Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Olimpicii români au cucerit patru medalii la Olimpiada Internaţională de Informatică

Imaginea României în lume

Olimpicii români au cucerit patru medalii la Olimpiada Internaţională de Informatică

Lotul olimpic al României şi-a adjudecat patru medalii (o medalie de aur, două de argint şi o medalie de bronz) la a XXVII-a ediţie a Olimpiadei Internaţionale de Informatică, reeditând astfel succesul repurtat anul trecut.

Graţie acestui rezultat remarcabil România a ocupat locul 10 pe naţiuni (din 84 prezente) şi îşi păstrează poziţia a şasea în clasamentul pe medalii din toate timpurile, cu un palmares de 95 de medalii (dintre care 28 de aur, 42 de argint şi 25 de bronz).
Multiplu laureat la concursurile naţionale şi internaţionale, Rareş Darius Buhai, elev în clasa a XII-a la Colegiul Naţional „Liviu Rebreanu" din Bistriţa, a cucerit a patra medalie de aur la această competiţie. „În clasamentul individual din toate timpurile s-a întâmplat ceea ce am visat cu toţii înainte de această olimpiadă: Rareş Darius Buhai a obţinut a patra medalie de aur şi a trecut pe pozitia a doua în reputatul Hall of Fame al Olimpiadei Internaţionale de Informatică", a declarat profesorul Adrian Panaete (Colegiul Naţional „August Treboniu Laurian" din Botoşani), team leader-ul lotului olimpic şi coordonatorul Comisiei de pregătire şi selecţie a lotului naţional de informatică (seniori).
Medaliile de argint au fost obţinute de Alexandru Velea (clasa a XII-a/Liceul de Informatică „Tiberiu Popoviciu" din Cluj-Napoca), laureat cu argint şi la ediţia precedentă, şi de Marius Valentin Hărşan (clasa a XII-a/Liceul Internaţional de Informatică din Bucureşti). Medalia de bronz a intrat în posesia lui Andrei Popa, elev în clasa a X-a la Liceul Teoretic „Mihail Kogălniceanu" din Vaslui.
Ediţia din acest an a Olimpiadei Internaţionale de Informatică s-a desfăşurat la Almaty (Kazahstan), în perioada 26 iulie - 1 august, şi a reunit 324 de competitori din 84 de ţări. (B.P.)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 22:12:45 Ora standard a Europei de Est