Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Au fost decernate titlurile de „Şcoală Europeană”

Marţi, la Palatul Parlamentului

Au fost decernate titlurile de „Şcoală Europeană”

Ministrul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, Sorin Mihai Cîmpeanu, a premiat marţi, 16 iunie 2015, cele 60 de unităţi de învăţământ preuniversitar desemnate câştigătoare la a XII-a ediţie a Competiţiei Naţionale „Şcoala Europeană".

Festivitatea de decernare a premiilor s-a desfăşurat la Palatul Parlamentului (sala Spiru Haret).
La ediţia din acest an s-au înscris 115 unităţi de învăţământ preuniversitar din 35 de judeţe şi din municipiul Bucureşti. Pe primele trei locuri s-au clasat, în ordine, Şcoala Gimnazială „George Tutoveanu" din Bârlad (187 de puncte), Colegiul Naţional „Traian Doda" din Caransebeş, Liceul Teoretic „Emil Racoviţă" din Baia Mare, Colegiul Economic ,,Dimitrie Cantemir" din Suceava şi Şcoala Gimnazială„Manolache Costache Epureanu" din Bârlad (la egalitate de puncte - 185), respectiv Şcoala Gimnazială nr. 5 din Arad şi Şcoala Gimnazială „Coresi" Târgovişte, ambele cu 184 de puncte.
Fiecare şcoală câştigătoare a primit certificatul „Şcoală Europeană - 2015" şi un premiu în valoare de 5.000 lei, care va fi utilizat exclusiv pentru dotări. Decizia privind bunurile ce urmează a fi achiziţionate aparţine conducerii fiecărei unităţi şcolare. Certificatul are o valabilitate de trei ani, după care şcoala trebuie să concureze din nou pentru a-l obţine. În acest sens, trebuie să dezvolte noi proiecte de parteneriat cu şcoli din Uniunea Europeană, iar managementul trebuie să fie unul de calitate, centrat pe dezvoltarea dimensiunii europene a educaţiei.
Competiţia Naţională „Şcoala Europeană" (an de lansare: 2004) se adresează tuturor unităţilor de învăţământ preuniversitar implicate în activităţi/programe/proiecte europene din domeniul educaţiei şi formării profesionale şi constă în evaluarea calităţii şi coerenţei managementului şcolii, reflectat în documentele manageriale, precum şi a impactului pe care activităţile derulate în cadrul proiectelor europene l-a avut asupra culturii organizaţionale şi a ethosului şcolii.
Evaluarea candidaturilor şcolilor înscrise s-a realizat pe baza următoarelor criterii: coerenţa activităţilor derulate în cadrul proiectelor/programelor comunitare cu politica generală a instituţiei şcolare, integrarea activităţilor derulate în cadrul proiectelor/programelor comunitare în programul curent al şcolii, performanţele şcolare reflectate în rezultatele elevilor la examenele naţionale, olimpiade şi concursuri şcolare, asigurarea egalităţii de şanse, continuitate şi constanţă în derularea de activităţi/proiecte/programe comunitare, strategie şi modalităţi de implementare şi evaluare, strategie şi modalităţi de valorizare (diseminare şi exploatare a rezultatelor/produselor), dezvoltarea dimensiunii europene a educaţiei prin activităţile de cooperare europeană şi calitatea documentelor de candidatură (documentele manageriale din perioada 2012-2015, formularul de candidatură şi portofoliul ilustrativ).
Rezultatele complete sunt publiate pe pagina oficială a Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice.(Biroul de presă)
Din Bihor, s-au înscris
Trei unităţi de învăţământ
Între cele 115 unităţi de învăţământ, s-au înscris şi trei şcoli din judeţul Bihor: Liceul Teoretic „Aurel Lazăr", situat pe poziţia 57, cu 155 de puncte, Colegiul Naţional „Emanuil Gojdu", clasat pe locul 63, cu 152 de puncte şi Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă „Orizont", care a ocupat locul 89, cu 132 de puncte.
(Ov. D.)

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 16:32:47 Ora standard a Europei de Est