Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Mediatorii români sunt pregătiţi să soluţioneze litigiile dintre cumpărători şi vânzători

Joi am aflat că

Mediatorii români sunt pregătiţi să soluţioneze litigiile dintre cumpărători şi vânzători

Conducerea Corpului Profesional al Mediatorilor din judeţul Bihor a susţinut joi, 18 iunie 2015, în Amfiteatrul Bibliotecii Judeţene „Gheorghe Şincai" din Oradea, prima conferinţă de presă.

Cei patru reprezentanţi ai C.P.M.J. Bihor, Vîrtop Florica, preşedinte, Benchiş Mihai şi Rath-Boşca Laura Dumitrana, vicepreşedinţi şi Crişan Marinela-Rozalia, reprezentantul C.P.M.J. Bihor pe lângă Curtea de Apel Oradea, şi-au propus să aducă la cunoştinţa publicului prin intermediul presei Modificările legislative legate de litigiile dintre consumatori şi producători.
Corpul Profesional al Mediatorilor Autorizaţi Judeţeni din România este o entitate organizată în 42 de filiale, fără personalitate juridic㸠asigurând implementarea strategiei Consiliului de Mediere. Preşedinţii celor 42 de entităţi judeţene constituie Comisia Consultativă a Consiliului de Mediere.
Pentru o mai bună comunicare cu sistemul judiciar există câte un reprezentant ales de mediatori pe lângă fiecare Curte de Apel. În cazul nostru, reprezentantul C.P.M.J. Bihor pe lângă Curtea de Apel Oradea este doamna Crişan Marinela-Rozalia.
Se spune că prin această organizare judeţeană, Consiliul de Mediere doreşte să răspundă eficient  sistemului judiciar şi  Directivelor europene SAL şi SOL, la modificările legislative preconizate a fi aplicate din 9 iulie 2015, modificări ce se referă la rezolvarea litigiilor dintre consumatori şi producători.
Pentru început au fost precizate avantajele acestui sistem de organizare (judeţean): asigurarea unei permanenţe a mediatorilor pentru fiecare instanţă în cauzele identificate de acestea ca fiind oportune medierii; asigurarea calităţii actului de mediere; practică unitară; monitorizarea activităţii mediatorilor în raport cu instanţele, parchetele şi celelalte instituţii administrativ-teritoriale; respectiv stabilirea unei strategii eficiente în relaţia cu sistemul judiciar.
Proiectele C.M. şi obiectivele C.P.M.J. Bihor
Consiliul de Mediere a lansat două proiecte sociale: „România mediază" şi „O societate a dialogului", proiecte care îşi propun să aducă schimbări în comunităţile locale.
Primul proiect se adresează persoanelor care în mod normal nu şi-ar putea permite serviciile unui mediator. Acest proiect va fi realizat în parteneriat cu instituţiile de cult din România: Biserica Ortodoxă, Biserica Romano-Catolică, Biserica Greco-Catolică, precum şi cu Comunitatea evreilor din România, Comunitatea Musulmană din România etc.
Cel de al doilea proiect îşi propune să ajute la ridicarea de locuinţe sociale şi acordarea de burse pentru orfanii care merg la şcoală. 
Obiectivele Corpului Profesional al Mediatorilor din judeţul Bihor
Corpul Profesional al Mediatorilor din judeţul Bihor şi-a fixat cinci obiective principale: Actualizarea Tabloului Mediatorilor Autorizaţi; Întocmirea Tabloului Mediatorilor Activi; Intensificarea activităţii de informare cu privire la instituţia medierii; Încheierea de protocoale de colaborare cu toate instituţiile descentralizate, precum şi cu instanţele şi parchetele din raza Curţii de Apel Oradea şi a IPJ Bihor; Organizarea  pregătirii profesionale continue (prin mese rotunde, conferinţe, seminarii etc).
Soluţionarea online a litigiilor 
De la conducerea C.P.M.J. Bihor am aflat că mediatorii români sunt pregătiţi să soluţioneze online litigiile dintre cumpărători şi vânzători.
Pentru soluţionarea rapidă, eficientă şi necostisitoare a litigiilor dintre consumatori şi vânzători (de exemplu în cazul în care un comerciant refuză să opereze o rambursare la care are dreptul consumatorul), Parlamentul şi Consiliul European au gândit o platformă online, denumită SOL (Soluţionarea Online a Litigiilor). Platforma SOL este un site interactiv, gratuit şi disponibil online în toate limbile oficiale ale instituţiilor UE şi are patru funcţii: de a furniza un formular electronic de reclamaţie; de a informa partea pârâtă despre reclamaţie; de a identifica şi de a transmite entităţii SAL (Soluţionarea Alternativă a Litugiilor) competente reclamaţia şi de a oferi un instrument electronic gratuit de gestionare a cazului care să permită părţilor şi entităţii SAL să efectueze online, prin intermediul platformei SOL, procedura de soluţionare a litigiilor.
Dezvoltarea comerţului online a oferit consumatorilor români posibilitatea de a obţine cel mai bun raport calitate-preţ, iar platforma SAL este modalitatea facilă de rezolvare a litigiilor cu producătorii europeni, într-un timp exrtrem de scurt.
Şedinţa de mediere se poate desfăşura online sau prin prezenţa fizică a părţilor în biroul mediatorului, de asemenea, poate fi o procedură orală sau scrisă.
„Toţi consumatorii din UE au aceleaşi drepturi şi trebuie să ştie că mediatorii români sunt pregătiţi să soluţioneze online litigiile dintre cumpărători şi vânzători", susţine doamna Vîrtop Florica, preşedintele C.P.M.J. Bihor.
Ovidiu Dan

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 12:57:09 Ora de vară a Europei de Est