Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
10 iunie 2022
Astăzi este ultima zi de școală dintr-un an școlar care plasează România în topul statelor europene la capitolul cele mai puține zile de cursuri.
Vacanța de vară care începe acum se va încheia pe 4 septembrie. Copiii vor începe următorul an școlar, 2022-2023, pe 5 septembrie 2022. O premieră a viitorului an școlar este dispariția semestrelor și a tezelor obligatorii. Concret, din 5 septembrie elevii vor reveni la școală pentru a urma cinci „module de învățare” (în loc de semestre) și cinci vacanțe. Paradoxal, deși toată dezbaterea inițiată de ministrul Cîmpeanu cu privire la modificarea organizării anului școlar a avut ca temei extinderea numărului de zile de școală, pentru ca elevii români să ajungă la media europeană, și anul viitor școlar va avea o durată tot de 36 de săptămâni, la fel de scurt ca cel actual în privința numărului de zile de școală, după cum a arătat Edupedu.ro într-o analiză.
Structura anului școlar 2022-2023, publicată în Monitorul Oficial, indică un an care începe mai devreme și se termină mai târziu, ceea ce ar sugera un an școlar mai lung, fie și în situația reorganizării, dar apar mai multe vacanțe ce împart anul în cinci module de școală, precum și perioade libere la care se adaugă sărbători legale.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
5 aprilie 2022

1.Elevii unei școli din Gorj au dat de două ori simularea la Evaluarea Națională 2022 la limba și literatura română, după ce profesorii le-au distribuit subiectele greșite / Elevii au primit subiectele adresate celor care învață în limba maghiară.
O anchetă la Școala Albeni din județul Gorj a fost deschisă de Inspectoratul Școlar, după ce elevii de clasa a VIII-a au primit ieri, la simularea Evaluării Naționale 2022 subiecte dedicate elevilor care studiază în limba maghiară și care învață limba română ca limbă secundară. După terminarea examenului, copiii au fost rechemați în sala de examen pentru a susține din nou simularea cu subiectele destinate lor, potrivit Europa FM.
Aproape 30 de elevi de clasa a VIII-a de la Școala Gimnazială Albeni, școală cu predare doar în limba română, au susținut luni de două ori simularea la Evaluarea Națională. La ora 9.00, când a început examenul, elevii au primit subiectele pentru școlile cu predare în limba maghiară, deși la Gorj nu există nicio astfel de unitate de învățământ.

2. Studenții din România ar putea accesa împrumuturi prin Fondul European de Investiții – temă discutată la Luxemburg de ministrul Sorin Cîmpeanu cu vicepreședintele Băncii Europene de Investiții, Christian Thomsen.
Posibilitățile accesării de către studenți a unor împrumuturi prin Fondul European de Investiții (FEI) au fost discutate de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, cu vicepreședintele Băncii Europene de Investiții, Christian Kettel Thomsen, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro.
„Un subiect important pe agenda discuțiilor a fost sprijinul pe care BEI îl poate acorda procesului de dezvoltare a învățământului superior în România”, scriu reprezentanții ministerului.
„A fost analizată și oferta de suport din partea BEI pentru integrarea refugiaților ucraineni, cu accent pe sprijinul oferit elevilor și studenților. Alte teme atinse au vizat oportunitățile de cooperare în cadrul PNRR și în contextul cadrului financiar multianual (2021 – 2027), precum și posibilitățile accesării de către studenți a unor împrumuturi prin Fondul European de Investiții (FEI)”, potrivit sursei citate.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
10 ianuarie 2022
1.Testele de salivă pentru elevi nu ajung în școli prea curând, contestația depusă abia azi la licitație are 10 zile termen pentru rezolvare / Ovidiu Zară, Consiliul de Soluționare a Contestațiilor: Mai poate exista o întârziere și după aceea, decizia C.N.S.C. va putea fi și ea contestată

Testele de salivă destinate elevilor nu vor ajunge mai devreme de două săptămâni în școli din cauza contestației la procedura de licitație. Procedura prevede că, după ce contestația a fost înaintată, Oficiul Național pentru Achiziții Publice (O.N.A.C.) are la dispoziție maximum cinci zile să pună la dispoziția Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (C.N.S.C.) pentru depunerea dosarului cu toate informațiile necesare rezolvării contestației. Apoi, C.N.S.C. are la dispoziție 10 zile pentru comunicarea unei decizii, însă probabil că nu va dura 10 zile ci mai puțin, având în vedere situația urgentă din sistemul de învățământ, a explicat pentru Edupedu.ro Ovidiu Zară, purtătoruld e cuvânt al instituției.

