Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Program de educație financiară destinat liceenilor

Peste 140.000 de elevi au luat parte la cel mai amplu

Program de educație financiară destinat liceenilor

Programul BaniIQ a fost urmat la clasă de peste 100.000 de liceeni din toată ţara, care au aflat cum pot lua decizii înțelepte pentru viitorul lor financiar.

Peste 47.000 de tineri au învăţat ce înseamnă comerțul electronic şi cum pot face cumpărături online în condiţii de siguranţă, în programul Banii pe net.
Peste 140.000 de elevi au luat parte anul acesta la cel mai amplu program de educaţie financiară şi comerț electronic pentru liceu, implementat gratuit de organizaţia JA România, în parteneriat cu Visa Europe şi băncile membre din România.
Programul a fost lansat în anul 2012 sub numele BaniIQ, cu scopul de a contribui la îmbunătăţirea cunoştinţelor tinerilor despre produse şi concepte financiare. Din 2014, a fost inclusă şi o componentă dedicată comerţului electronic, numită Banii pe net, ce urmăreşte familiarizarea tinerilor cu instrumente şi procese comerciale folosite în mediul online şi folosirea acestora în condiţii de cunoaştere, siguranţă şi securitate.
Potrivit unui sondaj realizat la începutul programului, tinerii cu vârsta cuprinsă între 16 şi 19 ani se arată vulnerabili în domeniul finanţelor, mai ales din cauza lipsei de informaţii avizate. Peste 90% dintre participanţi au declarat că se bazează pe familie atunci când trebuie să se informeze despre finanţe sau să îşi planifice bugetul, însă mai mult de 50% dintre ei nu ştiu ce înseamnă termeni financiari de bază, precum garant sau card de credit. Doar 39% dintre tineri au formulat o definiţie acceptabilă pentru cum pot utiliza cardul de credit sau alte tipuri de împrumut, în timp ce 10% dintre ei consideră că perioada de graţie a unui card este aceea în care pot face cumpărături gratuite nelimitate.
Programul de educaţie financiară derulat de JA România este predat la clasă şi include noţiuni teoretice esenţiale şi studii de caz despre planificarea financiară, organizarea bugetului personal, economisire, investiţii, riscuri şi instrumente financiare. Programa a fost realizată de JA România după o metodologie learning by doing, adaptată la mediul economic din România şi îmbogăţită cu exemple din viaţa reală şi cu activităţi practice.  Concepte precum venituri, cheltuieli, impozite, economii, credit, debit, ipotecă, Euribor, scadenţă, obligaţiuni şi multe altele au fost explicate pe înţelesul elevilor, cu ajutorul consultanţilor voluntari din mediul bancar care au participat în program.
Elevii au avut la dispoziţie manuale moderne şi au lucrat împreună cu profesorii pentru a-şi dezvolta abilităţile financiare şi pentru a deveni mai conștienţi de riscurile şi de oportunităţile pe care le au şi pentru a lua decizii înţelepte pentru viitorul lor financiar. În urma unui sondaj de evaluare, 97% dintre tinerii implicaţi în program au apreciat faptul că sesiunile le-au oferit atât informaţii teoretice, cât şi exemple şi exerciţii practice. De asemenea, 75% dintre tineri au declarat, după program, că domeniul financiar le este mult mai accesibil şi mai pe înţelesul lor.
Programul include şi o aplicaţie Facebook pentru administrarea bugetului personal şi două platforme interactive de e-learning pe site-urile www.baniiq.ro şi www.baniipenet.ro, unde orice persoană interesată de educaţie financiară şi comerţ electronic poate accesa în mod gratuit traininguri online. Elevii au fost încurajaţi să urmeze cursurile online având şansa să câştige o finanţare de 10.000 de euro pentru liceele lor, în cadrul unei competiţii organizate în perioada 25 martie - 15 mai 2015.
Programul de educaţie financiară sprijină formarea unor generaţii de tineri informaţi şi independenţi, care se pot adapta cu uşurinţă la schimbările mediului financiar, în contextul în care peste 14% din românii cu vârsta cuprinsa între 14 şi 45 de ani sunt analfabeţi financiar, iar 65% au dificultăţi sau nu reuşesc să-şi acopere nevoile financiare zilnice.
Proiectul este finanţat de Visa Europe, împreună cu băncile membre din România, cu sprijinul Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, al Programului Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare şi al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).
Raluca Petrescu

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 10:03:56 Ora standard a Europei de Est