Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Prima etapă de admitere în învăţământul liceal de stat

Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice a finalizat

Prima etapă de admitere în învăţământul liceal de stat

Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice a finalizat marţi, 14 iulie 2015, prima etapă de admitere în unităţile de învăţământ liceal de stat a absolvenţilor de clasa a VIII-a.

Din totalul celor 128.685 de elevi care au completat fişele de înscriere, în prima etapă au fost repartizaţi computerizat 124.805 elevi (98,5%). 1.880 de elevi urmează să fie repartizaţi în cea de-a doua etapă, în data de 23 iulie. Au fost completate 1.886.895 de opţiuni de înscriere, ceea ce reprezintă, în medie, 14 opţiuni pentru fiecare elev în parte.
În etapele premergătoare repartizării computerizate, 18.740 de elevi au fost admişi în învăţământul profesional, 11.674 de elevi au fost admişi la specializări din învăţământul liceal, filiera vocaţională, din care 360 în învăţământul militar, 1.815 elevi au intrat pe locurile rezervate candidaţilor romi, iar alţi 594 de elevi au fost admişi în învăţământul special.
Pe intervale de medii de admitere, situaţia se prezintă astfel: medii de 10 - 180, medii între 9 şi 10 - 28.979, medii între 8 şi 9 - 28.149, medii între 7 şi 8 - 25.119, medii între 6 şi 7 - 21.703, medii între 5 şi 6 - 13.857, medii mai mici de 5 - 8.698.
Specializările cu cele mai mari medii de admitere din ţară sunt Matematică - Informatică (bilingv limba engleză) şi Ştiinţele Naturii. Din această perspectivă, topul primelor specializări pe licee este următorul:
Colegiul Naţional „Fraţii Buzeşti" din Craiova, specializarea Matematică - Informatică (bilingv: limba engleză): prima medie -10, ultima medie - 9,90
Colegiul Naţional „Fraţii Buzeşti" din Craiova, specializarea Ştiinţele Naturii: prima medie - 10, ultima medie - 9,88
Colegiul Naţional „Sfântul Sava" din Bucureşti, specializarea Matematică - Informatică (bilingv: limba engleză): prima medie - 10, ultima medie - 9,87
Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân" din Constanţa, specializarea Matematică - Informatică (bilingv: limba engleză): prima medie - 10, ultima medie - 9,87
Colegiul Naţional „Gheorghe Lazăr" din Bucureşti, specializarea Matematică - Informatică, prima medie - 10, ultima medie - 9,80
Colegiul Naţional „Vasile Alecsandri" din Galaţi, specializarea Matematică - Informatică (bilingv: limba engleză): prima medie - 9,97, ultima medie - 9,80.
Din totalul candidaţilor cu medii de admitere sub 5 (8.698), care au completat fişele de înscriere, au fost repartizaţi 8.174, urmând ca restul de 524 să fie repartizaţi în etapa a doua. Menţionăm că media de admitere a elevilor este media ponderată între media de la Evaluarea Naţională (care are pondere de 75%) şi media celor patru ani de gimnaziu (care are pondere de 25%). Elevii care au obţinut medii sub 5 la Evaluarea Naţională sau a căror medie de admitere este sub 5 participă şi ei la repartizarea computerizată. Reamintim că, potrivit Legii Educaţiei Naţionale, învăţământul obligatoriu este de 11 ani. Învăţământul obligatoriu presupune parcurgerea următoarelor cicluri: primar (clasa pregătitoare şi clasele I -IV), gimnazial (clasele V- VIII) şi liceal sau profesional (clasele IX - X).
 Pentru ca toţi elevii nerepartizaţi în prima etapă să poată fi distribuiţi în data de 23 iulie, aceştia trebuie să completeze fişele cu opţiuni în perioada 15-20 iulie. Se recomandă acestor elevi să completeze un număr mare de opţiuni, care să le asigure repartizarea în a doua etapă. Menţionăm că numărul de locuri libere este suficient pentru admiterea tuturor candidaţilor nerepartizaţi în prima etapă.
Elevii şi părinţii pot obţine informaţii referitoare la rezultatele primei etape de admitere computerizată în licee pe site-ul admitere.edu.ro, unde datele au fost publicate începând cu ora 12.00.
Ataşat, vă transmitem un dosar de presă ce conţine date statistice detaliate despre prima etapă a admiterii în învăţământul liceal de stat. Biroul de presă
Documente atasate:
Download file: Dosar Presa Prezentare Repartizare 1 Adlic 2015.pdfDosar Presa Prezentare Repartizare 1 Adlic 2015.pdf

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 00:22:24 Ora standard a Europei de Est