Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Două volume despre un eveniment tragic al istoriei – Holocaustul

Vineri, la Universitatea din Oradea au fost lansate

Două volume despre un eveniment tragic al istoriei – Holocaustul

Universitatea din Oradea, prin Facultatea de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării și Centrul de Cercetare a Istoriei Evreilor ,,Eva Heyman" au invitat vineri (23 octombrie 2015) orădenii la lansarea a două cărți despre Holocaust, coordonate de prof. univ. dr. Carol Iancu și prof. univ. dr. Antonio Faur.

Evenimentul s-a desfășurat în sala birou a Senatului universitar.
Cartea ,,Pogromul de la Iași și Holocaustul din România" (coordonată de Carol Iancu și Alexandru Florin Platon) a fost prezentată de prof. univ. dr. Viorel Faur, iar despre cea de-a doua, intitulată ,,Evrei în lagăre și ghetouri din Europa în timpul celui de-al Doilea Război Mondial" a vorbit lector univ. dr. Radu Romînașu.
În deschiderea evenimentului, dl prof. univ. dr. Antonio Faur, directorul Centrului de Cercetare a Istoriei Evreilor ,,Eva Heyman", a aruncat mănușa istoricului Carol Iancu, invitându-l să lanseze Jurnalul (în limba română a) ,,Evei Heyman" la Oradea, nu la București. Invitația a fost întărită apoi și de istoricul Viorel Faur care îl consideră pe Carol Iancu cel mai important istoric care a scris despre evreii din România, făcând trimitere și la Jurnalul în cauză ,,scris în ghetou, pe genunchi și pe burtă, de Eva Heyman, o copilă de 13 ani". Vorbind despre cartea coordonată de Carol Iancu și Alexandru Florin Platon, dl Viorel Faur a subliniat contribuția istoricului Carol Iancu, evidențiind cele două studii mari despre antisemitism, păstrând măsura și proporțiile, în condițiile în care toată Europa fusese intoxicată cu antisemitism. ,,Sunt foarte mulți cercetători care se consideră istorici, care nu au măsură, care comit exagerări, băgând prea mult subiectivism în idee; se înflăcărează și uită proba măsurii și a echilibrului. Or, istoricul are măsură, echilibru și probitate intelectuală, altfel se descalifică". Revenind la subiect și referindu-se la un alt studiu, istoricul orădean avea să remarce preluarea de către istoricul Carol Iancu a sintagmei ,,oameni de omenie în vremuri de neomenie" atunci când se referă la cele cinci exemple de români care au salvat evrei, constatând că ,,evreii au fost simpatizați nu urâți de toată lumea din România, iar primarul din Vârciorog a salvat sute de evrei. De la nivelul prezentului și constatând neadevărurile, într-o Europă democrată, trebuie să ne asumăm trecutul așa cum a fost și să nu mai crească buruieni împotriva nimănui. Apreciez cartea ca un volum științific, serios, chiar dacă nu sunt de acord cu tot ce s-a scris în el", a conchis istoricul Viorel Faur.
Universitatea Oradea - ,,un locaș de cultură care și-a făcut un bun nume și renume..."
Aprecierea din titlu îi aparține istoricului Carol Iancu. Domnia sa a salutat apoi conducerea instituției și pe toți universitarii orădeni, pentru ,,lucrurile importante pe care le înfăptuiesc aici". Firul roșu al discursului său a vizat antisemitismul, privit ca un mit și holocaustul, înlocuit cu șoah. ,,Eu, ca istoric, nu utilizez cuvântul holocaust. Holocaustul în sens metafizic înseamnă arderea de tot a unei victime, iar șoah, în ebraică - cataclism. Evreii trebuiau nimiciți pentru simplul fapt că s-au născut (evrei); antisemitismul = antiiudaism. S-a vorbit de rase superioare și rase inferioare la apariția rasismului. Eu spun că nu există rase umane. Rasismul este frica de celălalt. Șoah-ul este o tragedie europeană, privită ca un fenomen european, ca un fenomen creștin, o tragedie a lumii creștine; pentru că un creștin adevărat își iubește aproapele; în al treilea rând este o tragedie occidentală - tragedia modernității, pentru că a folosit cele mai moderne metode pentru a ucide un popor, o mașinărie infernală prin care au fost uciși, într-o singură zi, 12.000 de evrei. Îi omorâm o dată și distrugem și memoria lor", a concluzionat istoricul Carol Iancu.
,,Un om avertizat este de două ori mai responsabil..."
Vorbind despre cartea ,,Evrei în lagăre și ghetouri din Europa în timpul celui de-al Doilea Război Mondial" (a lui Antonio Faur), lector univ. dr. Radu Romînașu a ținut să sublinieze rolul cărții, de a informa tinerele generații despre atrocitățile comise, de a trage semnale de alarmă și de a-i  avertiza pe tineri și a ridica mari semne de întrebare și mirare: Cum a fost uman posibil așa ceva? Un adevărat creștin nu-l poate considera un neom pe un evreu! Iar concluzia demersului publicistic este una: ,,Un om avertizat este de două ori mai responsabil pentru deciziile pe care le ia" (în cunoștință de cauză, adăugăm noi).
Volumul este structurat în prima parte în șapte studii, iar în a doua parte putem identifica mesaje edificatoare, precum: perspectiva victimei; lupta constantă a evreilor pentru viață, pentru supraviețuire în ghetouri și lagăre; înțelegerea evreului victimă și perspectiva salvatorului - pata luminoasă, precum și prețul pe care l-au dat cei care i-au ajutat...
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto:

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 17:14:39 Ora standard a Europei de Est