Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Un licean român a câștigat Alumni Leadership Award

În finala europeană „Compania anului 2015” de la Berlin

Un licean român a câștigat Alumni Leadership Award

Berlin, Germania, 31 iulie 2015.
Echipa de liceeni care a reprezentat România la finala europeană a competiţiei Compania anului 2015 se va întoarce de la Berlin cu premiul Alumni Leadership Award, acordat lui Vlad Dinu, reprezentantul start-up-ului SmartRead.

Juriul a evaluat abilităţile de lider, spiritul de echipă, atitudinea exemplară şi entuziasmul tinerilor din cele 36 de ţări reprezentate în competiția de antreprenoriat Compania anului 2015, organizată anual de JA Europe. Juriul a selectat 11 elevi excepţionali din cadrul competiţiei, care vor participa în această toamnă la Conferința liderilor alumni JA de la Copenhaga, Danemarca.
Vlad Dinu şi colegii lui de la Colegiul Naţional „I.L. Caragiale" din Bucureşti - Alin Ali Hassan, Dumitru Călin şi Elena Laura Codin, coordonaţi de profesoara Mihaela Găvănescu - au format una dintre cele 37 de echipe de liceeni ce au concurat în finala europeană Compania anului 2015 de la Berlin. Echipele şi-au prezentat proiectele de business în faţa unui juriu format din personalităţi internaţionale din mediul de afaceri şi din cel academic.
Tinerii s-au calificat la finala europeană câştigând etapa naţională a competiţiei de antreprenoriat Junior Achievement cu aplicaţia SmartRead, un soft educaţional pentru smartphone ce îşi propune să revoluţioneze modul în care elevii învaţă şi profesorii predau. SmartRead îi ajută pe elevi să se evalueze şi să reţină mai multe informaţii din conţinutul unui manual sau al unei cărţi, prin intermediul unor teste. Aplicaţia poate fi folosită pentru orice disciplină şi le este utilă şi profesorilor, care pot obţine informaţii detaliate despre modul în care elevii citesc şi învaţă, permiţându-le să creeze planuri personalizate de studiu.
„Pentru noi, participarea la Compania anului 2015 a fost o experienţă incredibilă, nu numai prin faptul ca am învățat să „facem" business şi să lucrăm în echipă, dar şi pentru că am cunoscut oameni cu adevărat deosebiţi, cărora nu le e frică să arate ce gândesc, care nu se tem de eşec - oameni de succes. În ceea ce priveşte premiul Leadership Award, pentru mine e o onoare să intru în reţeaua JA Alumni, din care fac parte mulţi oameni cu iniţiativă, speciali, pe care îi pot numi acum cu mândrie „colegi", a spus Vlad Dinu, reprezentant al echipei româneşti.
Marele premiu al ediţiei de anul acesta a competiţiei Compania anului a revenit start-up-ului Rauteck din Germania, care a impresionat juriul cu un business sustenabil, bazat pe dezvoltarea unor produse din piese auto reciclate. Ei folosesc piesele metalice ale centurilor de siguranţă pentru a produce desfăcătoare de sticle stilizate şi transformă materialul textil al centurii în genţi cu design original, mizând în promovarea business-ului lor pe ideea de autenticitate şi sustenabilitate.
Competiţia Compania anului 2015 a celebrat la Berlin cei mai buni tineri antreprenori din Europa, participanţi în programul de antreprenoriat Junior Achievement. Juriul a evaluat competenţele lor de comunicare, de lucru în echipă, de planificare şi rezolvare a problemelor, capacitatea de a gestiona financiar o firmă, de a dezvolta produse şi servicii inovatoare, de a face planuri fezabile de marketing şi vânzări, precum şi proiecţiile financiare ale business-ului lor.
„Programul Compania scoate elevii din clasă şi îi aduce în economia reală. Oferind tinerilor acces la experienţă antreprenorială, programul produce efecte educaţionale concrete şi îi pregăteşte pe elevi pentru viitoarea carieră. Ce îi diferenţiază pe antreprenori de oamenii care au idei? Faptul că îşi pun ideile în practică. Iar juriul acestei competiţii vrea să vadă tocmai spiritul antreprenorial de a face acest lucru", a spus prof. dr. Michael Hüther, director al Institutului pentru Cercetare Economică din Cologne şi conducător al juriului competiţiei.
La nivel european, programul JA Compania a fost urmat în anul şcolar 2014-2015 de peste 275.000 de elevi, care au învăţat să înfiinţeze şi să conducă o companie, concepând planuri de business pentru produse şi servicii reale.
În România, programul JA Compania este oferit gratuit elevilor liceu de peste 10 ani şi este finanţat de mediul de afaceri din România şi de Fundaţia Româno-Americană. Peste 18.000 de elevi au beneficiat anul acesta şcolar de programe de educaţie antreprenorială oferite de JA România.
Detalii despre aplicaţia SmartRead găsiţi pe www.facebook.com/SmartRead   
Mai multe informații despre competiție sunt disponibile pe www.share.jayeapps.com/CoYC2015 
Despre JA România
JA România este o organizaţie non-profit, având ca misiune dezvoltarea în România a programelor internaţionale JA de educaţie economică, antreprenorială, financiară, etică şi responsabilitate socială şi sănătate şi viaţă activă. 39 de ţări din Europa şi 121 de ţări din toată lumea urmează programele JA. În România, acestea sunt urmate gratuit de peste 280.000 de elevi din 1.600 de şcoli publice, prin parteneriatul cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice şi datorită susţinerii financiare din partea comunităţii de afaceri. Mai multe informaţii, pe www.jaromania.org.
Raluca Petrescu

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 07:08:38 Ora standard a Europei de Est