8 ianuarie 2022
2.Experimente virtuale de Chimie și Biologie și învățarea digitală a ortogramelor, lecțiile create de profesorii Florin Viu și Ramona Drăguț, premiate în Concursul #Digitaliada: „Încrederea în puterile mele de-a face ceva pentru elevii mei a fost un mare câștig”

„Câștigarea unui premiu, știind că materialul a fost jurizat de profesori de prestigiu și cu experiență, înseamnă încredere. Capeți încredere în munca ta, vezi că poți face lucruri de valoare care să-i ajute pe elevi”. Mărturia vine de la învățătoarea Ramona Drăguț, câștigătoare la concursul #Digitaliada de anul trecut cu proiectul „Scriem corect”. Premiant de asemenea anii trecuți și participant acum din nou la ediția 6, Florin Viu, profesor de Chimie și Biologie a povestit pe larg pentru Edupedu.ro cum a început primele experimente virtuale pentru copii, cum s-a dezvoltat relația cu elevii în orele în care digitalul a fost parte, precum și transferul la Casa Corpului Didactic, unde tocmai a promovat examenul de metodiști pentru dezvoltarea de resurse educaționale. „La Casa Corpului Didactic tot în urma performanțelor obținute la concursul #Digitaliada am venit”, a explicat profesorul.

Câștigătorii Concursului Memorial Ludovic Schwartz, ediţia a XXV-a

O competiție internațională surprinzătoare

Câștigătorii Concursului Memorial Ludovic Schwartz, ediţia a XXV-a

Sâmbătă, 14 noiembrie 2015, la Liceul Teoretic „Ady Endre" din Oradea, s-a desfășurat cea de-a XXV-a ediție a Concursului Memorial „Schwartz", organizat de fundația cu același nume.

