Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul educativ ,,BOOKMARK, la școlile din Stîncești și Poienii de Jos

Pretutindeni, omul sfințește locul!

Proiectul educativ ,,BOOKMARK, la școlile din Stîncești și Poienii de Jos

,,Cărţile sunt felul oamenilor de a avea aripi ca îngerii", spune Andrei Pleşu.

La școlile din Comuna Buntești, la Şcoala Gimnazială Nr. 1 din Bunteşti  (școala coordonatoare) și la cele două structuri, Școala Gimnazială Nr. 3 Stînceşti şi Școala Gimnazială Nr. 2 Poienii de Jos, luna octombrie a însemnat  Luna internaţională a bibliotecilor, iar zilele lunii noiembrie constituie pentru elevi și profesori Zile dedicate bibliotecilor şcolare şi cititului cărţilor.
Așadar, proiectul educativ ,,BOOKMARK s-a desfăşurat la şcolile gimnaziale din Stînceşti și  Poienii de Jos. Activităţile, derulate în intervalul 5 octombrie - 13 noiembrie 2015, au avut  ca scop cunoaşterea importanţei bibliotecilor, a cărţilor şi a cititului acestora.
Prima activitate a urmărit nu doar trezirea interesului elevilor  pentru lectură, stârnirea curiozităţii pentru a descoperi tainele care se ascund în spaţiile populate cu mii de suflete („Cărţile au suflet", ne spune criticul literar N. Manolescu), ci şi abordarea învăţării într-o manieră inter şi transdisciplinară. Cei dornici să pornească în aventura cunoaşterii au avut posibilitatea să străbată cărările pietruite sau pavate cu rubine şi să descopere comoara păzită cu străşnicie, avându-i alături pe îndrumători.
Un număr de 58 de elevi au citit cărţi alese de ei sau indicate de către membrii echipei de proiect şi au confecţionat semne de carte conţinând cuvinte cheie în cele trei limbi studiate la şcoală: limba română, limba franceză şi limba engleză.
Cu ocazia sărbătoririi Zilei Internaţionale a Bibliotecilor, d-na profesoară Şerb Amelia Iulia le-a prezentat elevilor o serie de informaţii în PowerPoint: „Biblioteci celebre", „Prietena mea, cartea" şi „Îmbrăţişarea lecturii". Elevii au urmărit cu interes materialele prezentate şi au răspuns întrebărilor adresate pe parcurs.
O expoziţie - concurs (10 nov.) a dezvăluit talentul şi îndemânarea participanţilor. Lucrările elevilor implicaţi în proiect (desene şi semne de carte) au fost analizate şi admirate de către ceilalţi elevi. Toate creaţiile au fost recompensate cu diplome pe mai multe secţiuni: participare, clasic, cel mai hazliu, cel mai practic  şi cel mai original semn de carte.
La finalul activităţilor, elevii au avut de completat chestionare. Interpretarea lor va permite formarea unei imagini reale asupra relaţiei cititorilor noştri cu cartea.
În acest mod, considerăm noi, am mai făcut un pas în apropierea elevilor de cărţi, i-am determinat să gândească, să caute sensuri noi şi să reflecteze, creând fiecărui participant posibilitatea de a se exprima liber, de a învăţa să lucreze şi să colaboreze, de a-şi construi aripi pentru a străbate un crâmpei din infinitul cunoaşterii.
Activităţile din proiect au fost imortalizate sub formă de fotografii ce au fost folosite pentru realizarea de planşe expuse în incinta celor două şcoli.
Alături de ceilalţi membri ai echipei de proiect s-a realizat un schimb de impresii şi s-a conchis că ,,...nu este alta şi mai frumoasă şi mai de folos, în toată viaţa omului zăbavă decât cetitul cărţilor", vorba înțeleptului cronicar Miron Costin.
Echipa de proiect a fost alcătuită din profesorii: Şerb Amelia Iulia, Ştef Angelica, Farc Neli, Tocuţ Florin, Buboi Sanda și Barbu Niculina.
Amelia Iulia Șerb
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Proiectul educativ ,,BOOKMARK, la școlile din Stîncești și Poienii de Jos.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:20:35 Ora standard a Europei de Est