Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Fizikum – Laboratorul de fizică al Liceului Teoretic ,,Ady Endre” din Oradea

,,Dezvăluiri senzaționale”, vorba unora. Astăzi, vă prezentăm:

Fizikum – Laboratorul de fizică al Liceului Teoretic ,,Ady Endre” din Oradea

Vinovat de această realizare și dezvăluire se face distinsul profesor dr. Bartos-Elekes István, care are o vorbă: ,,Fizica predată fără experimente este doar o colecție de formule neinteligibile".

Se impune, nu-i așa, să pornim la drum consultând ,,actul de identitate" al obiectivului (pus la dispoziție, în PDF, de dl prof. dr. Bartos-Elekes István) spre a afla cum s-a născut acest laborator.
,,În primăvara anului 1987, Pap László, directorul de atunci al liceului, mi-a propus să concepem un laborator modern de fizică. Am acceptat cu multă plăcere să visăm la un astfel de laborator, a cărui realizare se dorea a fi la limita posibilităților materiale și tehnice ale momentului.
Posibilitățile momentului prezentau limitări tehnice și financiare. Am dotat laboratorul cu aparatură de concepție și realizare personale. Nu se putea pune problema cumpărării lor. Tehnica modernă era reprezentată de PC și de interfața pe care am brevetat-o în 1989. La acestea am conectat aparate electronice de realizare proprie.
Calculatorul, împreună cu interfața au comandat experimentele și au achiziționat automat datele experimentale. Interpretarea acestora a rămas în sarcina elevilor. Pentru comanda aparatelor, precum și pentru prelucrarea datelor experimentale, am scris nenumărate software-uri în limbaj de asamblare. Natural că, pe lângă experimente comandate de calculator, s-au putut realiza și experimente clasice. Dar primele beneficiau de precizie, rapiditatea determinării valorilor experimentale și a reprezentărilor grafice".
În cele ce urmează, prezentăm câteva imagini aleatoriu alese din timpul derulării unor lecții experimentale.
Așadar, priviți, lecturați și judecați opera de căpătâi a distinsului profesor dr. Bartos-Elekes István!
Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Fizikum – Laboratorul de fizică al Liceului Teoretic ,,Ady Endre” din Oradea.

Trimite email
vineri, 5 decembrie 2025, 15:59:19 Ora standard a Europei de Est