Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

C.T. „Andrei Şaguna”. la reuniune de proiect european în Polonia

Ultima reuniune de proiect

C.T. „Andrei Şaguna”. la reuniune de proiect european în Polonia

În cadrul proiectului şcolar multilateral Comenius ACTIVE (Active Communication Training in Vocational Education), profesori şi elevi de la Colegiul Tehnic „Andrei Şaguna" au efectuat în 10 mobilităţi în Lipiany, Polonia, unde gazde au fost partenerii de la instituţia coordonatoare, cu profil economic, Liceum Ogolnokształcace.

Aceasta a fost ultima reuniune de proiect, a întrunit participarea a 47 de elevi şi profesori din Turcia, Italia, Bulgaria, Franţa (insula Reunion) şi Croaţia şi a avut un rol sumativ, de corelare a tuturor obiectivelor de învăţare de pe parcursul întregului proiect.
Activităţile din cadrul atelierelor de lucru au avut ca scop elaborarea de către elevi a şapte schiţe de teatru care să ilustreze conduita de comunicare verbală şi nonverbală corectă, adaptată variaţiilor culturale din ţările partenere, în relaţiile profesionale cu colegii şi angajatorii, în raportarea la clienţi şi partenerii de afaceri. Aceste scurte piese de teatru inscripţionate pe un DVD vor constitui unul din produsele finale realizate în cadrul vizitei de lucru la partenerii polonezi, şi prezintă exemple de bune practici în mediile vocaţionale, instrumente practice de facilitare a integrării elevilor de diferite profiluri tehnice şi de servicii pe piaţa muncii româneşti şi peste hotare.
Programul de activităţi conceput de echipa profesorilor de la liceul din Lipiany a inclus de asemenea vizite la unităţi maritime şi economice de prestigiu din Szczecin şi Poznan, şi a urmărit consolidarea întrebuinţării celor şase aspecte fundamentale în comunicarea nonverbală (gesturi şi mimică, contactul vizual, proximitatea, atingerea, vestimentaţia şi postura) în variate contexte antreprenoriale. Totodată, vizitele culturale din Szczecin, primul port polonez ca mărime la Marea Baltică şi oraşul capitală a voievodatului Pomerania Occidentală, precum şi a patrimoniului cultural din Poznań, oraş cufundat în istorie, locul de naştere a naţiunii poloneze, au prilejuit ocazii de vibrantă fuziune cu momente reper din istoria Europei.
Dincolo de aspectul uman al interacţiunii dintre participanţi, varietatea din componenţa parteneriatului constituie o premisă esenţială pentru cunoaşterea diversităţii culturale şi lingvistice europene în rândul profesorilor şi elevilor, a spiritului şi practicii investitorilor în afaceri din diferite societăţi ale statelor UE. Participanţii la această vizită de lucru au avut parte de experienţe unice care le-au prilejuit dobândirea de competenţe şi abilităţi personale şi de comunicare pentru integrarea profesională şi de cetăţenie europeană activă. Data oficială de încheiere a acestui proiect este 31 iulie a.c., însă activităţile şi obiectivele atinse pe parcursul celor doi ani de derulare au fost de maximă relevanţă pentru comunitatea şcolară de la C.T. „Andrei Şaguna" şi constituie premisa unei dezvoltări curriculare de europenizare a strategiilor educaţionale din instituţie, precum şi premisa creării unor noi parteneriate europene. Echipa Comenius de la C.T. „Andrei Şaguna" Oradea pregăteşte o campanie de diseminare a rezultatelor proiectului european către comunitatea locală şi judeţeană, pentru ca deprinderile dobândite de elevi şi cadre didactice să îşi poată dovedi sustenabilitatea şi viabilitatea şi în folosul instituţiilor cu profil similar din Oradea şi judeţul Bihor.
Coordonator proiect,
prof. Curpaş Anca

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 02:45:18 Ora standard a Europei de Est