Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Școala Dacia s-a clasat pe locul II pe zona de Nord-Vest și pe locul I în Bihor

În cadrul proiectului Matematica digitală. Curriculum opțional și resurse educaționale pentru clasa a III-a

Școala Dacia s-a clasat pe locul II pe zona de Nord-Vest și pe locul I în Bihor

Proiectul POSDRU intitulat Matematica digitală. Curriculum opțional și resurse educaționale pentru clasa a III-a, derulat în cadrul Programului Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, Axa prioritară 1 Educația și formarea profesională în sprijinul creșterii economice și dezvoltării societății bazate pe cunoaștere Domeniul major de intervenție 1.1 Acces la educație și formare profesională inițială de calitate și-a desemnat câștigătorii.

Din cele opt regiuni de dezvoltare s-au înscris 478 de unități de învățământ (33 din București-Ilfov, 42 - Centru, 55 din Nord-Est, 97 din regiunea Nord-Vest, 65 din Sud, 95 din Sud-Est, 41 din Sud-Vest și 50 din regiunea de Vest). Bihorul a fost reprezentat de elevi din 27 de clase din 12 școli: patru clase de la Lic. T. Constantin Șerban din Aleșd (îndrumate de prof. Iaz Mariana Viorica, Motoca Felicia-Florica, Zifciak Ana și Ciavoi Andrea Hajnalka); o clasă de la Lic. T. Lucian Blaga (prof. Chereși Daniela-Ramona); trei clase de la Școala Gimnazială Dacia (îndrumate de prof. Bucșa Georgeta-Maria, Costin Maria și Hava Florica); trei de la Lic. Tehnologic Nr. 1 Dobrești (îndrumate de prof. Bondar Daciana, Știube Mariana și Copos Marius); cinci de la Școala Gimnazială Nr. 11 (îndrumate de prof. Nuță Angela, Vențel Sorina, Gliga Octavian, Kulcsar Gyongyi și Bozîntan Carmen); o clasă de la Școala Gimnazială Nr. 1 din Sîntandrei (prof. Ghitea Mariana); două de la Școala Gimnazială Dimitrie Cantemir (coordonate de prof. Bărcan Florina Flavia și Cîmpan Florica); o clasă de la Școala Gimnazială Nr. 1 Buntești (prof. Ciuciu Olimpia-Viorica); o clasă de la Liceul de Arte din Oradea (prof. Bunica Valeria Florentina); două clase de la C.N. Iosif Vulcan (coordonate de prof. Clonda Angela Daniela și Mărincean Simona Anca); trei de la Lic. T. Nicolae Jiga din Tinca (coordonate de prof. Creț Stela, Drăgan Violeta Marioara și Lascu Luminița Corina) și o clasă de la Școala Gimnazială Oltea Doamna din Oradea (prof. Tămășan Ilinca Doina Ștefania).
Dacă Școala din Turț (județul Satu Mare) s-a clasat pe primul loc în regiunea noastră (Nord-Vest), cu 100 de puncte, pe locul secund s-a clasat Școala Gimnazială Dacia din Oradea, cu 99 de puncte, care ocupă primul loc la nivel de județ, urmată, pe locul al II-lea, de Școala din Buntești, cu 98 de puncte, Școala din Sîntandrei, cu 96 de puncte, de liceul Lucian Blaga și liceul din Dobrești, cu 95 de puncte fiecare, acestea fiind școlile câștigătoare, dar și celelalte școli bihorene au obținut punctaje frumoase: Iosif Vulcan - 94, Școala 11 și Oltea Doamna - 92, fiecare, Nicolae Jiga - 88, Dimitrie Cantemir - 85, Lic. de Arte - 83, iar liceul din Aleșd - 74, ne-a spus doamna profesor dr. Maria Donca, expert formator național, coordonator de proiect la nivelul județului Bihor.
Matematica digitală propune un conținut științific adaptat nevoilor elevilor, selectând în mod special acele elemente care creează dificultăți la clasă și în evaluările naționale; exercițiile pot fi lucrate pe niveluri diferite de dificultate și antrenează interesul elevilor pentru matematică; propune o abordare diferită a procesului de învățare-predare prin metode și conținut; include printre resursele sale educaționale și un ghid multimedia interactiv, care transformă elevul din spectator în participant activ la lecție, a adăugat doamna prof. dr. Maria Donca.
Directorul Școlii Dacia, dl profesor dr. Florian Hava, avea să ne prezinte premiile pe care le-au câștigat micii matematicieni în cadrul proiectului Matematica digitală: o tablă interactivă, un videoproiector, un laptop,10 tablete și licenţe de operare.
Ovidiu DAN

 

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:35:04 Ora standard a Europei de Est