Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Masa rotundă „Familia – nucleul societăţii”

De Ziua Internaţională a Familiei,

Masa rotundă „Familia – nucleul societăţii”

Vineri, 15 mai 2015, cu ocazia Zilei Internaţionale a Familiei, Organizaţia Femeilor Liberale şi Universitatea din Oradea - Departamentul de Psihologie al Facultăţii de Ştiinţe Socio-Umane şi Facultatea de Drept - au organizat masa rotundă „Familia - nucleul societăţii".

Evenimentul a avut ca scop evidenţierea importanţei familiei în dezvoltarea armonioasă a individului, care se reflectă prin comportamente prosociale: responsabilitate, participare activă, grijă, moralitate, respect, toleranţă etc. şi a fost deschis de către Simona Trip, prorector pe probleme de Management al Serviciilor Sociale şi Studenţeşti. Alături de invitaţi - Florica Cherecheş, deputat PNL, Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport,  Cristian Miheş, conf. univ. dr. la Facultatea de Drept; Simona Trip, prof. univ. dr. la Facultatea de Ştiinţe Socio-Umane, Departamentul de Psihologie; Carmen Hortensia Bora, lector univ. dr. la Facultatea de Ştiinţe Socio-Umane, Departamentul de Psihologie - participanţii au dezbătut diverse teme legate de familie: aşteptările şi temerile tinerilor cu privire la întemeierea familiei, legislaţia cu privire la familie, rolul familiei în sănătatea mentală a individului şi aspecte legale cu privire la violenţa domestică. Problematica familiei a fost abordată din mai multe perspective, cea a omului politic, a psihologului şi a omului legii.  
Evenimentul a fost adresat studenţilor, părinţilor şi viitorilor părinţi şi a adus în discuţie provocările la care este expusă familia în societatea în care trăim, modul în care familia insuflă valori şi modelează comportamente, responsabilităţile pe care le au membrii familiei unii faţă de ceilalţi, precum şi beneficiile întemeierii unei familii. Participanţii au avut ocazia să împărtăşească motivele care i-au determinat sau i-ar determina să îşi întemeieze o familie. La finalul evenimentului, concluzia unanimă a fost aceea că familia constituie un element extrem de important în viaţa fiecăruia dintre noi, este locul în care ne formăm, locul în care ne găsim sprijin şi că este nevoie de eforturi conjugate din partea diferitelor categorii profesionale sau ocupaţionale în promovarea şi conservarea valorilor familiei.
Carmen Hortensia Bora

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:30:51 Ora standard a Europei de Est