Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ședinţa Senatului universitar de miercuri

Universitatea din Oradea

Ședinţa Senatului universitar de miercuri

Comisia de Relaţii Interne şi Internaţionale vă informează despre subiectele discutate în şedinţa Senatului Universităţii din Oradea de miercuri, 4 noiembrie 2015.

După două tentative eșuate
Miercuri, (4 noiembrie), după două tentative anterioare eșuate (luni, 26 octombrie şi luni, 2 noiembrie), membrii Senatului universitar au reușit să se adune, în număr destul de mare, ca să realizeze cvorumul necesar luării deciziilor. A fost un efort și nu o simplă reunire la o convocare obișnuită. Mai întâi pentru că dintr-o dată 12 ex-membri ai Senatului Universitar, nu mai puteau participa (ei au devenit recent membri ai componentei administrative a conducerii universității - au fost aleși directori de departament - conform calendarului alegerilor, au intrat în noi formule de incompatibilitate şi au ales să își exercite activitatea pe parte executivă). Conform procedurilor în vigoare, înlocuitorii lor nu pot vota înainte de a avea validarea Senatului. Pe de altă parte, alți colegi se află în mobilități internaționale. Așa că cvorumul însemna o prezență aproape de cea optimă. Apoi, nu este exclus ca unii colegi să fi evitat pur și simplu confruntarea cu ordinea de zi.
Au mers ca pe roate
Dintre cele 20 de acte supuse dezbaterii cele mai multe au primit aprobarea corpului normativ, fără rezerve, de multe ori cu unanimitate. Este vorba despre aprobări obișnuite pentru calitatea de profesor asociat, pentru validări de liste, pentru Regulamentul privind alegerea reprezentanților salariaților, Burse pentru studenți non-UE...
Vești bune pentru doctoranzi
Dintre documentele aprobate este de interes faptul că a fost votat documentul CSUD care privea repartizarea pe specialități a unor locuri aprobate suplimentar de către ministerul de resort la Școala Doctorală a Universității din Oradea. Și anume: Medicină: 5 locuri, Istorie: 3, Geografie: 2, Economie: 2, Sociologie: 1 loc. Alte domenii - Filologie, Inginerie energetică, Inginerie electrică, Inginerie Industrială - au fost integral acoperite de la prima repartizare, iar domeniile Biologie şi Agronomie nu au titulari. Nu a întrunit susținerea Senatului propunerea Facultății de Geografie, Sport, Turism de a înființa specializarea Știința Mediului, deși toate procedurile fuseseră parcurse și Fisa de Audit intern nu consemna nici un fel de obiecție.
Temă greu de decis
Remunerarea în condiții de excepție de la regula generală, remunerare solicitată inițial de către o facultate și la ședință de către 7 facultăți (aproape jumătate din facultățile universității) a stârnit controverse aprinse și lungi dezbateri despre respectarea propriilor decizii, discriminare și sustenabilitate, principii și contrarul lor. Tema a fost amânată pentru a fi mai bine pregătită. Un membru al Senatului și-a manifestat intenția de a părăsi sala în semn de protest față de rezerva Senatului de a vota condiții speciale pentru Facultatea de la care provenea. Dincolo de faptul ca atare, este de pus și întrebarea dacă membrii Senatului universitar înțeleg că au de reprezentat universitatea ca întreg. Nu este sigur că în toate situațiile răspunsul este pozitiv. Deși, toți știu că au fost aleși de către ,,toată universitatea", și nu de către facultatea de la care provin. De aceea, ar fi firesc să se deducă că membrii Senatului au de reprezentat interesele oricărui membru al universității și ale universității ca entitate.
Prof. univ. dr. Lia Maria Pop

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 07:03:28 Ora standard a Europei de Est