Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concursul național Copiii și drepturile lor, ediția a II-a

Între 18 și 21 iunie, se desfășoară, la Oradea,

Concursul național Copiii și drepturile lor, ediția a II-a

Joi (19 iunie 2008), la Liceul Teoretic „Aurel Lazăr” din Oradea a avut loc deschiderea festivă a concursului național „Copiii și drepturile lor”, parte integrantă a proiectului educativ național „Copiii și drepturile lor”, inițiat de Inspectoratul Școlar al județului Bihor.

Concursul este organizat de Inspectoratul Școlar al județului Bihor, în parteneriat cu Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bihor, precum și Direcția de Muncă, Solidaritate Socială și Familie Bihor.
La etapa finală a celei de-a II-a ediții, participă zece echipaje reprezentând nouă județe (Alba, Bihor, Brăila, Gorj, Iași, Maramureș, Satu Mare, Sălaj și Suceava).
Ședința tehnică și deschiderea festivă
Dimineață, prof. Florin Negruțiu, inspector de specialitate al Inspectoratului Școlar al județului Bihor, reprezentant al echipei de proiect, a avut o întâlnire cu profesorii coordonatori, conducătorii echipajelor prezente la concurs. În cadrul ședinței tehnice, au fost reamintite regulamentul și modul de desfășurare a concursului: prezentarea materialelor la cele trei categorii: creație publicitară (afiș A3 și pliant), creație literară (un eseu de două pagini) și creație foto (cinci imagini).
Evaluarea teoretică a concurenților se va face pe baza unui test axat pe cunoașterea legislației din bibliografia indicată (Legea nr. 272/2004, care reglementează drepturile copiilor, Legea nr. 217/2003, privind prevenirea și combaterea violenței în familie și Strategia M.E.C.T. cu privire la reducerea fenomenului de violență în unitățile de învățământ preuniversitar).
Următoarele etape vizează interpretarea unor studii de caz prezentate pe fișe și a unor fapte de viață surprinse pe pelicula unui film, precum și compunerea unor imagini sugestive din piesele unui puzzle.
Potrivit programului, în cea de-a doua zi a competiției, echipajele urmau să  susțină proba practică la fundația „Smiles” din Cihei, o probă specială a etapei naționale: un studiu de caz realizat prin contact direct cu copii instituționalizați.
La ora 13, în sala festivă a Liceului Teoretic „Aurel Lazăr” a avut loc deschiderea festivă a concursului, cu participarea inspectorului școlar general, prof. Ioan Șereș, a reprezentanților partenerilor de proiect și a altor invitați (din partea Primăriei Oradea, viceprimar Biro Rozalia, a  Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei și a fundației „Smiles” din Cihei); gazdele au fost reprezentate de directorul liceului, prof. Ioan Micu.
După masa de prânz, echipajele urmau să revină în sala festivă pentru a susține proba teoretică.
Premii în valoare totală de 25 de milioane
După muncă (și pricepere), vine și răsplata!
Potrivit datelor furnizate de prof. Elisaveta Roșu, inspector de specialitate al Inspectoratului Școlar al județului Bihor (și membru al echipei de proiect), câștigătorii etapei naționale a concursului „Copiii și drepturile lor” au fost răsplătiți cu sume în bani care au totalizat 25 de milioane de lei (2. 500 RON).
Premiul I -100 RON (pentru fiecare din cei trei membri ai echipajului), premiul II – 80 RON (de „căciulă”), premiul III – 60 RON (pentru fiecare...).
Pe lângă aceste frumoase premii, s-au mai acordat premii I, II și III la patru categorii de concurs: pliant, afiș, eseu și fotografii (premiul I, în valoare de 60 RON, premiul II – 50, iar premiul III – 40 RON, pentru fiecare membru al echipajului); în total 36 de premii.
Clasamente:
Locul I – echipajul Colegiului Național „M. Munteanu Murgoci”, din Brăila (alcătuit din Luminița Cojocea, Raluca Butea și George Popescu), locul II – echipajul Seminarului Teologic „mitropolit Simion Ștefan”, din Alba Iulia (format din: Adriana Moica, Iulia Albu și Anca Bogdan), premiul III – echipajul Colegiului Tehnic „Dimitrie Leonida”, din Oradea, județul Bihor (Radu Alb, Alin Pup și Marius Mara).
La categoria pliant: I – Suceava, II – Maramureș, III – Bihor (C.T. „Dimitrie Leonida”)
Eseu: I - Gorj, II – Iași, III – Sălaj
Fotografii: I – Satu Mare, II – Alba, III – Bihor (L.T. „Aurel Lazăr”)
Afiș: I – Bihor (C.T. „D. Leonida”), II – Brăila, III – Bihor (L.T. „A. Lazăr”). (Ov. D.)  
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Concursul național Copiii și drepturile lor, ediția a II-a.

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:56:03 Ora standard a Europei de Est