Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Conferinţa de lansare a proiectului „Acces”

Miercuri, la Ramada

Conferinţa de lansare a proiectului „Acces”

Departamentul de Relaţii Internaţionale din cadrul Facultăţii de Istorie, Relaţii Internaţionale, Ştiinţe Politice şi Ştiinţele Comunicării a Universităţii din Oradea a organizat miercuri, 30 septembrie 2015, la sala de conferinţe a Hotelului Ramada, conferinţa de lansare a proiectului „Acces" POSDRU/189/2.1/ G/156389.

Universitatea din Oradea, prin Departamentul de Relaţii Internaţionale şi Studii Europene, implementează acest proiect în parteneriat cu AVENSA Consulting S.R.L, în perioada 11 august - 31 decembrie 2015, cu scopul de „îmbunătăţire a procesului de inserţie pe piaţa muncii a 160 de studenţi de la Universitatea din Oradea, prin dobândirea competenţelor necesare integrării şi menţinerii pe o piaţă a muncii modernă, flexibilă şi dinamică, precum şi prin creşterea adaptabilităţii acestora la cerinţele primului lor loc de muncă, aferent studiilor pe care le urmează", a subliniat managerul de proiect Mircea Brie. 
La conferinţă au participat studenţi şi reprezentanţi ai autorităţilor publice, ai  mediului de afaceri şi ai societăţii civile.
Proiectul este finanţat prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resursei Umane 2007-2013, Axa prioritară 2 „Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii, Domeniul major de intervenţie 2.1. „Tranziţia de la şcoală la viaţa activă". 
Vorbitorii au subliniat importanţa şi mai cu seamă impactul proiectului asupra beneficiarilor principali - studenţii din grupul ţintă.
După o prezentare reală a problematicii învăţământului românesc în comparaţie cu cel modular şi interdisciplinar din ţările nordice, corelat şi orientat către necesităţile comunităţii, dl prof. univ dr. Marius Ţepelea, reprezentantul Senatului, s-a arătat încântat de proiect şi încrezător în reuşitele sale, remarcând un început de dinamism îmbucurător şi un aer prielnic la început de nou an universitar în campusul orădean.
Cu un calm englezesc, dl decan Ioan Horga (cel care a creat la Oradea specializarea Relaţii internaţionale, în limba română, specializarea Relaţii internaţionale, în limba engleză, Studii de securitate..., grupuri ţintă ale acestui proiect) a lămurit lucrurile şi a replicat argumentat unui tânăr politician (necopt), care neavând ceva mai bun de făcut, a venit cu propuneri „salvatoare": desfiinţarea unor specializări la Universitatea din Oradea, iar dl Ioan Lucian („patronul" patronilor) a bătut monedă pe strânsa colaborare şi conlucrare care trebuie să existe între universitate şi mediul de afaceri.
„La un moment dat, în timpul admiterii din vară, un tânăr politician, reprezentantul unui partid,  vorbea că Universitatea din Oradea ar trebui să desfiinţeze o grămada de secţii între care era şi specializarea Relaţii internaţionale, a spun dl decan. Dumnealui bănuiesc că nu cunoştea faptul că funcţionând de 10 ani, această specializare a ajuns să fie cotată între primele patru din România, ceea ce nu-i puţin. Aceste specializări nu sunt aşa cum visează studenţii când vin în anul întâi: Vreau să ajung prim-ministru; vreau să ajung ambasador; vreau să ajung preşedintele României, cum spun ei. Pentru că noi avem un interviu cu ei. Fiecare vine cu propria lui viziune şi le spun: Aceste specializări nu vă dau nimic. Cum nu ne dau nimic? Nu vă dau nimic! Nu scrie pe diploma voastră inginer; nu scrie pe diploma voastră medic; nu scrie pe diploma voastră profesor; nu scrie pe diploma voastră absolvent de Ştiinţe economice, economist. Dar vă dăm ceva, vă dăm ceva şi anume: flexibilitate, vă dăm conectivitate, orientare către partea practică. Şi vă asigur că dintre dumneavoastră cei mai mulţi veţi fi, veţi lucra în firme la departamentele de vânzări, veţi lucra în departamentele de export, veţi avea contacte cu partenerii acestor firme. Am reuşit de-a lungul timpului să plasăm,
avem peste 120 de absolvenţi care lucrează în... Germania, Ungaria, România, Belgia. Sunt absolvenţi de-ai noştri pentru că i-am învăţat cunoscând în primul rând limbi străine, în al doilea rând introducându-le cursuri practice, de la partea de IT, care este a doua specializare din Universitate, unde se face cel mai mult informatică, după Calculatoare. De ce? Pentru că sunt elementele esenţiale. Apoi introducându-le cursuri practice, având parteneri unde studenţii sunt obligaţi să facă practică o zi pe săptămână de-a lungul celor trei ani de zile. Deci, noi ne-am pregătit pentru aceste lucruri. Atunci când partenerul a venit cu propunerea, noi eram pregătiţi pentru un astfel de demers. Ne-am mobilizat... şi nu facem altceva decât să-i demonstrăm că putem. Ne-am mobilizat ca de la 1 octombrie, stimaţi studenţi, să puteţi intra în activităţi practice"...
La rândul său, dl Ioan Lucian, preşedintele Uniunii Naţionale a Patronatelor avea să evidenţieze un fapt deosebit: „Acum vreo şase ani, Federaţia Patronilor Bihor a semnat un acod de parteneriat cu Universitatea din Oradea. Este un parteneriat unic în România! Pot să spun acest lucru pentru că în turneul pe care îl fac pentru promovarea patronatelor încă nici într-un judeţ din România, afară de Bihor, nu am mai întâlnit un acord de parteneriat între o organizaţie patronală si universitate...
Din punctul nostru de vedere, este de neconceput ca între universitate şi mediul de afaceri să nu existe o strânsă colaborare şi o strânsă conlucrare. De ce? Pentru că produsul cel mai important al universităţii se va duce, se va îndrepta spre mediul de afaceri", a conchis domnia sa.
Prin urmare... „Dacă vrei, poţi", ca să o cităm pe doamna prorector Marcela Praja.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto:
i Galeria foto

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:00 Ora standard a Europei de Est