Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Ești erou în curtea școlii când oprești violența verbală!”

Ministerul Educației și UNICEF:

„Ești erou în curtea școlii când oprești violența verbală!”

UNICEF și Ministerul Educației și Cercetării Științifice (MECS) au lansat vineri, 9 octombrie 2015, campania împotriva violenței în școli cu mesajul „Ești erou în curtea școlii când oprești violența verbală!".

Potrivit datelor MECS, în anul şcolar 2014/2015, au fost raportate la nivel național 18.793 de cazuri de violență în școală, număr în scădere raportat la anul şcolar anterior, dintre aceste cazuri, 3.397 fiind asociate violenţei verbale. Conform studiului global UNICEF pe tema violenței din anul 2014, în România, 41% dintre copii erau intimidați și hărțuiți de colegi la școală. Cea mai des menționată formă de violență împotriva copilului a fost cea elev-elev (certuri, conflicte, țipete, folosirea de apelative) comparativ cu elev-profesor sau profesor-elev (ironie, țipete, ofense sau jigniri). De asemenea, violența verbală este tipul de violență menționat cel mai des, deși este considerată o formă de abuz mai puțin gravă.
Vrem ca şcoala să rămână un spațiu al toleranţei, echilibrului şi demnității. Dincolo de conţinuturile învăţării, problemele legate de climatul şcolar şi de «bunăstarea copilului», inclusiv «bunăstarea relaţională», reprezintă domenii de interes pentru Ministerul Educaţiei din perspectiva asigurării unei educaţii de calitate, fiind factori care influenţează, potrivit studiilor, atât participarea şcolară cât şi rezultatele obţinute.
UNICEF România este unul dintre partenerii importanți ai Ministerului Educației și Cercetării Științifice și un vector al schimbării, ale cărui idei și soluții constructive în domeniul educației depăşesc graniţele comunităţii academice (locale, regionale, naţionale sau internaţionale) şi sunt difuzate în câmpurile politicii şi practicii educaţionale din întreaga lume. Mesajul pe care dorim să îl transmitem prin această campanie, privind stoparea violenței asupra copilului, este acela al acțiunilor multidimensionale și al abordării integrate, care să angajeze, într-o manieră globală, toți membrii comunității", a declarat Sorin Mihai Cîmpeanu, ministrul Educației și Cercetării Ştiințifice.
Scopul campaniei este creșterea nivelului de informare și conștientizare la nivel național și local în privinţa formelor și consecințelor violenței verbale în școală. Campania se va desfășura în intervalul octombrie 2015 - iunie 2016 și include două spoturi video (unul care ilustrează violența verbală între colegi și unul între profesor și elev), două spoturi radio, machete pentru panotaj și campanie online. Campania încurajează copiii să raporteze cazurile de violență și, pentru că ei își ajută colegii, vor fi numiţi „supereroi".
Din păcate, studiile arată că intimidarea, hărțuirea și agresiunea verbală împotriva copiilor sunt prezente la un nivel îngrijorător în școală. Cei care fac aceste lucruri sunt fie alți copii, fie profesori.  Campania are scopul de a crește nivelul de informare și conștientizare și, în același timp, face apel la cei care sunt martori ai violenţei verbale împotriva copiilor să acționeze. Știm că pentru copii nu este ușor să ia atitudine, dar ei pot schimba în bine viața prietenilor lor și, de aceea, în cadrul campaniei, îi numim supereroi", a declarat Sandie Blanchet, reprezentantul UNICEF în România.
Creșterea nivelului de informare și conștientizare a efectelor violenței verbale nu este suficientă pentru a produce schimbări majore. De aceea, împreună cu partenerii săi, UNICEF testează servicii integrate pentru a identifica și pentru a adresa acest fenomen, în familie, în comunitate și în școală și pentru a crește capacitatea copiilor, profesorilor și a părinților de a preveni și de a combate violența.
La nivel local, în județul Bacău, UNICEF și partenerii săi derulează acțiuni de creștere a abilităților consilierilor școlari de la nivelul a 45 de școli de a recunoaște și adresa cazurile de violență, de a identifica persoane resursă din interiorul comunității, de a crea rețele de sprijin și de a alerta și mobiliza comunitatea să ia o poziție în fața fenomenului de violență verbală. Totodată, UNICEF va acorda fiecărei școli un micro-grant prin care poate derula, printre altele, și activități de combatere a violenței în școli. De asemenea, va asigura formarea consilierilor școlari din cele 45 de comunități din județul Bacău cu privire la metodele de identificare și adresare a violenței împotriva copiilor.
Evidențele generate în cadrul modelului de servicii integrate sunt folosite pentru a influența politicile naționale astfel încât toți copiii din România să fie mai bine protejați împotriva violenței. (B.P.)
 

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 12:41:13 Ora standard a Europei de Est