Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Două volume despre un eveniment tragic al istoriei – Holocaustul

Vineri, la Universitatea din Oradea au fost lansate

Două volume despre un eveniment tragic al istoriei – Holocaustul

Universitatea din Oradea, prin Facultatea de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării și Centrul de Cercetare a Istoriei Evreilor ,,Eva Heyman" au invitat vineri (23 octombrie 2015) orădenii la lansarea a două cărți despre Holocaust, coordonate de prof. univ. dr. Carol Iancu și prof. univ. dr. Antonio Faur.

Evenimentul s-a desfășurat în sala birou a Senatului universitar.
Cartea ,,Pogromul de la Iași și Holocaustul din România" (coordonată de Carol Iancu și Alexandru Florin Platon) a fost prezentată de prof. univ. dr. Viorel Faur, iar despre cea de-a doua, intitulată ,,Evrei în lagăre și ghetouri din Europa în timpul celui de-al Doilea Război Mondial" a vorbit lector univ. dr. Radu Romînașu.
În deschiderea evenimentului, dl prof. univ. dr. Antonio Faur, directorul Centrului de Cercetare a Istoriei Evreilor ,,Eva Heyman", a aruncat mănușa istoricului Carol Iancu, invitându-l să lanseze Jurnalul (în limba română a) ,,Evei Heyman" la Oradea, nu la București. Invitația a fost întărită apoi și de istoricul Viorel Faur care îl consideră pe Carol Iancu cel mai important istoric care a scris despre evreii din România, făcând trimitere și la Jurnalul în cauză ,,scris în ghetou, pe genunchi și pe burtă, de Eva Heyman, o copilă de 13 ani". Vorbind despre cartea coordonată de Carol Iancu și Alexandru Florin Platon, dl Viorel Faur a subliniat contribuția istoricului Carol Iancu, evidențiind cele două studii mari despre antisemitism, păstrând măsura și proporțiile, în condițiile în care toată Europa fusese intoxicată cu antisemitism. ,,Sunt foarte mulți cercetători care se consideră istorici, care nu au măsură, care comit exagerări, băgând prea mult subiectivism în idee; se înflăcărează și uită proba măsurii și a echilibrului. Or, istoricul are măsură, echilibru și probitate intelectuală, altfel se descalifică". Revenind la subiect și referindu-se la un alt studiu, istoricul orădean avea să remarce preluarea de către istoricul Carol Iancu a sintagmei ,,oameni de omenie în vremuri de neomenie" atunci când se referă la cele cinci exemple de români care au salvat evrei, constatând că ,,evreii au fost simpatizați nu urâți de toată lumea din România, iar primarul din Vârciorog a salvat sute de evrei. De la nivelul prezentului și constatând neadevărurile, într-o Europă democrată, trebuie să ne asumăm trecutul așa cum a fost și să nu mai crească buruieni împotriva nimănui. Apreciez cartea ca un volum științific, serios, chiar dacă nu sunt de acord cu tot ce s-a scris în el", a conchis istoricul Viorel Faur.
Universitatea Oradea - ,,un locaș de cultură care și-a făcut un bun nume și renume..."
Aprecierea din titlu îi aparține istoricului Carol Iancu. Domnia sa a salutat apoi conducerea instituției și pe toți universitarii orădeni, pentru ,,lucrurile importante pe care le înfăptuiesc aici". Firul roșu al discursului său a vizat antisemitismul, privit ca un mit și holocaustul, înlocuit cu șoah. ,,Eu, ca istoric, nu utilizez cuvântul holocaust. Holocaustul în sens metafizic înseamnă arderea de tot a unei victime, iar șoah, în ebraică - cataclism. Evreii trebuiau nimiciți pentru simplul fapt că s-au născut (evrei); antisemitismul = antiiudaism. S-a vorbit de rase superioare și rase inferioare la apariția rasismului. Eu spun că nu există rase umane. Rasismul este frica de celălalt. Șoah-ul este o tragedie europeană, privită ca un fenomen european, ca un fenomen creștin, o tragedie a lumii creștine; pentru că un creștin adevărat își iubește aproapele; în al treilea rând este o tragedie occidentală - tragedia modernității, pentru că a folosit cele mai moderne metode pentru a ucide un popor, o mașinărie infernală prin care au fost uciși, într-o singură zi, 12.000 de evrei. Îi omorâm o dată și distrugem și memoria lor", a concluzionat istoricul Carol Iancu.
,,Un om avertizat este de două ori mai responsabil..."
Vorbind despre cartea ,,Evrei în lagăre și ghetouri din Europa în timpul celui de-al Doilea Război Mondial" (a lui Antonio Faur), lector univ. dr. Radu Romînașu a ținut să sublinieze rolul cărții, de a informa tinerele generații despre atrocitățile comise, de a trage semnale de alarmă și de a-i  avertiza pe tineri și a ridica mari semne de întrebare și mirare: Cum a fost uman posibil așa ceva? Un adevărat creștin nu-l poate considera un neom pe un evreu! Iar concluzia demersului publicistic este una: ,,Un om avertizat este de două ori mai responsabil pentru deciziile pe care le ia" (în cunoștință de cauză, adăugăm noi).
Volumul este structurat în prima parte în șapte studii, iar în a doua parte putem identifica mesaje edificatoare, precum: perspectiva victimei; lupta constantă a evreilor pentru viață, pentru supraviețuire în ghetouri și lagăre; înțelegerea evreului victimă și perspectiva salvatorului - pata luminoasă, precum și prețul pe care l-au dat cei care i-au ajutat...
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto:

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:52 Ora standard a Europei de Est