Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Consiliul Elevilor salută decizia Ministerului Educaţiei de a prelungi vacanţa de iarnă

Comunicat de presă

Consiliul Elevilor salută decizia Ministerului Educaţiei de a prelungi vacanţa de iarnă

În calitate de reprezentanţi ai elevilor, actori primari ai educaţiei, Consiliul Elevilor salută decizia Ministerului Educaţiei de a modifica structura anului şcolar şi de a mări vacanţa de iarnă cu o săptămână.

Consiliul Naţional al Elevilor a susţinut în diverse poziţii nevoia unei vacanţe de iarnă ce să cuprindă trei săptămâni, din varii motive, unul dintre ele fiind eficienţa actului educaţional. Experienţe anterioare au confirmat faptul că atât motivaţia profesorilor, cât şi cea a elevilor este considerabil scăzută după nici 4 zile de la începerea noului an, când încă ne aflăm într-o perioadă marcată de sărbători sociale şi culturale. Reprezentanţii elevilor consideră că există o diferenţă contrastantă între prevederile unei hotărâri şi ce se întâmplă concret în şcoala românească şi tocmai din această cauză, cu toate că şcoala ar fi început în 3 ianuarie, aceasta nu şi-ar fi demonstrat randamentul.
Trebuie de asemenea să luăm în calcul faptul că măsura aduce un fond suplimentar bugetului şcolilor, nefiind necesară încălzirea acestora, fond care poate fi utilizat în alte investiţii în beneficiul elevilor şi al şcolii. Mai mult, condiţiile meteorologice din luna ianuarie pot cauza diferite impedimente în buna funcţionare a actului educaţional, având din păcate localităţi cu accesibilitate scăzută la unităţi de învăţământ şi şcoli nedotate corespunzător.
Consiliul Elevilor subliniază faptul că educaţia ar trebui să fie centrată pe beneficiarii ei primari, urmând cei secundari şi terţiari, aşa cum prevăd şi principiile învăţământului, stipulate la art. 3 din Legea Educaţiei Naţionale, iar astfel elevii consideră inopinate poziţiile care prioritizează terţe interese ale unor entităţi cărora o vacanţă de iarnă diminuată le-ar fi mai avantajoasă.
Structura anului şcolar reprezintă o problemă controversată în care fiecare parte implicată are propriile argumente, iar discuţia privind poziţionarea vacanţei de vară trebuie să rămână pe viitor în discuţie, însă cel puţin din perspectiva actorilor implicaţi în sistem, se observă doar beneficii pentru o vacanţă de iarnă mărită.
Eusebiu-Mihail TUDOROIU

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 15:31:02 Ora standard a Europei de Est