Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„O activitate de succes în săptămâna Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!”

Cele mai bune 10 proiecte câştigătoare în cadrul competiţiei

„O activitate de succes în săptămâna Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!”

András György Király şi Gigel Paraschiv, secretari de stat în Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, şi Ioan Chelaru, vicepreşedintele Senatului României, au premiat joi, 11 iunie 2015, cele 10 şcoli câştigătoare la a IV-a ediţie a competiţiei „O activitate de succes în săptămâna Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!".

Distincţiile au fost înmânate elevilor şi profesorilor implicaţi în derularea proiectelor desfăşurate în cadrul programului „Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!" (6 - 10 aprilie 2015).
Proiectele au fost structurate pe zece domenii educaţionale: cultural, artistic, tehnic, ştiinţific, sportiv, educaţie pentru cetăţenie democratică şi promovarea valorilor umanitare, educaţie pentru sănătate şi stil de viaţă sănătos, educaţie ecologică şi de protecţie a mediului, abilităţi de viaţă, consiliere şi orientare.
În baza punctajului obţinut (80% - nota evaluării şi 20% - numărul de voturi acumulate), din cele 220 de proiecte înscrise în concurs au fost declarate câştigătoare următoarele activităţi/proiecte:
Domeniul cultural: Columna - Colegiul Naţional „Constantin Diaconovici Loga" din Timişoara (judeţul Timiş). Activitatea a avut o parte de pregătire tehnică iniţială, în care un nucleu de elevi a recolorat experimental/digital un fragment din Columnă. Proiectul a beneficiat de expertiza şi consultanţa unor specialişti de la Universitatea de Vest din Timişoara şi a specialiştilor Muzeului Naţional de Istorie a României. 
Domeniul artistic: Creangă ... la el acasă - Colegiul Tehnic „Ion Creangă" din Târgu Neamţ (judeţul Neamţ). În parteneriat cu instituţii din zona Neamţului, Colegiul Tehnic „Ion Creangă" a organizat, în zilele de 6-7 aprilie 2015, o manifestare cultural-artistică de amploare, în colaborare cu peste 20 de instituţii şcolare din ţară. Creativitatea, imaginaţia şi talentul concurenţilor au fost apreciate de cei aproximativ 200 de spectatori şi de juriul concursului.
Domeniul tehnic: e-Şcoala altfel - Colegiul Tehnic „Mihai Băcescu" din Fălticeni (judeţul Suceava). În cadrul proiectului, echipele de elevi ale Colegiului Tehnic „Mihai Băcescu" au participat la cele cinci secţiuni ale programului online dezvoltat: artă, cultură şi ştiinţă, medicină, istorie, planeta Pământ, ştiinţe aplicate. Activităţile au fost organizate sub forma conferinţelor virtuale şi a concursurilor online.
Domeniul ştiinţific: ARS OECONOMICA - Liceul Tehnologic „Vasile Conta" din Târgu Neamţ (judeţul Neamţ). Proiectul a vizat trei direcţii de acţiune: patrimoniul economic, patrimoniul cultural şi patrimoniul ecologic, fiecare incluzând mai multe secţiuni, fapt ce a conferit caracterul interdisciplinar. Încurajarea schimbului de idei, a creativităţii, a spiritului antreprenorial şi a rigurozităţii ştiinţifice a reprezentat punctul forte al simpozionului organizat cu acest prilej.
Domeniul sportiv: „Cuza Open" - Turneu judeţean de tenis de câmp- Colegiul Tehnic „Alexandru Ioan Cuza" (judeţul Suceava). Concursul s-a adresat elevilor din judeţul Suceava, cu vârste cuprinse între 14 - 19 ani, fete şi băieţi. Scopul proiectului l-a reprezentat dezvoltarea motivaţiei pentru practicarea tenisului de câmp şi promovarea unui mod de viaţă sănătos în rândul elevilor, prin valorificarea potenţialului individual şi a valorilor educaţiei pentru sănătate.
Domeniul cetăţenie democratică şi responsabilitate socială: Suflet de copil - Şcoala Gimnazială „Constantin Săvoiu" din Târgu Jiu (judeţul Gorj). Şcoala Gimnazială „Constantin Săvoiu" a încheiat un acord de parteneriat cu Shopping Center Târgu Jiu în vederea realizării unui spectacol-licitaţie în scop caritabil. 
Domeniul educaţie pentru sănătate şi stil de viaţă sănătos: Stresul - o bombă cu ceas? - Colegiul Naţional „Octavian Goga" din Marghita (judeţul Bihor). Campania antistres s-a vrut o activitate amplă ce a cuprins ateliere de lucru cu  specialişti care au abordat, din punct de vedere teoretic, teme legate de managementul stresului.
Domeniul educaţie ecologică şi protecţia mediului: Micii ecologişti în acţiune - Grădiniţa cu program prelungit nr. 30 „Mugurel" din Oradea (judeţul Bihor). Această activitate, cu un pronunţat caracter interdisciplinar, s-a desfăşurat pe grupuri care s-au rotit de la o acţiune la alta: plantat de flori, curăţenie în parc, interacţiune cu cetăţenii întâlniţi.
Domeniul abilităţi de viaţă: Cupa primăverii - Liceul Tehnologic Fierbinţi - Târg în parteneriat cu Şcoala Gimnazială Maia (judeţul Ialomiţa). Acest proiect s-a desfăşurat în parteneriat cu Şcoala Gimnazială Maia, Primăria şi Consiliul Local Maia. Activităţile de peer education s-au realizat în context sportiv, accentuând necesitatea promovării caracterului social al valorilor spiritului olimpic.
Domeniul consiliere şi orientare: Job Shadow Day - Liceul Teoretic Dr. Mihai Ciucă din Săveni (judeţul Botoşani). Au fost colectate opţiunile elevilor în privinţa aspiraţiilor de carieră, grupate pe domenii, şi au fost identificate companii/instituţii care să instituie ziua de 6 aprilie ca zi de shadowing.  
Începând cu anul şcolar 2011 - 2012, Ministerul Educaţiei organizează, anual, programul „Şcoala altfel: Să ştii ai multe, să fii mai bun!", în semestrul al II-lea al anului şcolar, program obligatoriu, inclus în structura anului şcolar. Obiectivul acestui demers este implicarea tuturor copiilor preşcolari/elevilor şi a cadrelor didactice în activităţi care să răspundă intereselor şi preocupărilor diverse ale copiilor preşcolari/elevilor, care să pună în valoare talentele şi capacităţile acestora în diferite domenii, nu neapărat în cele prezente în curriculumul naţional şi să stimuleze participarea lor la acţiuni variate, în contexte non-formale. Fiecare unitate de învăţământ îşi elaborează propriul program de activităţi în care să implice toţi elevii şi toate cadrele didactice, pe baza propunerilor elevilor, ale cadrelor didactice şi ale părinţilor.
Biroul de presă

 

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 16:22:18 Ora standard a Europei de Est