Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Peste 5.600 de liceeni (din 5 ţări) vor învăţa să devină antreprenori sociali

Sub umbrela JA România

Peste 5.600 de liceeni (din 5 ţări) vor învăţa să devină antreprenori sociali

Elevii de la Colegiul Economic „Partenie Cosma" din Oradea vor lua parte la un proiect-pilot de antreprenoriat social, în care vor învăţa cum să înfiinţeze business-uri sociale de succes. Proiectul Social Enterprise 360 va fi ulterior replicat în 60 de licee din ţară şi în alte cinci state europene, implicând peste 5.600 de liceeni şi 450 de profesori, care vor folosi metode learning by doing pentru a învăţa să lanseze proiecte de afaceri cu impact social puternic.

Programul este derulat de organizaţia Junior Achievement (JA) România şi încurajează tinerii să constientizeze oportunităţile antreprenoriatului social şi să iniţieze afaceri de succes, care să aducă schimbarea în comunităţile lor.
Schimbările demografice din România din perioada 2015-2020 vor modifica dramatic piaţa muncii, determinând scăderea numărului de persoane active cu 4,5% şi creşterea numărului de pensionari cu aproximativ 13%.(1) În acest context, România va trebui să investească masiv în educaţia şi abilităţile persoanelor active şi în dezvoltarea sectorului IMM.
Una dintre soluţiile la efectele schimbărilor demografice este dezvoltarea antreprenoriatului social şi încurajarea tinerilor către acest domeniu, se arată în cercetarea „Gap analyses, scope and search"(2), realizată în cadrul programului european JA Social Enterprise 360, implementat de organizaţii din opt ţări europene (Grecia, Italia, Spania, Olanda, Germania, Croaţia, România) şi cofinanţat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+. Iniţiativa prevede elaborarea unei curricule educaţionale dedicate antreprenoriatului social, ce va putea fi folosită gratuit în învăţământul liceal.
În cadrul programului a fost realizată o analiză a situaţiei educaţiei antreprenoriale în ţările participante, o curriculă de antreprenoriat social, materiale educaţionale moderne, studii de caz şi o platformă online de învăţare. În plus, elevii şi profesorii implicaţi vor avea acces la traininguri şi webinarii cu antreprenori sociali, precum şi la competiţii locale şi internaţionale, în care elevii vor fi mentoraţi de voluntari din mediul de afaceri.
Soluţii pentru reducerea sărăciei
Spre deosebire de modelul clasic de afaceri orientat către profit, antreprenoriatul social se concentrează în primul rând pe nevoile unor categorii de oameni marginalizaţi sau pe probleme sociale - precum: şomajul, lipsa de servicii de educaţie, de sănătate sau degradarea mediului - şi contribuie la rezolvarea sau remedierea acestora.
În România, antreprenoriatul social ar putea oferi soluţii la multe dintre problemele populaţiei. Pe fondul ratei ridicate a şomajului, afacerile sociale ar putea crea locuri de muncă, ameliorând sărăcia în care trăiesc în prezent, potrivit datelor Ministerului Muncii, aproape cinci milioane de români.
Proiectele de afaceri sociale pot reprezenta o soluţie pentru mulţi antreprenori locali, în special în zona rurală, care concentrează aproape jumătate din populaţia ţării şi unde 70% dintre oameni trăiesc în sărăcie şi fără acces la utilităţi şi tehnologie. De asemenea, antreprenoriatul social poate oferi soluţii pentru integrarea multor categorii dezavantajate, precum persoanele fără studii sau cele cu dizabilităţi. Potrivit statisticilor(3), în România sunt peste 600.000 de persoane adulte cu dizabilităţi şi doar 4,6% dintre acestea au un loc de muncă.
Proiectul JA Social Enterprise 360 este derulat de JA România în parteneriat cu JA Europe, JA Grecia, JA Italia, JA Spania, organizaţiile Stichting Jong Ondernemen din Olanda şi The Grameen Creative Lab din Germania (4), Colegiul Economic „Partenie Cosma" din Oradea şi Facultatea de Ştiinţe Economice Osijek din Croaţia. Proiectul este cofinanţat de Uniunea Europeană, prin programul Erasmus+, Proiecte de parteneriat strategic pentru educaţie şcolară  (Acţiunea Cheie 2).
Explicaţii:
(1) Strategia naţională privind incluziunea socială şi reducerea sărăciei (2014-2020)
(2) Studiul „Gap analyses, scope and search", realizat în cadrul programului SE360
(3) Statistica realizată de Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Dizabilităţi
(4) The Grameen Creative Lab este o organizaţie înfiinţată de prof. Muhammad Yunus, laureat al premiului Nobel pentru Pace (2006) pentru proiectul Grameen Bank, supranumit „Banca săracilor" - o instituţie ce finanţează proiectele mici de afaceri sociale.
Raluca Petrescu

Trimite email
miercuri, 2 iulie 2025, 16:54:35 Ora de vară a Europei de Est