Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„De la periferie spre centru. Imaginea Europei la graniţa estică europeană”

Joi, la Universitatea din Oradea, a fost lansat volumul

„De la periferie spre centru. Imaginea Europei la graniţa estică europeană”

Joi, 16 iulie 2015, la Universitatea din Oradea a avut loc lansarea volumului „From Periphery to Centre. The Image of Europe at the Eastern Border of Europe", ("De la periferie spre centru. Imaginea Europei la graniţa estică europeană"), apărut sub egida Academiei Române şi a Centrului de Studii Transilvane şi coordonat de prof. univ. dr. Sorin Şipoş, prof. univ. dr. Gabriel Moisa, prof. univ. dr. Dan Octavian Cepraga, prof. univ. dr. Mircea Brie şi prof. univ. dr. Teodor Mateoc.

Cartea reuneşte comunicările susţinute în cadrul unei conferinţe internaţionale organizate în anul 2013 la Oradea de către Universitatea din Oradea, Universitatea din Padova şi Universitatea de Stat din Republica Moldova şi face parte dintr-un proiect Jean Monnet câştigat de prof. univ. dr. Sorin Şipoş.
La manifestare au fost prezenţi profesori şi studenţi ai Universităţii din Oradea, prof. univ. dr. Eugen Macocian, prorector pentru managementul cercetării şi relaţii internaţionale al Universităţii din Oradea, prof. univ. dr. Ioan Horga, decanul Facultăţii de Istorie, Relaţii Internaţionale, Ştiinţe Politice şi Ştiinţele Comunicării, reprezentanţi ai autorităţilor locale, precum şi autorii şi coordonatorii acestui volum, prof. univ. dr. Sorin Şipoş, prof. univ. dr. Gabriel Moisa, prof. univ. dr. Teodor Mateoc, prof. univ. dr. Mircea Brie şi directorul Departamentului de Istorie, lect. univ. dr. Florin Sfrengeu, care a moderat evenimentul.
Lansarea volumului a adus în discuţie aspecte legate de tematica frontierei, a conceptelor de periferie şi centru, a identităţii europene şi a imaginii celuilalt, dar şi a utilizării istoriei de către factorul politic în interesul propriu, una dintre realizările notabile ale acestui demers interdisciplinar fiind aceea că reuşeşte să demitizeze, demontând false ipoteze. Volumul porneşte de la o premisă prin excelenţă interogativă, vizând identificarea şi asumarea valorilor şi tradiţiilor comune Europei, încercând să răspundă unor întrebări precum: Ce este Europa? Care este frontiera răsăriteană a Europei? Există o suprapunere între frontierele geografice, politice, culturale şi religioase ale Europei? Şi, la fel de important, care este raportul dintre centru şi periferie, unde se termină centrul şi unde începe periferia şi ce fenomene se produc la periferiile a două centre? Care este imaginea, maniera, modalitatea în care sunt văzute, percepute de către contemporani Europa, frontiera, centrul şi periferia?
Roxana Ivaşca

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:38:48 Ora standard a Europei de Est