, am descoperit oraşul gazdă, Larisa, plimbaţi fiind de trenul municipal.
Am celebrat cei doi ani de parteneriat Comenius în Piaţa Tachidromiou, învăluită în muzică şi dans, înţesată cu sute de oameni adunaţi să vadă legătura strânsă, veselia, prietenia, toleranţa, mândria identităţii şi a culturii proprii pe care acest program le-a „rodit", dezvăluit şi intensificat.
În cea din urmă zi ne-am aşezat în jurul mesei „rotunde" şi am evaluat parcursul proiectului nostru Comenius, finanţat de Comisia Europeană prin intermediul ANPCDEFP, împărţind zâmbete umbrite de tristeţea conştientizării finalului care marchează orice început. Ne-am despărţit cu promisiunea de a începe noi colaborări şi de a rămâne prieteni dincolo de prezent.
Datorită sprijinului financiar Comenius din cadrul Programului de Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii, copiii Şcolii Gimnaziale „Georgiu Popa", Cîmpani şi dascălii lor au purces într-o călătorie educaţională de doi ani, de-a lungul căreia au eliminat puţin câte puţin barierele spaţiale, culturale, lingvistice, psihologice şi religioase care stau de-a curmezişul unor relaţii frumoase, paşnice şi roditoare.
Prof. Denisa LUCUŢA,
responsabil proiect
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: Comenius în ţara zeilor.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:54 Ora standard a Europei de Est