Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concursul național „Memoria Holocaustului“ – ediția a II-a

Între 28 și 31 iulie, la Oradea

Concursul național „Memoria Holocaustului“ – ediția a II-a

După două concursuri naționale (“Bune practici” în educația pentru protecția mediului, respectiv, “Copiii și drepturile lor”), inițiate și organizate de Inspectoratul Școlar al județului Bihor, luna trecută, iată că la sfârșitul acestei luni, în perioada 28-31 iulie 2008, Inspectoratul Școlar va găzdui, de această dată, un al treilea concurs național, intitulat „Memoria Holocaustului“, aflat la cea de-a II-a ediție. Prima s-a desfășurat, în urmă cu doi ani, la Șimleu Silvaniei, județul Sălaj.

Motivația fundamentală a demersului educațional propus de către Direcția generală pentru Învățământul Preuniversitar din cadrul Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului pentru acest concurs constă în cunoașterea și conștientizarea de către copii și tineri a istoriei Holocaustului, a semnificației acestuia ca o încălcare brutală, gravă a primului drept al omului – dreptul la viață.
Concursul este organizat de M.E.C.T, în colaborare și parteneriat cu Biroul de informare al Consiliului Europei la București, Asociația de prietenie România – Israel și Asociația evreilor români, victime ale Holocaustului (AERVH)ț cu participarea a câte  două echipaje din fiecare județ al țării, câte un echipaj format din doi membri, atât la gimnaziu, cât și la liceu.
Cei circa 170 de elevi și 42 de profesori însoțitori, plus comisia națională, vor fi cazați la Liceul Teoretic “Aurel Lazăr” și Colegiul Tehnic “Transilvania”, iar deschiderea festivă va avea loc, luni, 28 iulie, la ora 15.00, la sala Filarmonicii de Stat din Oradea, după cum aveam să aflăm de la prof. Elisaveta Roșu, inspector școlar de specialitate, coordonatorul concursului.
Probele de concurs
Atât la gimnaziu, cât și la liceu, cei doi membri ai echipajului vor realiza o singură lucrare la fiecare probă a concursului. La proba scrisă se vor evalua cunoștințele însușite din manualele de istorie și bibliografia referitoare la problematica Holocaustului, iar la proba practică (susținută doar de gimnaziști) – elaborarea unui afiș, poster sau lucrare plastică, dimensiunea 60/90, la care pot fi folosite decupaje de presă, materiale printate,  fotografii, copii xerox, acuarele etc, precum și materiale pregătite înaintea începerii probei. Realizarea efectivă a lucrării în tehnica colajului sau oricare alte tehnici grafice se va face în timpul concursului. Tema lucrării va fi centrată pe Holocaust.
Pe lângă proba scrisă, de evaluare a cunoștințelor, liceenii vor avea de făcut un comentariu oral pe baza unui material de presă scris sau a unui film documentar.
Acest concurs național se vrea, după cum a ținut să sublinieze inspector școlar Elisaveta Roșu, o încercare de multiculturalitate, conștientizare, supraviețuire și toleranță, o pledoarie pentru respectul față de viață  și valorile umane, demersuri regăsite de fiecare dată când se sărbătorește Ziua Holocaustului (în 9 octombrie).
În afara probelor de concurs, programul va cuprinde întâlniri cu supraviețuitori ai Holocaustului, vizite și depuneri de jerbe la Sinagoga comunității evreiești din Oradea.
 (Ov. D.)

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:53:45 Ora standard a Europei de Est