Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Peste 5.600 de liceeni (din 5 ţări) vor învăţa să devină antreprenori sociali

Sub umbrela JA România

Peste 5.600 de liceeni (din 5 ţări) vor învăţa să devină antreprenori sociali

Elevii de la Colegiul Economic „Partenie Cosma" din Oradea vor lua parte la un proiect-pilot de antreprenoriat social, în care vor învăţa cum să înfiinţeze business-uri sociale de succes. Proiectul Social Enterprise 360 va fi ulterior replicat în 60 de licee din ţară şi în alte cinci state europene, implicând peste 5.600 de liceeni şi 450 de profesori, care vor folosi metode learning by doing pentru a învăţa să lanseze proiecte de afaceri cu impact social puternic.

Programul este derulat de organizaţia Junior Achievement (JA) România şi încurajează tinerii să constientizeze oportunităţile antreprenoriatului social şi să iniţieze afaceri de succes, care să aducă schimbarea în comunităţile lor.
Schimbările demografice din România din perioada 2015-2020 vor modifica dramatic piaţa muncii, determinând scăderea numărului de persoane active cu 4,5% şi creşterea numărului de pensionari cu aproximativ 13%.(1) În acest context, România va trebui să investească masiv în educaţia şi abilităţile persoanelor active şi în dezvoltarea sectorului IMM.
Una dintre soluţiile la efectele schimbărilor demografice este dezvoltarea antreprenoriatului social şi încurajarea tinerilor către acest domeniu, se arată în cercetarea „Gap analyses, scope and search"(2), realizată în cadrul programului european JA Social Enterprise 360, implementat de organizaţii din opt ţări europene (Grecia, Italia, Spania, Olanda, Germania, Croaţia, România) şi cofinanţat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+. Iniţiativa prevede elaborarea unei curricule educaţionale dedicate antreprenoriatului social, ce va putea fi folosită gratuit în învăţământul liceal.
În cadrul programului a fost realizată o analiză a situaţiei educaţiei antreprenoriale în ţările participante, o curriculă de antreprenoriat social, materiale educaţionale moderne, studii de caz şi o platformă online de învăţare. În plus, elevii şi profesorii implicaţi vor avea acces la traininguri şi webinarii cu antreprenori sociali, precum şi la competiţii locale şi internaţionale, în care elevii vor fi mentoraţi de voluntari din mediul de afaceri.
Soluţii pentru reducerea sărăciei
Spre deosebire de modelul clasic de afaceri orientat către profit, antreprenoriatul social se concentrează în primul rând pe nevoile unor categorii de oameni marginalizaţi sau pe probleme sociale - precum: şomajul, lipsa de servicii de educaţie, de sănătate sau degradarea mediului - şi contribuie la rezolvarea sau remedierea acestora.
În România, antreprenoriatul social ar putea oferi soluţii la multe dintre problemele populaţiei. Pe fondul ratei ridicate a şomajului, afacerile sociale ar putea crea locuri de muncă, ameliorând sărăcia în care trăiesc în prezent, potrivit datelor Ministerului Muncii, aproape cinci milioane de români.
Proiectele de afaceri sociale pot reprezenta o soluţie pentru mulţi antreprenori locali, în special în zona rurală, care concentrează aproape jumătate din populaţia ţării şi unde 70% dintre oameni trăiesc în sărăcie şi fără acces la utilităţi şi tehnologie. De asemenea, antreprenoriatul social poate oferi soluţii pentru integrarea multor categorii dezavantajate, precum persoanele fără studii sau cele cu dizabilităţi. Potrivit statisticilor(3), în România sunt peste 600.000 de persoane adulte cu dizabilităţi şi doar 4,6% dintre acestea au un loc de muncă.
Proiectul JA Social Enterprise 360 este derulat de JA România în parteneriat cu JA Europe, JA Grecia, JA Italia, JA Spania, organizaţiile Stichting Jong Ondernemen din Olanda şi The Grameen Creative Lab din Germania (4), Colegiul Economic „Partenie Cosma" din Oradea şi Facultatea de Ştiinţe Economice Osijek din Croaţia. Proiectul este cofinanţat de Uniunea Europeană, prin programul Erasmus+, Proiecte de parteneriat strategic pentru educaţie şcolară  (Acţiunea Cheie 2).
Explicaţii:
(1) Strategia naţională privind incluziunea socială şi reducerea sărăciei (2014-2020)
(2) Studiul „Gap analyses, scope and search", realizat în cadrul programului SE360
(3) Statistica realizată de Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Dizabilităţi
(4) The Grameen Creative Lab este o organizaţie înfiinţată de prof. Muhammad Yunus, laureat al premiului Nobel pentru Pace (2006) pentru proiectul Grameen Bank, supranumit „Banca săracilor" - o instituţie ce finanţează proiectele mici de afaceri sociale.
Raluca Petrescu

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 07:02:39 Ora standard a Europei de Est