Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Maeştrii desenului au „înfiat” arbuştii ornamentali

De la Salonta

Maeştrii desenului au „înfiat” arbuştii ornamentali

Colegiului Naţional „Teodor Neş" din Salonta a găzduit miercuri, 20 mai 2015, Concursul de desene cu creta pe asfalt al elevilor claselor a IV-a.

Evenimentul a reprezentat o premieră pentru colegiul salontan şi a fost organizat de echipa „EchoSpirit" a Proiectului „Mai mult verde, mereu implicat", formată din liceenii Şerban Grecu, Vlad Dumitrescu, Bogdan Groza, Arnold Balla şi întărită cu mai mulţi voluntari mobilizaţi de Consiliul elevilor.
Cele opt echipe de desenatori cu creta pe asfalt au realizat pe trotuarul şcolii adevărate opere de artă inspirate din activităţile cotidiene ale iubitorilor de natură. Asfaltul fierbinte al şcolii s-a declarat învins de creta predominant verde, iar vibraţia multicoloră a temelor dedicate salvării mediului înconjurător a transformat concursul de desen cu creta pe asfalt într-un atelier de soluţii ecologice pentru viitorul mai verde al oraşului Salonta. În paralel cu micii artişti ai cretei colorate, colegii lor de clasă au desfăşurat activităţi ample de ecologizare a întregului perimetru al Colegiului Naţional „Teodor Neş".
„Şcoala este cea de-a doua casă, iar dorinţa elevilor noştri de a o păstra curată, mereu verde şi primitoare, cu surprize plăcute şi pline de învăţăminte cu impact de lungă durată asupra mediului înconjurător, confirmă utilitatea programelor educaţionale cu tematică ecologică", ne-a declarat prof. Vasile Trăncău, directorul C.N. „Teodor Neş" Salonta. Coordonatoarea de programe pentru tineri, Iulia Dudaş, din cadrul Fundaţiei Comunitare Oradea, prezentă la acest eveniment, a subliniat „importanţa implicării creative şi responsabile a profesorilor şi elevilor salontani în cadrul programelor YouthBank Oradea, coordonate de Fundaţia Comunitară Oradea în parteneriat cu Asociaţia pentru Relaţii Comunitare şi BRD - Groupe Societe Generale", fapt dovedit prin rezultatele materializate în cadrul proiectului „Mai mult verde, mereu implicat".
La finalul concursului de desene pe asfalt, cele opt echipe de artişti au primit diplome de excelenţă şi au „înfiat" pentru următorii ani de şcoală câte unul din cei opt arbuşti ornamentali tuia plantaţi săptămâna trecută de echipa „EchoSpirit". Elevii premiaţi vor săpa, vor plivi şi vor uda arbuştii ornamentali „înfiaţi" cu dragostea şi devotamentul, investite şi în operele de artă născute din creta colorată care, timp de o oră, a mângâiat necontenit trotuarul şcolii.
Astfel, elevii din clasa a IV-a A (prof. Florica Dehelean), împărţiţi în două echipe creative, au primit titlurile de „Maeştrii Hărniciei" (Echipa „Ecologiştii") şi „Maeştrii Inspiraţiei" (Echipa „Verde"). Elevii din clasa a IV-a B (prof. Lavinia Bodiu) au primit diplome de excelenţă pentru titlurile de „Maeştrii Speranţei" (Echipa „Salvatorii Naturii") şi „Maeştrii Pământului" (Echipa „Iubitorii Terrei"). Echipa „Naturiştii" din clasa a IV-a C (prof. Mirela Grecu) a primit titlul onorific de „Maeştrii Culorilor", în timp ce colegii lor din aceeaşi clasă, adunaţi în echipa „Fluturaşii", au primit titlul de „Maeştrii Creativităţii". Operele pe asfalt ale micilor artişti din clasa a IV-a D (prof. Florica Iova) au fost premiate cu două diplome de excelenţă pentru „Maeştrii Sârguinţei" (Echipa „Albinuţele Harnice") şi pentru „Maeştrii Fanteziei" (Echipa „ Micii Naturalişti").
Sorin Petrache
P.S. Pentru mai multe poze (32 de poze), accesaţi Galeria foto: Maeştrii desenului au „înfiat” arbuştii ornamentali.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 11:14:38 Ora standard a Europei de Est