Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Câștigătorii Concursului Memorial Ludovic Schwartz, ediţia a XXV-a

O competiție internațională surprinzătoare

Câștigătorii Concursului Memorial Ludovic Schwartz, ediţia a XXV-a

Sâmbătă, 14 noiembrie 2015, la Liceul Teoretic „Ady Endre" din Oradea, s-a desfășurat cea de-a XXV-a ediție a Concursului Memorial „Schwartz", organizat de fundația cu același nume.

Două cuvinte despre valoarea premiilor
P1: premiul I = 100 lei
P2: premiul II = 50 lei
P3: premiul III = 30 lei
MK premiul de 100 lei oferit de dr. Máté Károly din Elveţia pentru lucrarea cea mai bună din categoria respectivă, dacă lucrarea a depăşit 50 de puncte din cele 100 de puncte posibile.
MKFP premiul oferit de dr. Máté Károly din Elveţia pentru comportament Fair-Play
Rezultatele concursului
Concursul de fizică şi chimie:
Clasa a X-a
P1+MK: Tontici Sabina din Chişinău
P2:  Solovei Chiril, ucrainean, dar studiază în Chişinău      
       Berghe Sergiu din Oradea, Liceul Baptist „Emanuel"
Am acordat două premii II, dar nu am distribuit premiul III.
Menţiuni: Agócs Henrietta-Viktória din Marghita
                Szakács Zoltán din Târgu Mureş
                Salánki Miklós din Oradea, elev în clasa a IX-a din LT. „Ady Endre", participant la nivelul clasei a X-a. Performanţa lui este foarte merituoasă întrucât problemele clasei a X-a au cuprins capitole întregi încă neparcurse de el conform programei şcolare.
Acum câțiva ani un băiat de clasa a VIII-a la Budapesta a cerut să candideze cu cei de la clasa a X-a. A luat premiul III. Pe urmă, ajuns în categoria lui, a câștigat concursul, iar acum doi ani a luat premiul III la Olimpiada Internațională din Indonezia.
Clasa a XI-a
P1+MK: Oneci Codrin-Paul din Timişoara
P1: Divin Péter din Oradea, Liceul „Ady Endre"
P2+MKFP: Bekes Nándor din Budapesta, Városmajori Gimnázium
Bekes Nándor a suferit un accident de tramvai în urma căruia și-a pierdut un picior. A scris lucrarea în spital și a trimis-o prin e-mail. Problemele de optică au fost comune pentru toți anii de studiu, dar cu date diferite. Aparent, problema nu putea fi rezolvată decât prin calcule complexe, dar el a descoperit fenomenul fizic ascuns și, după cum era de așteptat, a dat rezultatul aproape fără să recurgă la calcule. A fost singurul care a rezolvat problema. Pentru onestitatea participării sale la concurs (un rezultat bun, în condiții de lipsă de supraveghere) am decis, ca pe lângă premiul II, să primească și premiul Fair Play, oferit de dr. Máté Károly, în valoare de 100 lei. L-am încurajat spunându-i că la fel s-a întâmplat și cu savantul Teller Ede, care a devenit un fizician celebru, descoperitorul bombei cu hidrogen.
P3: Tobultoc Maxim din Chişinău
Menţiune: Vészi Blanka din Târgu Mureş
Clasa a XII-a
P1: Nu am distribuit premiul I
P2: Lazsádi Áron din Târgu Mureş
P3: Nu am distribuit premiul III
Menţiuni: Chirtoacă Dragoş din Chişinău
                Braghiş Vlad din Chişinău
                Mihailov Serghei din Chişinău
„TRIODA" - concurs de prelucrare a datelor experimentale
P1: Oneci Codrin Paul din Timişoara
P1: Divin Péter din Oradea, Liceul Ady Endre
În cadrul concursului de prelucrare a datelor experimentale, am încercat să pătrundem profund în structura materiei, pentru ca elevii să transmită mai departe posibilitatea realizării experimentelor prin metode simple. Lucrările au revelat atât lipsa experimentelor din programa școlară cât și a practicii de prelucrare a datelor. Cele două lucrări au dat rezultate de același nivel, prin urmare, au luat premiul întâi, precizia mai mare a uneia dintre ele făcând diferența.
Conferințe
Înainte de masă
În prezența profesorilor însoțitori și a profesorilor de fizică din oraș, dr. Bartos-Elekes István a conferențiat despre modul simplificat de soluționare a rețelelor electrice și a prezentat un DVD despre laboratorul de fizică. Apoi, dr. Márki- Zay János ( Hódmezővásárhely) a prezentat o serie de experimente foarte simple.
După-masă
Lucrările științifice de specialitate prezentate elevilor, profesorilor și publicului doritor au fost urmărite cu mare interes. Prima lucrare a aparținut profesorului dr. Patkós András, academician, Professor Emeritus la ELTE Budapesta, cu titlul „Neutrino și simetria spațiu-timp". Lucrarea în formă electronică, deja în posesia noastră, a fost tradusă de colegul nostru Berger Tibor și a fost proiectată pe două ecrane în timpul expunerii. Dr. Zeno Schlett, profesor al Universității Timișoara, a vorbit despre „Oră de experimente realizată cu colaborarea elevilor", subliniind importanța orelor cu experimente și prezentând modele de experimente realizate „din nimic". Traducerea a fost asigurată de Nagy Zsolt, fost elev al Liceului „Ady Endre". Cercetătorul dr. Daróczi Lajos, membru al Catedrei de Fizică Experimentală a Universităţii din Debrețin, cu lucrarea „Experimente, experimente, experimente", a prezentat experimente liber alese, cu colaborarea studentei Herendi Borbála. Pentru că Pintér Dóra nu a putut să-și susțină lucrarea din motive medicale, dr. Márki-Zay János, profesor de fizică la Hódmezővásárhely, a făcut câteva experimente deosebite, punând în evidență frumusețea fizicii. Deseori, prezentările au fost întrerupte de îndelungi aplauze. Berger Tibor a tradus în mod profesionist explicațiile.
Atmosfera
Masa profesorilor a fost urmată întotdeauna, în sala de protocol, de discuții de un înalt nivel intelectual. Comunicarea s-a realizat în română și maghiară, iar dacă lexicul se împotmolea, se recurgea la limba engleză. La fel se petrecea și în cazul elevilor, recursul la engleză fiind mult mai facil.
Surpriza
La organizarea concursului au participat absolvenții din 2008 ai Liceului „Ady Endre". După cina festivă, cuprinși de nostalgie, am intrat cu toții în vechiul laborator de fizică. Am discutat. Deodată s-a făcut liniște. Un fost elev s-a apropiat de mine cu un pachet, pe care mi l-a înmânat. L-am desfăcut și surpriza a fost enormă! În pachet se afla o carte superbă, în format mare, având 360 de pagini. Într-o redactare remarcabilă, cartea evoca istoria concursului Schwartz, era plină cu fotografii color și conținea toate subiectele de concurs. În plus, titlurile, numerotarea paginilor erau caracterele preferate de mine! Redactarea și tipărirea s-a făcut exclusiv prin contribuția foștilor elevi. Un volum publicat la Cluj, cu ocazia celui de-al XXV-lea concurs. Acesta a fost poate, cel mai frumos cadou pe care l-am primit în întreaga mea carieră didactică.
Dr. Bartos-Elekes István
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Câștigătorii Concursului Memorial Ludovic Schwartz, ediţia a XXV-a.

Trimite email
sâmbătă, 20 aprilie 2024, 17:36:28 Ora de vară a Europei de Est