Două cuvinte despre valoarea premiilor
P1: premiul I = 100 lei
P2: premiul II = 50 lei
P3: premiul III = 30 lei
MK premiul de 100 lei oferit de dr. Máté Károly din Elveţia pentru lucrarea cea mai bună din categoria respectivă, dacă lucrarea a depăşit 50 de puncte din cele 100 de puncte posibile.
MKFP premiul oferit de dr. Máté Károly din Elveţia pentru comportament Fair-Play
Rezultatele concursului
Concursul de fizică şi chimie:
Clasa a X-a
P1+MK: Tontici Sabina din Chişinău
P2:  Solovei Chiril, ucrainean, dar studiază în Chişinău      
       Berghe Sergiu din Oradea, Liceul Baptist „Emanuel"
Am acordat două premii II, dar nu am distribuit premiul III.
Menţiuni: Agócs Henrietta-Viktória din Marghita
                Szakács Zoltán din Târgu Mureş
                Salánki Miklós din Oradea, elev în clasa a IX-a din LT. „Ady Endre", participant la nivelul clasei a X-a. Performanţa lui este foarte merituoasă întrucât problemele clasei a X-a au cuprins capitole întregi încă neparcurse de el conform programei şcolare.
Acum câțiva ani un băiat de clasa a VIII-a la Budapesta a cerut să candideze cu cei de la clasa a X-a. A luat premiul III. Pe urmă, ajuns în categoria lui, a câștigat concursul, iar acum doi ani a luat premiul III la Olimpiada Internațională din Indonezia.
Clasa a XI-a
P1+MK: Oneci Codrin-Paul din Timişoara
P1: Divin Péter din Oradea, Liceul „Ady Endre"
P2+MKFP: Bekes Nándor din Budapesta, Városmajori Gimnázium
Bekes Nándor a suferit un accident de tramvai în urma căruia și-a pierdut un picior. A scris lucrarea în spital și a trimis-o prin e-mail. Problemele de optică au fost comune pentru toți anii de studiu, dar cu date diferite. Aparent, problema nu putea fi rezolvată decât prin calcule complexe, dar el a descoperit fenomenul fizic ascuns și, după cum era de așteptat, a dat rezultatul aproape fără să recurgă la calcule. A fost singurul care a rezolvat problema. Pentru onestitatea participării sale la concurs (un rezultat bun, în condiții de lipsă de supraveghere) am decis, ca pe lângă premiul II, să primească și premiul Fair Play, oferit de dr. Máté Károly, în valoare de 100 lei. L-am încurajat spunându-i că la fel s-a întâmplat și cu savantul Teller Ede, care a devenit un fizician celebru, descoperitorul bombei cu hidrogen.
P3: Tobultoc Maxim din Chişinău
Menţiune: Vészi Blanka din Târgu Mureş
Clasa a XII-a
P1: Nu am distribuit premiul I
P2: Lazsádi Áron din Târgu Mureş
P3: Nu am distribuit premiul III
Menţiuni: Chirtoacă Dragoş din Chişinău
                Braghiş Vlad din Chişinău
                Mihailov Serghei din Chişinău
„TRIODA" - concurs de prelucrare a datelor experimentale
P1: Oneci Codrin Paul din Timişoara
P1: Divin Péter din Oradea, Liceul Ady Endre
În cadrul concursului de prelucrare a datelor experimentale, am încercat să pătrundem profund în structura materiei, pentru ca elevii să transmită mai departe posibilitatea realizării experimentelor prin metode simple. Lucrările au revelat atât lipsa experimentelor din programa școlară cât și a practicii de prelucrare a datelor. Cele două lucrări au dat rezultate de același nivel, prin urmare, au luat premiul întâi, precizia mai mare a uneia dintre ele făcând diferența.
Conferințe
Înainte de masă
În prezența profesorilor însoțitori și a profesorilor de fizică din oraș, dr. Bartos-Elekes István a conferențiat despre modul simplificat de soluționare a rețelelor electrice și a prezentat un DVD despre laboratorul de fizică. Apoi, dr. Márki- Zay János ( Hódmezővásárhely) a prezentat o serie de experimente foarte simple.
După-masă
Lucrările științifice de specialitate prezentate elevilor, profesorilor și publicului doritor au fost urmărite cu mare interes. Prima lucrare a aparținut profesorului dr. Patkós András, academician, Professor Emeritus la ELTE Budapesta, cu titlul „Neutrino și simetria spațiu-timp". Lucrarea în formă electronică, deja în posesia noastră, a fost tradusă de colegul nostru Berger Tibor și a fost proiectată pe două ecrane în timpul expunerii. Dr. Zeno Schlett, profesor al Universității Timișoara, a vorbit despre „Oră de experimente realizată cu colaborarea elevilor", subliniind importanța orelor cu experimente și prezentând modele de experimente realizate „din nimic". Traducerea a fost asigurată de Nagy Zsolt, fost elev al Liceului „Ady Endre". Cercetătorul dr. Daróczi Lajos, membru al Catedrei de Fizică Experimentală a Universităţii din Debrețin, cu lucrarea „Experimente, experimente, experimente", a prezentat experimente liber alese, cu colaborarea studentei Herendi Borbála. Pentru că Pintér Dóra nu a putut să-și susțină lucrarea din motive medicale, dr. Márki-Zay János, profesor de fizică la Hódmezővásárhely, a făcut câteva experimente deosebite, punând în evidență frumusețea fizicii. Deseori, prezentările au fost întrerupte de îndelungi aplauze. Berger Tibor a tradus în mod profesionist explicațiile.
Atmosfera
Masa profesorilor a fost urmată întotdeauna, în sala de protocol, de discuții de un înalt nivel intelectual. Comunicarea s-a realizat în română și maghiară, iar dacă lexicul se împotmolea, se recurgea la limba engleză. La fel se petrecea și în cazul elevilor, recursul la engleză fiind mult mai facil.
Surpriza
La organizarea concursului au participat absolvenții din 2008 ai Liceului „Ady Endre". După cina festivă, cuprinși de nostalgie, am intrat cu toții în vechiul laborator de fizică. Am discutat. Deodată s-a făcut liniște. Un fost elev s-a apropiat de mine cu un pachet, pe care mi l-a înmânat. L-am desfăcut și surpriza a fost enormă! În pachet se afla o carte superbă, în format mare, având 360 de pagini. Într-o redactare remarcabilă, cartea evoca istoria concursului Schwartz, era plină cu fotografii color și conținea toate subiectele de concurs. În plus, titlurile, numerotarea paginilor erau caracterele preferate de mine! Redactarea și tipărirea s-a făcut exclusiv prin contribuția foștilor elevi. Un volum publicat la Cluj, cu ocazia celui de-al XXV-lea concurs. Acesta a fost poate, cel mai frumos cadou pe care l-am primit în întreaga mea carieră didactică.
Dr. Bartos-Elekes István
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Câștigătorii Concursului Memorial Ludovic Schwartz, ediţia a XXV-a.

Trimite email

Pentru mai multe poze click aici

marți, 28 iunie 2022