Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Prima rezoluţie privind viziunea elevilor asupra sistemului de învăţământ din România!

Elevii îşi exprimă opinia despre sistemul educaţional românesc

Prima rezoluţie privind viziunea elevilor asupra sistemului de învăţământ din România!

Consiliul Naţional al Elevilor lansează prima rezoluţie privind viziunea elevilor asupra sistemului de învăţământ din România!

După ce un număr de 7.000 chestionare a fost diseminat elevilor din 20 de judeţe, anumite probleme cât şi soluţii au fost identificate şi incluse în documentul pe care Consiliul Elevilor îl lansează astăzi, 21 iulie 2015.
Înaintată în faţa principalelor instituţii publice, rezoluţia a fost dezbătută în cadrul Adunării Generale Extraordinare de la Buzău în perioada 10-13 iulie 2015.
Curricula neactualizată, incorelată la aşteptările, nevoile şi interesele elevilor a fost recunoscută drept primul impediment în sistemul educaţional românesc. Consiliul Naţional al Elevilor salută o viitoare modificare a curriculei ce ar trebui să fie mult mai mult axată pe nevoile şi interesele principalilor actori ai sistemului de învăţământ.
Numărul mare de elevi dintr-o clasă, predarea teoretică şi lipsa practicii, lipsa abordării trandisciplinare, accentul ridicat pe materiile de Bacalaureat şi nerespectarea curriculei sunt alte bariere identificate. O evaluare semestrială a  profesorilor de către elevi în mod secret privind  ora de curs şi o evaluare lunară a opiniei elevului  privind starea sistemului de învăţământ din România, cât şi o fişă personalizată a fiecărui principal beneficiar al actului educaţiei în care să fie incluse abilităţile sale sunt îmbunătăţiri pentru care Consiliul Elevilor militează.
Reprezentativitatea în Consiliul de Administraţie va putea fi îmbunătăţită doar dacă Metodologia de Consiliu de Administraţie este modificată, dacă reprezentantul elevilor este anunţat de viitoarele şedinţe, iar deciziile luate sunt publicate la avizierul şcolii.
Un sistem de învăţământ axat pe elevi, în care este respectat Statutul lor aşa cum prevede şi articolul 80 alin.2 din Legea Educaţiei Naţionale, unde uniforma să nu fie obligatorie, iar în cazul introducerii ei, aceasta să fie oferită gratuit de către şcoală. Mai mult, manualele claselor a XI-a şi a XII-a trebuie să fie distribuite gratuit, numărul absenţelor regândit în cadrul notei la purtare şi să existe posibilitatea schimbării unui profesor.
Ziua Voluntariatului Semestrial, mai multe informaţii legate de activităţile nonformale cât şi parteneriate strategice cu ONG-uri sunt propuneri făcute de reprezentanţii elevilor pentru un sistem educaţional mai avansat.
Problemele abandonului şcolar cât şi a navetiştilor sunt impedimente. Mai mult, sistemul de evaluare şi notare trebuie restricţionat, în opinia elevilor. Excluderea mediilor generale din ciclul gimnazial ar mai fi un criteriu de departajare pentru admiterea în învăţământul preuniversitar cât şi apariţia a două tipuri de Bacalaureat sunt schimbări propuse de principalii actori ai actului educaţional.
Consiliul Elevilor a realizat prin această rezoluţie un pas foarte important în activitatea de reprezentativitate şi apărare a drepturilor elevilor din România. S-a reuşit expunerea poziţiilor ce au la bază nevoile exprimate de elevi, punând bazele unor noi relaţii de parteneriat.
Aici puteţi citi documentul: http://wedu.ro/pg/file/cne/read/65009446/rezolutie-privind-viziunea-reprezentantilor-elevilor-asupra-sistemului-de-invatamant
Despre Consiliul Naţional al Elevilor
Consiliul Naţional al Elevilor din România a fost înfiinţat în baza OMECT nr. 2782/2007. În prezent, Consiliul Elevilor funcţionează în baza Regulamentului de organizare şi funcţionare aprobat prin ordin de ministru nr.4247 din 26.06.2010.
Consiliile Elevilor sunt singurele structuri care apără interesele elevilor la nivel local şi naţional, promotori ai dezvoltării climatului şcolar, dar şi un cadru de dezvoltare, de educaţie civică autentică şi de formare a unor cetăţeni responsabili.
Consiliul Naţional al Elevilor este structura care reprezintă în prezent peste 3.200.000 de elevi din România, fiind un factor important al democratizării şcolii şi încurajării relaţiei de parteneriat profesor-elev. Prin intermediul acestui cadru de organizare, elevii îşi pot alege reprezentanţii pe baza principiului legitimităţii, pot formula puncte de vedere specifice lor şi pot elabora propuneri pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii şcolare.
Secretariatul Departamentrului de Educaţie şi Comunicare (Relaţii Externe)
Eusebiu-Mihail TUDOROIU

Trimite email
marți, 17 iunie 2025, 07:18:22 Ora de vară a Europei de Est