Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Reevaluarea activităţilor din cadrul Programului Mondial Eco-Şcoala

Luni, la Şcoala Gimnazială „Nicolae Bălcescu

Reevaluarea activităţilor din cadrul Programului Mondial Eco-Şcoala

Preşedintele C.C.D.G. - Centrul Carpato-Danubian de Geoecologie, prof. dr. Cornelia Dincă, vicepreşedintele, Petru Dincă, d-na ing. Loredana Ţîrţ, consilier al A.P.M. Bihor, au fost prezenţi luni (11 mai 2015) la Şcoala Gimnazială „Nicolae Bălcescu" Oradea pentru reevaluarea în cadrul Programului Mondial Eco-Şcoala.

Coordonatorii proiectului, prof. Alina Deliman şi Simona Bunta, precum şi cei 40 de eco-agenţi (reprezentanţii claselor) au avut un dialog cu membrii comisiei referitor la activităţile desfăşurate la clasă în cadrul Programului Mondial Eco-Şcoala. Raportul Eco al Comitetului elevilor a fost prezentat de eleva Mikloş Alexandra, elevă în clasa a VIII-a.
Din discuţii care au urmat a reieşit impactul pe care l-au avut şi îl au activităţile eco asupra elevilor, şi felul în care a reacţionat comunitatea, colegii, părinţii, toţi cei din jur.
Astfel, după cinci ani de activităţi, în Programul Mondial Eco-Şcoala, putem afirma că am reuşit să acumulăm experienţă şi să atingem obiectivele pe care ni le-am propus când am pornit la drum în noiembrie 2010.
Efectele pozitive ale acestui program asupra tuturor, entuziasmul nostru, dorinţa de a intra în rândul ECO - ŞCOLILOR, ne-au mobilizat ca şi în acest an să continuăm desfăşurarea lui. Considerăm că, elevi, cadre didactice, părinţi, personal auxiliar, reprezentanţi ai autorităţii locale am format o adevărată echipă. Ne-am străduit să punem în practică obiectivele educaţiei pentru sănătate şi de protecţie a mediului.
În anii şcolari 2013 - 2015, am ales două teme incitante: VIAŢA SĂNĂTOASĂ şi APA. Astfel ne-am propus să conştientizăm elevii asupra modului în care ne putem păstra sănătatea prin creşterea consumului de fructe, legume şi apă, precum şi necesitatea efectuării exerciţiilor fizice, zilnic.
 Activităţile au fost atractive, s-a muncit cu mult drag şi responsabilitate. Din aproape în aproape, am realizat că depinde numai de noi să trăim într-un mediu curat şi prietenos, având grijă de sănătatea noastră, consumând apă, fructe, alimente sănătoase, dar şi făcând mişcare zilnic.
 Prin activităţile desfăşurate, am promovat şi stimulat mişcarea, consumul de legume, fructe şi apă. Picătura de apă ne-a însoţit de multe ori în călătorii cu peripeţii şi ne-a învăţat că trebuie să o respectăm pentru că ea este sursa vieţii. Prin implementarea proiectului, am mai dedus că pretutindeni „Omul sfinţeşte locul" şi că stă în puterea noastră să creăm o lume sănătoasă, frumoasă şi verde.
La finalul discuţiilor, dl director, prof. Troie Gheorghe, a invitat membrii comisiei să viziteze şcoala  şi spaţiul verde din incintă, pentru a se convinge că faptele vorbesc.
 Preşedintele C.C.D.G., doamna Carmen Dincă, a felicitat întreg colectivul de cadre didactice, elevi şi părinţi şi ne-a îndemnat  să continuăm programul, antrenând tot mai mult comunitatea şcolară, dar nu numai, şi în alte acţiuni benefice pentru schimbarea atitudinii faţă de mediul înconjurător. Au fost adresate felicitări conducerii şcolii, în special domnului director, pentru implicare şi dedicaţie, pentru managementul exemplar pe care îl realizează. În replică, dl director Gheorghe Troie şi coordonatorii programului (prof. Alina Deliman şi Simona Bunta) ţin să transmită, şi prin intermediul presei, felicitări colegilor profesori, elevilor şi părinţilor pentru modul exemplar în care au derulat timp de cinci ani Programul Mondial Eco-Şcoala, cu rezultate remarcabile şi palpabile. Să mai spunem că în 10 octombrie 2015, cei doi profesori coordonatori urmează să participe la Seminarul Naţional CCDG unde vor împărtăşi, împreună cu toţi participanţii, valorile programelor de educaţie pentru mediu, şi vor intra în posesia Trofeului câştigat de şcoala noastră.
Alina Deliman &Simona Bunta
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: Reevaluarea activităţilor din cadrul Programului Mondial Eco-Şcoala.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 06:54:50 Ora standard a Europei de Est